ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » تپسل با خرید کافه‌بازار چه مسیری را از سر گرفته است؟ / یک تحلیل روانشناختی

تپسل با خرید کافه‌بازار چه مسیری را از سر گرفته است؟ / یک تحلیل روانشناختی

توسط EADNA ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
319

دکتر ساناز علی‌خواه در تحلیلی پیرامون خرید سهام 100 درصدی کافه بازار از سوی شرکت تبلیغاتی تپسل، این معامله در بازارهای استارتاپی را نشان دهنده یک رویکرد هوشمندانه برای نفوذ به لایه‌های ناخودآگاه مصرف‌کننده ایرانی می‌داند و می‌گوید:  تپسل با این حرکت، به دنبال ساخت یک « اکوسیستم یکپارچه‌ست» که از تبلیغات تا مصرف محتوا را در برمی‌گیره و مغز کاربران رو بدون اینکه متوجه بشن، درگیر می‌کنه.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این روانشناس و تحلیل‌گر ارشد نورومارکتینگ، در صفحه لینکدین خود نوشت: تپسل با خرید پلتفرم‌های پراستفاده مثل کافه بازار، مدیااد، و سلام سینما، «تکرار نام برندش» رو در ذهن کاربران افزایش میده. این تکرار، ناخودآگاه حس اعتماد و راحتی ایجاد می‌کنه (براساس اصل )(Exposure Bias)). حالا تصور کنین کاربر همزمان از کافه بازار، و تبلیغات تپسل استفاده کنه؛ مغزش به مرور این برند رو به عنوان بخشی از زندگی روزمره ثبت میکنه، بدون مقاومت آگاهانه!  «فکر می کنین چرا رقیب عقب موند؟ »

رقیبانش نتونستن کافه بازار رو بخرن، نه به خاطر هوش مدیرانشون، بلکه به دلیل «ضعف در استراتژی نورومارکتینگ». رقیب مطرحش احتمالاً روی جذب مستقیم کاربر متمرکز شده بود، اما تپسل روی ( داده‌های عصبی-رفتاری) (Neurobehavioral Data) سرمایه‌گذاری کرد. مثلاً خرید متریکس (ابزار تحلیل داده) و گپیفای (هوش مصنوعی) نشان می‌ده تپسل می‌خواد الگوهای ذهنی کاربران را پیشبینی کنه. این یعنی تبلیغات آینده تپسل نه بر اساس حدس، بلکه براساس ((پاسخ‌های عصبی و رفتاری کاربران)) طراحی خواهد شد. رقیب مطرحش شاید هنوز درگیر مدلهای سنتی تبلیغاته ، اما تپسل داره ((سیناپس‌های مغز مصرف‌کننده)) را هدف می‌گیره اما فکر می کنم ««فشارهای پنهان تپسل و هوش مدیرانش: بازی با آتشِ داده‌‌هاست»»

 

محدودیت‌های یک مارکت

تپسل قطعاً تحت فشارهای سنگینیه مثل:

۱. ((فشار رقابتی)): رقبای خارجی و داخلی که می‌خوان سهم بازار دیجیتال ایران را بگیرن.

۲.((فشار فنی)): ادغام داده‌های پلتفرم‌های مختلف (مثلاً داده‌های سلام سینما با کافه بازار) نیاز به زیرساخت‌های عظیم داره

۳. ((فشار روانی)): حفظ اعتماد کاربران در شرایطی که نگرانی از انحصار و سوءاستفاده از دادهها وجود داره. اما هوش مدیران تپسل در (تبدیل این فشارها به فرصته) اونها می‌دونن نسل جدید کاربران ایرانی به (شخصی سازی افراطی)عادت کردن.

با ادغام داده‌ها، می‌تونن تبلیغاتی نشان بدن که انگار ذهن کاربر رو خوندن! استفاده از هوش مصنوعی گپیفای برای تولید محتوا، دقیقاً مطابق با اصل((Predictive Coding)) در نوروساینس‌ه ؛ یعنی مغز کاربر پیش از دیدن محتوا، اون رو پیشبینی می‌کنه و احساس مالکیت بر اون پیدا می‌کنه!

پیش بینی من اینه: ««آینده‌ی تبلیغات ایران: جنگ سیناپس‌هاست»» احتمالا اگر تپسل مسیرش رو درست بره، آینده تبلیغات ایران شاهد این تحولات می‌شه:

((تبلیغات پیشبینانه)): تبلیغاتی که براساس الگوهای عصبی کاربر، پیش از نیازش بهش نمایش داده می‌شه.

 

بازاریابی یکپارچه عصب محور

استفاده از داده‌های پلتفرم‌های مختلف برای تحریک همزمان چندین حس (بینایی، شنوایی، احساسی) و ایجاد تجربه‌های عمیقتر.  ((انحصار داده‌ها )): خطر اصلی اینجاست! اگر تپسل تبدیل به غول انحصاری بشه، ممکنه نوآوری در اکوسیستم کاهش پیدا کنه که بعید می دونم با هوش و آینده نگری و شخصیت برندی که از تپسل دیدم این اتفاق بیوفته و بخواد اشتباه اسنپ رو انجام بده. چون واقعا مسیرش مسیر خلاقیت و نوآوری هستش. اما چرا فکر می کنم رقیب در نورومارکتینگ ضعیفه؟

رقیبش احتمالاً هنوز به «مدلهای خطی بازاریابی» (پخش تبلیغ → تحلیل کلیک) متکی‌ست. اما در نورومارکتینگ مدرن، «واکنش های ناخودآگاه» (مثل مدت خیره شدن به تبلیغ، تغییر ضربان قلب، یا حتی حرکت چشم) اهمیت داره. تپسل با پلتفرم‌هایی مثل متریکس و گپیفای، به این داده‌های ریز دسترسی داره، اما رقیب هنوز در سطح کلان مانده .

 

جمع‌بندی

تپسل در حال نوشتن ««دستورالعمل مغز ایرانیه .»» این خرید، تپسل رو به یک «لابراتوار نورومارکتینگ زنده» تبدیل می‌کنه. اگر شفافیت و نوآوری رو حفظ کنه، میتونه بازاریابی دیجیتال ایران رو به سطح جهانی برسونه. اما اگر انحصارگرا بشه که البته بالاتر هم اشاره کردم، ممکنه اعتماد کاربران رو از دست بده.

به عنوان متخصص این حوزه، پیشنهاد میکنم مارکترها:  از ابزارهای تحلیلی تپسل برای درک عمیقتر رفتار کاربر استفاده کنن. به جای بمباران تبلیغاتی، ((تجربه های عصبی-حسی )) طراحی کنن (مثلاً تبلیغاتی که با موسیقی یا رنگهای خاص، واکنش‌های مثبت مغز را تحریک کنین).

درباره ساناز علی‌خواه

دکتر ساناز علی‌خواه از متخصصان ارشد حوزه روانشناسی برند و مارکتینگ در ایران است که در سال‌های اخیر موضوع نورومارکتینگ یا بازاریابی عصب‌خوانی را در فضای رسانه‌ای و اکوسیستم استارتاپی ایران مورد توجه قرار داده است.

علی‌خواه همچنین به عنوان مدیر بازاریابی برخی برندهای ایرانی فعالیت دارد. او در دو سال اخیر در دانشگاه‌ تهران دوره‌هایی را برای توسعه مفهوم برندینگ خلاقانه و رشد خلاقیت در تبلیغات تجاری ایران برگزار کرده است.

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • حاشیه‌های تبلیغات جدید زارا در شبکه‌های اجتماعی
  • آغاز رقابت بانی مد با دیجیکالا
  • اخراج کسب‌وکارهای ایرانی از تبلیغات محیطی؟
  • محل برگزاری و جزئیات اولین نمایشگاه صنعت کنسرو در ایران
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
هوا دلپذیر شد؟ / حاشیه‌های کمپین محیطی شهرداری روی بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی تهران
نوشته بعدی
پین‌دیس: تحول دیجیتال در پخش کالا و بهبود Sell-In برندها / توزیع هوشمند، مکمل فروش ویزیتورمحور

نوشته‌های مرتبط

دانلود اپلیکیشن تپسی فود / غذا چی سفارش می‌دی؟

۲۸ مهر ۱۴۰۳

رمزینکس ری‌برندینگ کرد / هویت بصری جدید رمزینکس

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

گلرنگ به دنبال خرید کل سهام تپسی

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

تجربه‌های جالب مارکتینگ و تبلیغات؛ تینا شاهین

۹ تیر ۱۴۰۳

شرایط و مدارک لازم برای شرکت در نمایشگاه الکامپ +...

۱۰ تیر ۱۴۰۳

رویکردهای جدید کپی‌رایتینگ در سال 2025 / چگونه یک متن...

۲۳ فروردین ۱۴۰۴

تبلیغ دو سینماگر ایرانی برای پوشاک تاناکورا ؟

۱۶ دی ۱۴۰۲

نخستین هفته تبلیغات ایران در سال ۱۳۵۱ به روایت پژمان...

۱۲ تیر ۱۴۰۳

باارزشترین برند هر کشور در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

نیسان بازاریاب خودروهای چینی می‌شود

۲۷ آذر ۱۴۰۲

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 60,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 16,8K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 13,9K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • خلیج فارس از یک هویت تاریخی تا یک برند اقتصادی...

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • انتشار اثری تازه از شوکت عباسی نقاش معاصر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • واکنش مارکترها به تبلیغات خیابانی وحشت‌آفرین برای کودکان/ آیا تبلیغات...

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

پایان مزاحم‌های بدصدای بی‌موقع / تماس‌های...

۱۵ مهر ۱۴۰۳

چند قدم تا هزار میلیارد بازدید/...

۱۶ مرداد ۱۴۰۳

لزوم افزایش تبلیغات گردشگری در پایتخت

۲۴ بهمن ۱۴۰۲