بهترین دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ در ایران کدام است؟ چه مدرسانی این دورهها را برگزار میکنند؟ چگونه میتوانیم دیجیتال مارکتر خوبی بشویم.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) قدیمها بازاریابها مغازه به مغازه و بنگاه به بنگاه میگشتند و خدمات و محصولات مختلفی را به مغازهدارها و مالکان بنگاههای مختلف اقتصادی معرفی میکردند تا بتوانند در شلف فروشگاهها جایی برای محصولشان پیدا کنند یا خدمت شان را بفروشند.
با توسعه رسانهها و فناوریهای نو ابزارهای دیجیتالی به کمک بازاریابها آمدند و این حرفه به یکباره با رونق قابل توجهی روبرو شد. دستمزدها افزایش قابل توجهی پیدا کرد و تخصصهای جدیدی به این صنعت اضافه شد. حالا یکی از مهمترین شیوههای بازاریابی به اصلاح دیجیتال مارکتینگ خوانده میشود. دیجیتال مارکتینگ به هر نوع بازاریابی گفته میشود که از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام شود.
امروزه دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین تخصصها به شمار میآید و بسیاری از افراد دوست دارند در این فضا کار کنند. به همین دلیل دورههای گوناگونی برای آشنایی و آموزش این روش بازاریابی، ارائه شده است. در این میان، برای کسانی که آشنایی زیادی با انواع دورههای دیجیتال مارکتینگ ندارند، انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ و به عبارتی، یک کلاس آموزشی خوب و پر بازده، کمی سخت بهنظر میرسد. با گسترش تکنولوژی و با وجود راهکارهای متنوع برای یادگیری، کتابها و دورههای آموزشی تصویری بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارد اما انتخاب بهترین آنها، امری چالش برانگیز است.
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک حوزه بسیار تخصصی با موضوعات و اصطلاحات بسیار خاص است که وارد شدن ناگهانی به آن، باعث سردرگمی خواهد شد. همین موضوع لزوم تحقیق و بررسی و در نهایت انتخاب یک دوره مناسب را نشان میدهد. در این مطلب سعی میکنیم مواردی را که بههنگام انتخاب یک دوره خوب برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ نیاز است، مطرح کنیم.
راهنمای انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
دورههای حضوری یا غیر حضوری؟ کدام بازدهی بهتری دارد؟
به گزارش بیگ سرچ تا چند سال پیش، یافتن دورههای آموزشی غیرحضوری کاری سخت بود و کلاسها عموما بهصورت حضوری برگزار میشد. اشکال این موضوع این بود که معمولا تمرکز محل برگزاری کلاسها در شهرهای بزرگ بود و امکان دسترسی به آن برای همه فراهم نبود. اما حالا و با وجود کلاسهای غیرحضوری، در هر گوشه از کشور و با هر شرایطی میتوان در این دورهها شرکت کرد.
از این جهت میتوان گفت که دورههای غیرحضوری، مزیت بیشتری نسبت به دورههای حضوری دارند.
این دورهها به دو صورت آنلاین یا غیر آنلاین برگزار میشوند. مزیت دورههای غیرآنلاین این است که شما میتوانید کلاسهای ضبط شده را در هر زمانی که فرصت دارید تماشا کنید. اما دورههای آنلاین، این حسن را دارند که در لحظه، شما در مقابل استاد قرار میگیرید و هم میتوانید سوالات و اشکالهای احتمالی را بپرسید و هم از صحبتهای دیگران نکات مهم را یادداشت کنید. در واقع میتوان گفت که هر کدام از این دورهها مزایا و معایب خودش را دارد که باید بر اساس شرایط خود، یکی را انتخاب کنید.
ویژگی و تجربیات یک مدرس خوب
یک مدرس خوب در هر زمینهای باید در کنار داشتن علم و دانش کافی در حوزه مورد نظر، تجربه عملی لازم را نیز داشته باشد. بسیاری از مدرسین، از دانش کافی برخوردارند اما توان انتقال آن را به شاگرد ندارند. این موضوع بهخصوص در مورد دورههای غیرحضوری خودش را بیشتر نشان میدهد. تجربه کار در فضای مجازی، به مدرس این امکان را میدهد که با چالشها و مسائل مربوط به این حوزه، کاملا آشنا بوده و بر مبنای تجربه خود، بهترین آموزش را ارائه دهد.
در حقیقت میتوان گفت که سابقه خوب عملیاتی در زمینه دیجیتال مارکتینگ، میتواند اعتماد علاقهمندان این حوزه را به مدرس آن بیشتر کند. بنابراین یکی از ویژگیهای بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ، تجربیات و نحوه تدریس مدرس است.
ارائه تمرینهای عملی
دیجیتال مارکتینگ، تخصصی است که باید بهصورت عملی هم آن را فراگرفت. یعنی صرفا آموختن مباحث تئوری، نمیتواند برای فرد کاربردی باشد. معمولا مدرسینی که تخصص و تجربه کافی در این زمینه را ندارند، تنها به برگزاری کلاسهای تئوری اکتفا میکنند و دانشجو در انتهای دوره، بمباران اطلاعاتی شده و هیچ کاری بلد نیست!
پیش از انتخاب یک دوره خوب دیجیتال مارکتینگ، به این نکته توجه کنید که حتما دورههای عملی هم در سرفصلهای دوره وجود داشته باشد.
دورِ کلاسهایی که فقط بهصورت تئوری برگزار میشوند را یک خط قرمز بکشید. توجه داشته باشید که بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ، دورهای است که شما را درگیر مسائل عملی کرده و پروژه محور باشد. این عامل سبب میشود ترس شما از کار کردن در محیط عملی بریزد.
راهنمای شکار نهنگ در Google Ads / چگونه بهترین نتیجه را از گوگل ادز بگیریم؟
مدت زمان دوره دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟
نمیتوان بهطور قطع یک محدوده زمانی مشخص را برای دوره دیجیتال مارکتینگ مشخص کرد. هر یک از مدرسین این حوزه بر اساس تقویم کاری خود، سرفصلهایی را در نظر گرفته و بر اساس آن، طول مدت کلاس مشخص میشود. عموما بین ۵۰ تا ۲۰۰ ساعت کلاس برای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته میشود.
توجه کنید که هر چه مدت کلاسها بیشتر باشد، لزوما نشان دهنده مفید بودن دوره نیست. قطعا نمیتوان گفت بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ، دورهای است که مدتزمان زیادی آموزش دارد. مهم، توجه به سرفصلهای عملی و تئوری و همچنین مباحث مطرح شده در این دورههاست.
بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ
۱. دوره بازاریابی دیجیتال نوین
نوین؛ از سایتهایی است که کسبوکارهای موفقی راهاندازی کرده و در کنار آن به آموزش بازاریابی دیجیتال میپردازد. مدرس اصلی این دوره، سعید رهبری است که دارای تجربه زیادی در این زمینه بوده و در آموختن این علم، میتواند به شما کمک فراوانی کند. بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ نوین، جمعا ۳ مدرس دارد.
سرفصلهای کلی دوره:
- اصول و مبانی Digital Marketing
- تجربه کاربری (UX)
- Content Marketing
- تبلیغات دیجیتال
- سئو
- سوشال مدیا مارکتینگ
- تعامل در دنیای دیجیتال
- تحلیل دیجیتال
مزایا:
- مدتزمان بالای دوره
- ارائه مدرک رسمی نوین
- امکان پرداخت بهصورت قسطی
- ضمانت بازگشت وجه در صورت عدم رضایت
- عملی و پروژهمحور
۲. دوره جامع آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان
آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان در چند سال اخیر دورههای متعددی برگزار کرده که مهمترین آن دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت این دوره با دورههای معرفیشده در بخش بالا، تعداد بالای اساتید است. بهعبارتدیگر، برای تدریس هر بخش از بازاریابی دیجیتال، یک مدرس وجود دارد.
طبق بررسی انجامشده، برخی از اساتید دوره بسیار حاذق و زبده هستند، ولیکن برخی از آنها تجربه بسیار زیادی ندارند. بنابراین بهتر است درباره اساتید دورهای که قصد شرکت در آن دارید، تحقیق نمایید، زیرا احتمال تغییر آنها در هر دوره وجود دارد.
گفتنی است، این آموزشگاه یکی از قدیمیترین برگزارکننده دورههای دیجیتال مارکتینگ در ایران بوده و بیش از 100 دوره آموزشی برگزار کرده است. همچنین، امکان قسطبندی شهریه را نیز برای دانشجو فراهم میکنند. در پایان، این دوره را نیز میتوان جزو بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ در ایران به شمار آورد.
سرفصلهای کلی دوره:
- اصول دیجیتال مارکتینگ
- وردپرس با رویکرد دیجیتال مارکتینگ
- نقشه راه بازاریابی محتوایی
- گوگل آنالیتیکس
- گوگل تگ منیجر
- گوگل ادز
- بازاریابی در شبکههای اجتماعی
- سئو با رویکرد دیجیتال مارکتینگ
- ایمیل مارکتینگ
- طراحی کمپین دیجیتال
- استراتژی بازاریابی اینترنتی
مزایا:
- مدتزمان بالای دوره
- امکان تقسیط شهریه
- ارائه اکانت رایگان گوگل ادز
- ایجاد فرصت استخدام (طبق گفته برگزارکننده)
- ارائه مدرک رسمی وزارت علوم
- ارتباط آسان با اساتید
۳. دوره جامع سایت برتر (میهن وردپرس)
این دوره توسط رضا حسینی راد، موسس وبسایت «میهن وردپرس» تدریس شده و در بیش از 100 ساعت، به تمامی مسائل یک کسب و کار اینترنتی پرداخته میشود. اگر کمی با وردپرس آشنا باشید، میدانید که «میهن وردپرس» یکی از قدیمیترین سایتهای این حوزه است.
یکی از نکات مثبت در این دوره، شروع از صفر بوده و برای افرادی که هیچگونه آشنایی با راهاندازی کسب و کار آنلاین ندارند، بسیار مناسب است. گفتنی است، این مدرس تمامی دورههای قدیمی موجود در سایت خود را حذف کرده و تمرکز خود را بر روی «دوره جامع سایت برتر» گذاشته است. ازاینرو، بهروزرسانی مطالب را نیز سریعتر انجام میدهند.
اگر قصد دارید تمامی نکات دیجیتال مارکتینگ را با جزئیات بیشتری یاد بگیرید، میتوانید این دوره را نیز مدنظر قرار دهید. طبق بررسی و تجربه ما در «بیگ سرچ»، بسیاری از اساتید که دورههایشان را تبلیغ میکنند، در طول تدریس مطالب زیادی را از قلم میاندازند. اما، صداقت مدرس، کیفیت محصولات و مدتزمان دوره سایت برتر نشاندهنده تکمیل بودن آن است. چنانچه قصد شرکت در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ را دارید، «دوره جامع سایت برتر» میتواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.
سرفصلهای کلی دوره:
- مدیریت کسب و کار، زمان و انرژی
- ساخت سایت بدون دانش برنامهنویسی
- تبدیل سایت به فروشگاه اینترنتی
- تولید محتوای متنی، صوتی، ویدیویی و تصویری
- طراحی تجربه کاربری و «RFP»
- بهبود سئو و افزایش ورودی گوگل
- افزایش سرعت سایت
- بهبود امنیت سایت
- حل مشکلات احتمالی وبسایت
- کسب اولین سود از طریق ایمیل مارکتینگ
- دیجیتال مارکتینگ و تبدیل بازدیدکننده به مشتری
- آمارگیری و تحلیل رفتار کاربر با «Google Analytics»
- دانش برنامهنویسی برای تغییر بخشهای مختلف سایت (هدیه)
- برنامهنویسی PHP (هدیه)
مزایا:
- تجربه خوب مدرس
- مدتزمان بالای دوره
- سرفصلهای بهروز و فوقالعاده کاربردی
- هدایای ارزشمند و پولساز
- امکان شروع کسب و کار پس از یادگیری
۴. دوره دیجیتال مارکتینگ عادل طالبی
بدون شک، این دوره یکی از بهترین دورههای «Digital Marketing» در ایران بوده و مدرس شناختهشدهای نیز دارد. عادل طالبی فعالیت خود را در سال 1379 آغاز کرده و اکنون استارتآپ و کسبوکارهای اینترنتی بسیار خوبی نظیر تیزلند، میم، کتاب مارکت، هوپا مارکت و… دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تجربیات فراوانی را میتواند به دانشجویان خود منتقل نماید. همچنین، میتوان اطمینان حاصل کرد که این دوره، از دورههای خارجی کپی نشده است.
طبق تجربه شخصی، عادل طالبی در انتقال مطالب بسیار سخاوتمند بوده و مطالبی که سایر مدرسین احتمالا نگویند را به شما منتقل میکند. جهت اطمینان بیشتر، کافی است نام او را در اینترنت جستجو نمایید تا آشنایی بیشتری با ایشان داشته باشید.
از ویژگیهای این دوره بازاریابی دیجیتال، میتوان به انتقال مفاهیم بسیار کاربردی، پرسش و پاسخهای مفید، پروژه محور بودن، تمرینهای عملی، امکان ثبتنام حضوری و غیرحضوری، شبکهسازی و… اشاره نمود. چنانچه شما هم قصد شرکت در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ را دارید، این دوره آموزشی میتواند برایتان مناسب باشد.
سرفصلهای کلی دوره:
- مبانی بازاریابی دیجیتال
- مبانی راهاندازی وبسایت
- بهینهسازی فرآیندهای دیجیتال
- سئو SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)
- بازاریابی محتوایی و فرمتهای محتوا
- بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing
- بازاریابی با فایلهای صوتی و پادکست
- بازاریابی پیامکی
- بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
- بهینهسازی نرخ تبدیل در کسب و کارهای آنلاین
- فرآیندهای A/B Testing
- بازاریابی در اینستاگرام، لینکداین، توییتر، تلگرام و…
- تبلیغات دیجیتال
- تبلیغات در رسانههای دیجیتال و رپورتاژ آگهی
- تبلیغات کلیکی و انواع آن
- تبلیغات در گوگل – گوگلادز
- نظرسنجی آنلاین
- چت آنلاین
- هوش تجاری یا BI در کسبوکار آنلاین
- موضوعات مدیریتی مرتبط با کسبوکار آنلاین
- موضوعات حقوقی مرتبط با کسبوکارهای آنلاین
- استراتژی در کسبوکارهای آنلاین
مزایا:
- تجربه بالای مدرس
- مفاهیم بسیار کاربردی
- پوشش حداکثری سرفصلهای دیجیتال مارکتینگ
- شبکهسازی
- پرسش و پاسخ
- مدتزمان بالای دوره
- قیمت مناسب
- امکان ثبتنام حضوری و غیرحضوری
- امکان تقسیط شهریه
- گروه پشتیبانی