گوگل سایتهای ایرانی را در محصول آنالیتیکس خود محدود و ممنوع کرد تا دیگر دیجیتال مارکترهای ایرانی نتوانند با استفاده از این ابزار رایگان، آمار بازدیدها و ورودهای سایتها را رصد و تحلیل کنند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) از پنجشنبه گذشته خبر تحریم سایتهای ایرانی از سوی گوگل در ابزار گوگل آنالیتیکس، موجی از نگرانیها و انتقادها را در میان کاربران ایرانی این ابزار و فعالان تبلیغات دیجیتالی به راه انداخته است.
در طول دو، سه روز گذشته بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی مختلف از جمله لینکدین، توییتر، اینستاگرام و تلگرام از نامعلوم بودن شرایط و برنامه مارکترها نوشتهاند.
پایان گوگل آنالیتیکس؟
گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان طراحی شده توسط گوگل است که آمار بازدیدکنندگان یک وبسایت را نشان میدهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته میشود. این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودیها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.
حالا با تحریم این ابزار رایگان و بسیار کارآمد، مارکترها ایرانی به دنیال سایتها و ابزارهای جایگزین آن هستند. با این حال برخی دیگر روشهایی را یافتهاند که همچنان بتوان از گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.
راهکار دور زدن تحریم گوگل آنالیتیکس
دانیال مرتضی دیجیتال مارکتر در لینکدین نوشته:
این روزها که اکانت GA4 همه، من جمله خودم دچار مشکل شده، خیلی از عزیزان اومدن matomo رو به عنوان جایگزین معرفی کردند، ولی ندیدم حداقل کسی بیاد این پلتفرم و ویژگیهاش رو یه شرح کوچیکی بده که ببینم چجوریاست.
تصمیم گرفتم تجربه یکی دو روزه بعد از راهاندازی و کار با matomo رو باهاتون به اشتراک بذارم.
این پلتفرم ۲۱ روز trial داره و میتونید ازش استفاده کنید.
بعدش باید به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید که هزینه ماهانه ۲۲ یورو هست که حدودا دو میلیون میشه.
ویژگیهای Matomo Analytics:
♦️میزبانی منعطف: امکان استفاده بهصورت خود میزبان (On-Premise) یا فضای ابری Matomo (Cloud).
♦️حفظ حریم خصوصی دادهها: سازگاری کامل با استانداردهای امنیتی و ذخیره دادهها بدون نیاز به سرورهای خارجی.
♦️ردیابی بدون کوکی: برای رعایت حریم خصوصی کاربران، امکان ردیابی بدون استفاده از کوکی فراهم است.
🤸اگر فروشگاه اینترنتی دارید بحث e-commerce tracking تا حدودی براتون آسون میشه.
♦️ادغام کامل با WooCommerce: امکان ردیابی دقیق خریدها، بهروزرسانیهای سبد خرید و سایر فعالیتهای فروشگاه.
♦️افزونه WooCommerce Matomo Analytics برای مدیریت و تحلیل دادههای فروشگاه در دسترس است.
♦️پشتیبانی از واحد پول ایران (ریال و تومان): بهراحتی میتوانید دادههای تجارت الکترونیک خود را با واحد پول ایران مدیریت کنید.
♦️ردیابی فرمها: قابلیت ردیابی فرمهای سایت، مانند فرمهای تماس، ثبتنام یا دریافت لید، با یک کلیک.
♦️گزارشهای دقیق و سفارشی: امکان مشاهده جزئیات رفتار کاربران، مانند مسیر بازدید، کلیکها، و نرخ تبدیل فرمها.
♦️تحلیل کمپینهای تبلیغاتی: ارزیابی عملکرد سورس و مدیومها
در کل ویژگی ترکینگ فرم بدون ایجاد ایونت ( خودش فرمها رو میخونه و ثبت میکنه )
ویژگی ایکامرس ترکینگ مثل سبد خریدهای رها شده و گزارشات مربوط به اون برام جذابیت داشت.
حسین نقیپور از مارکترهای ارشد در اینباره در لینکدین نوشته است: راهکارهای جلوگیری از محدود شدن دسترسی آنالیتیکس شما. چون ممکنه این مشکل برای شما هم پیش بیاد، تصمیم گرفتم راهکارهایی که بهش رسیدم رو با شما به اشتراک بذارم.
امیدوارم که این نکات کمک کنه تا بتونید دسترسیتون رو اوکی کنید یا حداقل از دیتاتون بکاپ بگیرید.
۱. تغییر Time Zone و کشور پراپرتی در گوگل آنالیتیکس یکی از اولین کارهایی که باید انجام بدید، اینه که تنظیمات مربوط به کشور پراپرتی رو بررسی کنید:
وارد Admin بشید.
در بخش Account Settings و Property Settings، مطمئن بشید که کشور (Country) روی ایران تنظیم نشده باشه.
پیشنهاد من اینه که از کشورهای ترکیه، امارات یا قطر استفاده کنید.
۲. تغییر تنظیمات Consent Settings یه تنظیم دیگه که باید تغییر بدید، مربوط به جمعآوری دیتا کاربران هست.
مراحل:
وارد بخش Admin بشید.
به قسمت Data Streams برید.
Web رو انتخاب کنید.
در بخش Consent Settings، گزینه زیر رو فعال کنید:
Manage default consent settings for data collection → روی Yes. Automatically mark this data as consented تنظیم کنید.
این تنظیم باعث میشه که گوگل فکر کنه کاربران سایت شما از قوانین مربوط به حریم خصوصی رضایت دارن و احتمال مسدودی کاهش پیدا کنه.
۳. حذف دادههای خصوصی از URL (Redact Data) در بعضی سایتها، اطلاعات خصوصی کاربران مثل ایمیل یا شماره تماس توی URL ذخیره میشه. این مورد رو باید سریعاً اصلاح کنید.
مراحل:
وارد بخش Admin بشید.
در Data Settings، به Data Collection برید.
در بخش Redact data، کوئریپارامترهای مربوط به دادههای خصوصی رو وارد کنید.
نمونه کوئریپارامترها:
email
phone
name
lastname
address
۴. گرفتن بکاپ از دادهها روی BigQuery یکی از مهمترین کارهایی که میتونید انجام بدید، گرفتن بکاپ از دادههاست. این کار باعث میشه حتی اگه حساب شما مسدود شد، دادههای قبلی رو از دست ندید.
مراحل:
وارد Admin بشید.
در بخش BigQuery Linking، حساب BigQuery خودتون رو متصل کنید.
دادهها رو روی BigQuery ذخیره کنید.
نکته: این کار باعث میشه حتی اگه حساب آنالیتیکس مسدود شد، به دادههای قبلی دسترسی داشته باشید.
۵. محدود کردن دسترسیها بهصورت Role-Based یه نکته مهم دیگه، محدود کردن دسترسیها به حساب آنالیتیکس هست. بهتره دسترسیهای کاربران دیگه رو به حداقل برسونید و فقط به افراد ضروری دسترسی Admin بدید.
جمعبندی: این اقداماتی بود که امروز بعد از بررسیهای مختلف انجام دادم. اگر شما هم راهکار دیگهای میشناسید، لطفاً در بخش کامنتها به اشتراک بذارید. همچنین، این پست رو با همکاران و دوستان خودتون که از گوگل آنالیتیکس استفاده میکنن به اشتراک بذارید.
معرفی جایگزینهای GOOGLE ANALYTICS
هنوز جایگزین مطلوبی برای گوگل آنالیتیکس معرفی نشده که همه مارکترهای ایرانی درباره آن اتفاق نظر مثبتی داشته باشند اما تعداد 8 ابزار جایگزین وجود دارد که به نظر میرسد میتوانند جایگزین خوبی برای گوگل باشند. البته این ابزارها عمدتا اشتراکی هستند و دیگر خبری از ابزار رایگان جایگزین گوگل آنالیتیکس نیست.
کلیکی
سایت کلیکی یک ابزار نسبتا تازه وارد در جمع ابزارهای تحلیل آماری سایت است. بسیاری از کاربران و دیجیتال مارکترهای بزرگ دنیا از این ابزار به عنئان یک ابزار مترقی و حتی بهتر از GA یاد کردهاند. نقشههای حرارتی برای هر صفحه، نظارت بر زمان آپدیت و جزئیات کاربر پسند تنها برخی از مواردی هستند که احتمالا شما را متقاعد خواهند کرد تا از این ابزار استفاده کنید.
Heap
هیپ هم یکی از سایتهای جامع ارائه اطلاعات ضروری و مهم سایتهاست. در حالی که به نظر میرسد اطلاعات کاملی ارائه میکند اما کار کردن با این ابزار نیز برای ایرانیان کمی دشوارتر از دیگر ابزارهاست. هیچ در چند نقطه جهان دفتر رسمی دارد و سعی کرده است تا اعتبار بالایی داشته باشد.
plausible
پلازیبل جایگزینی آسان برای استفاده و حفظ حریم خصوصی Google Analytics که به گفته خودش کیفیت بالا و قابل قبول دارد و تجزیه و تحلیل وب بصری، سبک و منبع باز است. بدون کوکی و کاملاً مطابق با GDPR، CCPA و PECR است. ساخته و میزبانی شده در اتحادیه اروپا، با زیرساخت ابری متعلق به اروپاست و رقابت امریکایی اروپایی را ادامه میدهد.
Fathom
فاتوم در سایت خودش نوشته تجزیه و تحلیل وب پیچیده و مزاحم برای Fathom – جایگزین بهتر Google Analytics. سهولت استفاده، حفظ دائمی دادهها و انطباق کامل و بدون نگرانی از GDPR را تجربه کنید – همه اینها در حالی که از زمان خود و حریم خصوصی دیجیتال بازدیدکنندگان خود محافظت میکنید.
matomo
ماتومو هم خودش را به عنوان آلترناتیو اصلی گوگل آنالیتیکس معرفی کرده و نوشته : با Matomo کنترل را پس بگیرید – یک پلت فرم قدرتمند تجزیه و تحلیل وب که به شما 100٪ مالکیت داده را می دهد.
piwik pro
پیویک پرو هم از ابزارهای موفق تحلیل آمار ورودی های سایت است. با کمک این ابزار میتوانید داده های وب و برنامه خود را به راحتی جمع آوری، تجزیه و تحلیل و فعال کنید . یک مجموعه تجزیه و تحلیل انعطاف پذیر برای بازاریابان و تحلیلگران که به شما امکان می دهد در هر مرحله به حریم خصوصی کاربر احترام بگذارید.
یاندکس
یاندکس یک شرکت فناوری اطلاعات روسی هلندی است که بزرگترین موتور جستجوی وب روسیه و هشتمین موتور جستجوی وب جهان را اداره میکند. همچنین این شرکت توسعه دهنده سرویسها و محصولات اینترنتی بسیاری هم بودهاست. صفحه خانگی Yandex.ru محبوبترین وب سایت در روسیه است.
موتور جست و جو یاندکس از سال ۱۳۹۴ شمسی به مدت هفت سال در ایران فیلتر بود و سرانجام در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ شمسی بعد از گذشت چهار روز از سفر ولادیمیر پوتین به ایران این موتور جست و جو رفع فیلتر شد. قابل ذکر است که وبگاه رفع فیلتر شده تنها مربوط به دامنه Yandex.ru بوده و دامنه Yandex.com پیشتر نیز قابل دسترس بوده است.