تبلیغات محیطی به ویژه در تهران در دو، سه سال اخیر بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است و با اکران هر طرح تبلیغاتی، واکنشهای بسیاری در شبکههای اجتماعی شکل میگیرد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در هفته گذشته اکران طرحهای تبلیغاتی برندهای پرسیل و بیشترین واکنشها را برانگیخته است.
در ادامه برخی از این واکنشهارا مرور میکنیم:
تبلیغات کاسپین با حضور علیرضا حیدری
سعید عبداللهی متخصص مارکتینگ در واکنش به اکران تبلیغ جدید روغن موتور کاسپین با حضور علیرضا حیدر به عنوان سفیر برند در لینکدین نوشت:
تبلیغات مابع لباسشویی احیاکننده پرسیل
حمیدرضا قاضیمقدم مشاور بازاریابی و تبلیغات در صفحه لینکدین خود در واکنش به طرح انتخاب پرسیب برای تبلیغات محیطی محصول جدیدش نوشته:
مایع لباسشویی احیاکننده پرسیل و خلق ارزشی بلاتکلیف …
رنگ اکثر لباسها، در اثر شستشو با شویندههای معمولی به تدریج از بین میرود. در همین راستا، اخیرا کمپینی از سوی برند محترم پرسیل برای معرفی مایع لباسشویی احیاکننده رنگ لباس اکران شده.
در بخشی از این کمپین عبارت “تنها با ۱۰ بار شستشو” درج شده، اما به نظر شما
مشکل کجاست؟ و چاره چیست؟
احتمالا مرور این کلیدواژه ها خالی از لطف نیست:
مخاطب هدف، رفتار مصرف کننده، 10 بار شستشو، کیفیت البسه، گروه درآمدی/ اقتصادی و …
پی نوشت: در دنیای امروزی تبلیغات که مجموعههای زیادی، پیامهای بیپشتوانه و گمراهکنندهای رو منتشر میکنند، حساسیت و امانتداری تصمیمگیرندگان این کمپین به انتشار حداکثری واقعیت (درج عبارت تنها با 10 بار شستشو) و تعدیل انتظارات مشتریان نسبت به محصول ستودنیست حقیقتا …
شهر دیجی کالا
بسیاری از رسانهها با انتشار تصاویری از کمپین تبلیغاتی خاص دیجیالا که در آن تصویری نقاشی شده از خدمات این پلتفرم ارائه شده، انتقادهایی را علیه این برند مطرح کردند.
آیمارکتور نوشت: هیچ کدوم از بانوان این شهر دیجی کالا نیستم. متاسفانه این شهر ما نیست!
دیجیکالا در کمپین تبلیغاتی خود تصویری منتشر کرده و از کاربران خواسته آن را روایت کرده و خود را پیدا کنند.
این تصویر با واکنشها و اعتراضات منفی زیادی روبرو شده است،اما چرا؟
چیزی که در تصویر نظرها را جلب میکند حضور تعداد زیادی مردان در این تصویر باه یک جمله بالای سر آنهاست در حالی که هم تصویر زنان در تصویر کم است و هم پیامهای نامناسبی برای آنها درج شده است: “شوهر میخوام”
جالب اینکه تعداد زن هایی که در این تصویر پیامی را میگویند از تعداد حیوانات کمتر است!
نازنین متیننیا روزنامهنگار هفته نامه تجارت فردا نیز نوشت: تصور همه دستاندرکاران این پروژه از زن: یا مدل بلاگرهای اینستا روسری سر کرده تو خونه و گلدون آب میده یا پیر و ترشیده کنج دیوار نشسته و شوهر میخواد. حالا ما هیچی، کاش یکم گشت تو همون ساختمون دیجیکالا میزدن، زنهای مستقل، آزاده و کاربلد رو میدیدن و راه دور هم نمیرفتن.
مریم حسینی گرافیکدیزاینر ارشد در دیجیکالا هم در پاسخ نوشته: معلومه که دیجی کالا ضد زن نیست اگه شما کارمند دیجی کالا باشید وچند ماه توی دیجی کالا کار کرده باشین متوجه این موضوع میشید بیشترین مدیر زنی که من توی زندگی کاریم دیدم توی دیجی کالا بوده . شاید دیتایی که از کاربرای دیجی کالا وجود داره ونشون میده که چقدر زن وچقدر مرد هستن به این دیزاین رسیدن شاید … چرا توی این انتخاب کلماتتون دقت نمی کنید.
کمپین محیطی تپسی در مشهد
تبنا بدری فعال حوزه مارکتینگ نیز در پستی در صفحه لینکدینش نوشته:
تیم مارکتینگ تپسیفود در مسیر خلق تجربههای نو، همیشه به دنبال راههاییه که ایدهها رو به واقعیت تبدیل کنه. به عنوان عضوی از تیم کمپین خوشحالم که از تجربههای جذابی که تو کمپین ۳۶۰ مشهد کسب کردم براتون صحبت کنم.
این کمپین نهتنها بر تعامل کاربران با پلتفرم تمرکز داشت، بلکه تجربههای شخصیسازیشده و ارتباط نزدیک با مخاطبهای هدف در سطح آنلاین و آفلاین فراهم کرد.
جلسه با تیمهای مختلف استارت خورد. تیم خلاقیت شروع به ایدهپردازی کرد. تیم دیحیتال و سوشال برنامههای مدنظرشون رو آماده کردن.
از جلسههای پیدرپی با تیم پروداکت و فنی تا هماهنگی و برنامهریزی با تکتک اعضای تیم.
به خودمون اومدیم و دیدیم بعد از بالا و پایینهای بسیار و رسیدن به روز موعود
با بهرهگیری از تبلیغات دیجیتال، رسانههای محیطی و ارتباط مستقیم با مخاطبان در نقاط کلیدی شهر، تونستیم حضور مؤثری در بازار داشته باشیم و تا اینجای کار نتایج هیجانانگیزی رو رقم بزنیم:
-تمرکز بر تقویت آگاهی از برند و افزایش نرخ تبدیل کاربران
-ایجاد محتوای خلاقانه و تأثیرگذار برای تبلیغات آفلاین
اجرای این پروژه، نتیجه همکاری بینظیر تیمهای مختلف و همچنین شناخت دقیق از تمامی خواستههای ما از این کمپین بود. در نهایت، این تجربه به ما نشون داد که وقتی ایدهای درست شکل میگیره و با استراتژی مناسب اجرایی میشه، میتونه به تحول چشمگیری در تعامل و رضایت مشتری منجر بشه.
پی نوشت: این کمپین ادامه داره….
چرا همهاش از بدیها، پول دور ریختنها، ترندهای مزخرف و … بگیم؟ در این دوران رکود خلاقیت، یکی هم مثل کاسپین پیدا میشه مه به دور از هر گونه ادا بازی با یک انتخاب درست و دلنشین و یک پیام مستقیم در تاریکی تبلیغات تکراری و پول دور ریختن برندها، میدرخشه.
انتخاب پهلوان علیرضا حیدری با اون قد و بالا و تیپ و قیافه و محبوبیت به عنوان سفیر برند روغن موتور کاسپین خیلی هوشمندانه بود و با انتشار عکسها و فیلمهاش در فضای مجازی در هفته های گذشته انگار که داستان برند و محصول روغنموتور کاسپین شروع شده بود برای تعریف کردن و عملا کار ۱۰۰ تا تیزینگ انجام شده و کافی بود تا عکسش روی موتور بخوره کنار محصول اختصاصی موتور سیکلت و بووووم، تیر خلاص!
به افتخار تیم فومن شیمی تمام قد میایستم که به دور از ترند این روزها کار خودشونو کردن و با انتخاب سادگی و اثربخشی در مسیر تعالی برندشون حرکت کردن. این خلاقیته نه اون مسابقه تیزینگ مکشمنو.