ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » نخستین هفته تبلیغات ایران در سال ۱۳۵۱ به روایت پژمان فخاریان

نخستین هفته تبلیغات ایران در سال ۱۳۵۱ به روایت پژمان فخاریان

توسط EADNA ۱۲ تیر ۱۴۰۳
۱۲ تیر ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 2FacebookTwitterPinterestWhatsapp
270

تبلیغات تجاری مدرن در ایران تاریخی 200 ساله یا به روایتی دیگر 240 ساله دارد و رویدادهای عجیب و غریب، جالب و گاهی تلخی را از سر گذرانده است.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در طول دو قرن اخیر، تبلیغات تجاری توانسته به یک نهاد مستقل از اقتصاد تبدیل شود و هویتی متمایز بیابد. تلاش گسترده فعالان تبلیغاتی در ایران در این دوره، به ویژه در 60 سال گذشته، در توسعه تبلیغات مدرن ایران اهمیت به سزایی دارد.

تبلیغات ایران به روایت پژمان فخاریان

پژمان فخاریان - Iranads - ایران ادز

پژمان فخاریان متولد سال 1350 و از متخصصان شناخته شده تبلیغات و برندینگ در ایران است.

او به تازگی در صفحه لینکدین خود، روایتی جالب از برگزاری نخستین هفته تبلیغات ایران در سال 1351 منتشر کرده است. در ادامه این متن را که دربردارند اطلاعات جالبی از فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ایران است، از نظر می‌گذرانید.

 

تبلیغ برای تبلیغ | گفتگو با جامعه

پوستر نخستین هفته تبلیغات ایران

در سال ۱۳۵۱ که اعضای اتحادیه سازمانهای تبلیغات کمابیش به دلیل حضور خود و شکل گیری اتحادیه آگاه شده بودند،به فکر برگزاری نخستین هفته تبلیغات برای ایجاد آشنایی بیشتر جامعه با خدمات تبلیغ به اقتصاد و اجتماع افتادند.
ایده اولیه را مدیر اتحادیه/سازمان فاکوپا، فرهاد هرمزی مطرح کرده بود.
در آن زمان آژانس های تبلیغاتی در اوج بلوغ کاری خود بودند و عصر طلایی تبلیغات ایران شکل گرفته بود.
و از طرفی موج دوباره ای بر علیه تبلیغات از طرف جامعه روشنفکری (خاصه چپ گرایان) و بعضی از مردم و تُجار نیز شکل گرفته بود.

جُرم آنها ترویج مصرف گرایی، فروختن کالاهای بُنجل،هزینه سازی بیهوده برای بِرندها و دستکاری فرهنگ از طریق قدرت تبلیغات بود.

سازمانهای تبلیغات (طبق اسناد موجود اتحادیه) به دنبال اجرای برنامه های ثمر بخش بنیادی بر آمادگی و قدرت فنی خود و اعتلای مقام فن تبلیغ بودند و برگزاری این هفته را کوششی در راه تحقق این هدف می دیدند.

آنها به شکل درون سازمانی به برگزاری کنفرانس،نمایشگاه،جلسات بحث های گروهی و برنامه های خاص تبلیغاتی پرداختند
و از طرفی با انتشار آگهی های بازرگانی در صفحات روزنامه با مردم سخن گفتند.

اما اینجا یک چالش سخت وجود داشت.آژانس های تبلیغاتی باید صاحبان کسب و کار را برای انتشار آگهی مشترک قانع می کردند
در واقع پیام های هفته تبلیغات باید در کنار آگهی آنها نوشته می شدند.

آژانس ها می گفتند: این آگهی ها(منظور آگهی های ترکیبی در هفته تبلیغات است) سینه خود را می گشایند و در قلب آنها شما ضربان خدمت به اقتصاد و اجتماع را احساس خواهید کرد و امیدواریم نتیجه آن درک خدمت تبلیغ به جامعه باشد.
خدمت به پیشرفت و توسعه
خدمت به ارتقاع سطح آگاهی جامعه

و نهایتا این جمله ها را کنار آگهی ها نوشتند
ادعای بیجا
تبلیغات پوچ
مخالف تبلیغات
نه فقط فروش
گسترش فرهنگ و هنر
صرفه جویی در وقت
افق دلپذیرتر
گسترش خدمات اجتماعی

ممکن است علاقه مند باشید
  • تجربه‌های جالب مارکتینگ و تبلیغات؛ تینا شاهین
  • تبلیغات تلویزیونی: اصول، نکات، و تأثیر تیزر خوب در برند سازی توسط تلویزیون
  • بیلبوردهای تبلیغاتی چگونه ساخته می‌شود؟
  • اهمیت «بازرگانی دیداری» در فروشگاه‌ها+نمونه‌های داخلی و خارجی
اشتراک‌گذاری 2 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
پایان دوران موفرفری‌ها در تبلیغات ایران؟
نوشته بعدی
بهترین و جالب‌ترین هدیه‌‌های سازمانی به روایت آرا هنر + عکس

نوشته‌های مرتبط

راه‌هایی آسان برای ترمیم و تقویت اعتماد به نفس شغلی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرتال‌های بصری میان‌شهری و آینده تبلیغات در جهان + ویدیو

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه استفاده از هوش مصنوعی Grok AI: راهنمای جامع ثبت...

۳۰ بهمن ۱۴۰۳

چگونه توجه رهگذران را با تابلو مغازه جلب کنیم؟

۱۳ دی ۱۴۰۲

بهترین دوره‌های آموزش سئو در ایران

۲۱ شهریور ۱۴۰۳

2024 سال رونق تبلیغات دیجیتالی در جهان + گزارش جامع...

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از آن +...

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

چالش‌های تبلیغات محیطی در گرمای شدید تابستان

۱۹ خرداد ۱۴۰۳

مقایسه ChatGPT 4 و ChatGPT 4o / پاسخ‌های متفاوت به...

۱۳ خرداد ۱۴۰۳

راهنمای شکار نهنگ در Google Ads / چگونه بهترین نتیجه...

۲۹ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 60,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 16,8K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 13,9K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • خلیج فارس از یک هویت تاریخی تا یک برند اقتصادی...

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • انتشار اثری تازه از شوکت عباسی نقاش معاصر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • واکنش مارکترها به تبلیغات خیابانی وحشت‌آفرین برای کودکان/ آیا تبلیغات...

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

بیلبوردهای تبلیغاتی چگونه ساخته می‌شود؟

۱۱ دی ۱۴۰۲

تبلیغات خلاقانه برندهای معروف + تصاویر

۲۹ مرداد ۱۴۰۳

چگونه یک کمپین تبلیغاتی حرفه‌ای بنویسیم...

۹ خرداد ۱۴۰۳