بالاخره پس از جلسات متعدد شورای عالی فضای مجازی، روز گذشته واتساپ که یکی از پلتفرمهای ارتباطی فیلتر شده بود با رای اعضای این شورا رفع فیلتر شد و از امروز در دسترس قرار گرفدت.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در سالهای اخیر با وجود فیلترینگ شبکههای اجتماعی و پیامرسانها،دیجیتال مارکتینگ در ایران همچنان با تاکید بر اپلیکیشنهای فیلترشده مانند اینستاگرام و تلگرام همچنان پابرجا بود و البته دیجیتال مارکترها کمتر به واتساپ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی توجه میکردند. حالا با توجه به رفع فیلتر واتساپ این امکان وجود دارد که این اپلیکیشن در بازار دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش مورد توچه قرار گیرد.
فرصت رفع فیلتر واتساپ
رفع فیلتر واتساپ در ایران میتواند تاثیرات قابلتوجهی بر حوزه دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. برخی از این تاثیرات عبارتاند از:
- افزایش دسترسی به مخاطبان هدف
واتساپ یکی از پرکاربردترین پیامرسانها در ایران است. رفع فیلتر باعث میشود کسبوکارها به راحتی با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشند و از این پلتفرم برای بازاریابی مستقیم استفاده کنند. - افزایش کانالهای تبلیغاتی و فروش
با رفع فیلتر، شرکتها میتوانند از واتساپ برای خدماتی مانند پشتیبانی مشتریان، ارسال کاتالوگهای دیجیتال، اطلاعرسانی کمپینها و حتی فروش مستقیم استفاده کنند. - کاهش هزینههای تبلیغاتی
ارتباط مستقیم از طریق واتساپ میتواند هزینههای تبلیغات سنتی یا ارسال پیامک را کاهش دهد و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود بخشد. - توسعه بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
واتساپ به دلیل امکان ارسال پیامهای شخصیسازی شده، پاسخگویی فوری و ایجاد تعامل نزدیک با مشتریان، به ابزاری ایدهآل برای ایجاد روابط قویتر تبدیل خواهد شد. - افزایش رقابت بین کسبوکارها
با فعال شدن دوباره واتساپ، کسبوکارها برای جلب توجه مشتریان باید استراتژیهای خلاقانهتری در پیش بگیرند و از قابلیتهای این پلتفرم به شکل بهینه استفاده کنند. - تقویت بازاریابی دهان به دهان (Word-of-Mouth Marketing)
واتساپ به کاربران امکان میدهد تا محتوا، پیشنهادات و تبلیغات را به راحتی به دوستان و خانواده خود ارسال کنند که میتواند به تقویت بازاریابی دهان به دهان کمک کند. - تغییر در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ
برندها ممکن است بخشی از بودجه و استراتژیهای خود را به سمت واتساپ هدایت کنند، به ویژه در زمینههای پیامرسانی و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی.
واکنش کاربران ایرانی به رفع فیلتر واتساپ
برخی از دیجیتال مارکترها در واکنش به رفع فیلتر واتساپ نوشتهاند که این پیامرسان عملا تاثیر چندانی در بازار دیجیتال مارکتینگ ندارد زیرا بسیاری از کاربران همجنان با استفاده از وی پی ان دیگر اپلیکیشنهای فیلتر شده یعنی تلگرام و اینستاگرام را استفاده میکنند و طبیعتا همچنان فعالیت مارکتینگ نیز در همین اپلایکیشنها ادامه خواهد داشت.
مرضیه محمودی از فعالان حوزه تبلیغات در ایران در توئیتی گفته است: ما که برای استفاده از تلگرام و اینستاگرام و توییتر فیلترشکن رور روشن میکنیم با همون واتساپم میریم دیگه.
یک کاربر دیگر در توئیتر نوشته: واتساپ یک پیامرسان محبوب نیست، اگرچه رفع فیلتر شدنش خوب است اما تاثیری در استفاده از فیلترشکن ندارد.
یک کاربر لینکدین نیز در پستی گفته: واتساپ به عنوان یک پیامرسان پس از ایجاد امکانات ارتباطی مشابه با تلگرام در حال تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی است اما همچنان برای سرمایهگذاری در بازار مارکتینگ اپلیکیشن مطلوبی نیست و ریسک بالایی دارد.
فاطمه صفرپور دیجیتال مارکتر نیز در لینکدینش نوشته: بالاخره واتساپ رفع فیلتر شد!
امروز صبح که بدون فیلترشکن پیامام میومد روی گوشیم خیلی ذوق داشتم، انگار نه انگار این حق طبیعی ماست! ولی بیاید واقعبین باشیم. واتساپ با اینکه محبوبه، اما همیشه بحث سر این بوده که توی حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها چندان قوی عمل نمیکنه. این شاید یکی از دلایلی باشه که راحتتر از فیلتر خارج شد. حالا این خبر خوبه، ولی خیلی از ما همچنان چشممون دنبال رفع فیلتر تلگرامه. تلگرام با امکانات پیشرفته، امنیت بالاتر و گروههای تخصصی و کانالهای پرمحتوا، برای خیلیا جایگزین اصلی واتساپ شده بود. کاش یه روزی برسه که تلگرام هم از این محدودیتها خارج بشه تا بتونیم از ابزارهایی که واقعاً بهشون نیاز داریم، راحت استفاده کنیم.