ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » تجربه‌های انتخاب رشته دانشگاه / رابطه بازار کار و رشته تحصیلی در کمپین #کنترل_زد

تجربه‌های انتخاب رشته دانشگاه / رابطه بازار کار و رشته تحصیلی در کمپین #کنترل_زد

توسط EADNA ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
203

این روزها در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با استفاده از هشتگ کنترل زد ( #کنترل_زد ) شکل گرفته که سر و صدای زیادی به پا کرده و بازار شاغلان حوزه‌های مختلف شغلی را هدف گرفته است.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این کمپین که پس از انتشار گزارشی در جاب ویژن از سوی کارکنان این پلتفرم ایجاد شد، در صدد است تا با طرح این پرسش «اگر دوباره به عقب برگردی، باز همین رشته و همین دانشگاه رو انتخاب می‌کردی؟ چرا؟»، نگاهی نو به تفاوت میان تحصیلات، تجربه‌ها و تصورهای کابران شبکه‌های اجتماعی بیاندازد.

در این کمپین کاربران مختلف با استفاده از این هشتگ، تجربه‌های گذشته خود را مرور می‌کنند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک می‌گذارند تا بگویند اگر به گذشته برگردند چه رشته تحصیلی، دانشگاه یا مهارتی را انتخاب خواهند کرد، تا رشد شغلی و حرفه‌ای بهتری را تجربه کنند.

در ادامه برخی از این مطالب را مرور خواهیم کرد.

 

مژگان گلشن مدیرعامل موسسه کندو

یکی از بهترین تصمیم‌هایی که در زندگی گرفتم، انتخاب مهندسی صنایع بود. تصمیمی که نه از حب صنایع، بلکه از بغض مکانیک و کامپیوتر بود. دروغ چرا؟ اگه برق شریف رو میوردم حتما اون رو انتخاب می‌کردم ولی نیوردم. حالا اینکه چرا می‌خواستم برق بخونم هم مفصله، خلاصه‌ش این بود که جو جامعه به این سمت بود که برق رشته اوله و خوندنش نشان از توانمندی داره و گرنه علاقه‌ی خاصی یا اطلاعات بیشتری در موردش نداشتم.

امروز فکر می‌کنم چرا باید در اون سن تصمیم به این بزرگی رو تقریبا بدون هیچ اطلاعات درستی می‌گرفتیم؟ چرا مشاورهای تحصیلی بیشتر از اینکه آینده ما براشون مهم باشه، تعداد و اسامی قبولی‌های خودشون براشون مهم بود؟
من نمی‌دونستم چه رشته‌ای دوست دارم، فقط می‌دونستم چی رو دوست ندارم. می‌دونستم کامپیوتر، مکانیک، عمران و معماری دوست ندارم. اگه می‌تونستم برگردم و کنترل زد بزنم؟ این‌بار صنایع رو نه به خاطر بغض بقیه بلکه با حب به خودش انتخاب می‌کنم.
حبی که تو پونزده سال تجربه به وجود اومد می‌تونست با همچین گزارش‌هایی از روز اول به وجود بیاد.
شما اگه برگردین انتخابتون چیه؟

 

امیرمهدی مزینانی متخصص منابع انسانی

من بچگی با آرزوی دامپزشک شدن روزهام رو سپری می‌کردم ولی خب همه نگاهشون این بود که واقعا دامپزشک ؟!؟! مردم چی میگن ؟! مردم واقعا قرار بود چی بگن ؟! برای همین مشاور و اطرافیان با نگاه‌های سنگینشون و پاورقی‌های غیر سالمشون باعث شدن که من از تجربی دور بشم؛ چون همه متفق‌القول می‌دونستن که امیرمهدی اگر بره تجربی حتماااا دامپزشک خواهد شد!

من اینجوری ریاضی رو انتخاب کردم؛ برای فرار از دو انتخاب دیگه و نه یه انتخاب درست؛ برای مهندسی صنایع هم باز همه نگاه‌های عجیبی داشتن؛ واااقعا صنایع ؟! اینکه مهندسی نیست، تهش چیکاره میخوای بشی ؟، حداقل برو مکانیکی کامپیوتری چیزی این چه انتخابیه ؟!

در تمام این مسیر اینجوری در ذهنم همه ساخته بودن که دانشگاه تنها راه موفقیت و نجات است و رشته معروف باید انتخاب کنی؛ بعدش که وارد فیلد منابع انسانی شدم دیدم که این داستان انگاری برای هممون تکرار شونده است که فکر میکردیم دانشگاه تنها راه نجات ماست اما واقعا بود و هست ؟!؟!؟ من شک دارم ؛))

با قبول شدنم تو دانشگاه تهران فکر میکردم دیگه تمومه همه باید تا کمر جلوی پام خم بشن و فرش قرمز بندازن برای استخدام امیرمهدی! امااااا وقتی دو سه تا مصاحبه رفتم دیدم نه نه این خبرا نیست! بازار کار دنبال مهارت می‌گرده و نه دانش و خب خیلی وقتا هم بازار کار براش مهم نیست این مهارت رو از دانشگاه شریف به دست آوردی یا از یه بوت‌کمپ تابستانه! اگر به عقب برگردم که البته هنوزم من خیلی فرصت دارم که بتونم مسیر رو بهتر پیش ببرم سعی می‌کنم تا جای ممکن دانشگاه رو برای خودم یه بت نسازم و به عنوان فقط یه مسیر بهش توجه داشته باشم دوستانی که تازه فارغ‌التحصیل شدین چه دانشگاه خوب چه دانشگاه ضعیف‌تر و یا قبول نشدین، تلاش و کسب مهارت نیاز اصلی بازار کار امروزه. امااا اگر برگردم حتما تمرکز می‌کنم روی کسب مهارت و کسب تجربه در فیلدی که دوست دارم و بهش علاقه دارم! شاید اگر کنترل زد وجود داشت بهینه تر در این مسیر قدم برمیداشتم و شاید الان جلوتر می‌بودم …

 

ریحانه احرابی متخصص سئو

۹ سال پیش که داشتم انتخاب رشته میکردم یادم نمیاد مشاور یا سیمنارهای معرفی رشته‌هارو که میرفتم، کسی حرف از بازار کار یا آینده رشته‌ها میزد! به همین خاطر خودمم کاری به این که کدوم رشته بازار کارش خوبه نداشتم و حتی بیشتر از اینکه کاری به اینکه چه رشته‌ای میخوام بخونم داشته باشم یا علاقم دقیقا چیه، دانشگاه برام مهم بود.

رتبم خوب شده بود و تمام اطرافیان میگفتن خب قاعدتا باید بری دانشگاه شریف! منم که کل دوران دبیرستان با آرزوی شریف درس خوندم فقط و فقط یک چیز برام مهم بود:
“اینکه روز اول دانشگاه از در دانشگاه شریف وارد شم و کارت دانشجویی شریف داشته باشم.”

واسه همین بین رشته‌های مهندسی اونی که فکر میکردم رشته بهتریه رو انتخاب کردم. حالا چرا فکر میکردم بهتره؟ چون داخل اسمش “شیمی” داشت و منم عاشق درس شیمی بودم:)

خلاصه که رفتم دانشگاه شریف و مهندسی شیمی هم خوندم ولی سر هر کلاسی که مینشستم حس میکردم اساتید دارن به زبان فضایی حرف میزنن! اینجوری شد که اعتماد به نفس من ۴سال داخل اون دانشگاه و با اون رشته پودر شد و رفت هوا و تنها نفعی که دوران دانشجویی برام داشت، فعالیت‌های فوق‌برنامه بود که به رشد واقعی من کمک کرد.

همه اینارو گفتم که بگم عزیزانی که در حال انتخاب رشته هستید، توروخدااا توروخدااا به بازار کار رشته و علاقتون فکر کنید. حتی اگر اون رشته رو نمیتونید داخل دانشگاه موردعلاقتون بخونید، مهم نیست.

من ۱۰۰ درصد اگر به عقب برگردم دیگه این رشته رو انتخاب نمیکنم. شاید دانشگاهمو دوباره انتخاب کنم ولی نه به دلایل آکادمیک؛ بلکه فقط و فقط به دلیل آدم‌هایی که باهاشون آشنا شدم و فعالیت‌هایی که به رشد شخصیتم کمک کرد.

 

محیا باقری متخصص سئو

رتبه کنکورم که اومد، با یه رتبه داغون، نشستم روی زمین و فقط به این فکر میکردم که تموم شد، دیگه موفق نمیشی.
چی میخوای بزنی اصلا؟ پزشکی؟ دارو؟ دندون؟ تو خوابم قبول نمیشی. پرستاری؟ ژنتیک؟ میکروبیولوژی؟ بعد از 3 سال از روزی که تجربی رو انتخاب کرده بودم و با فکر پزشکی خوشحال میشدم، با خودم صادقانه گفتم تو از زیست متنفری محیا! خودتو گول نزن.
انقدر هیچکس نبود که درست راهنماییم کنه، انقدر مشاوره های کنکور گرون و سرشلوغ و بیخود بودن، انقدر اطلاعاتم کم بود آخرسر که خواهرم دفترچه رو گذاشت جلوش، از بالا تا پایین فقط زد مدیریت تا یکیشو قبول شم. چون مدیریت خواهان نداشت و احتمال قبول شدن بالاتر بود.
من با منطق، با اطلاعات و با مشاوره درست مدیریت نزدم. از استیصال مدیریت زدم، قبول شدم. بعدها دیدم بازار کارش هم خوبه، ارشدم رو هم mba خوندم و وارد بازار کار شدم. اما این وسط تا وارد بازار کار بشم، چه استرس‌ها، چه حرف ها، چه نظراتی که نچشیدم و نشنیدم.
مدیریت! مهندس نمیشی یعنی؟:)) میخواستی دکتر شی، خب پرستار میشدی، چرا مدیریت؟ آخرش نهایتا چی میشی؟ مدیر؟؟:))
منم به این باور رسیده بودم که برای رشته من کار نیست و فقط مهندسی ها کار پیدا میکنن. در صورتی که چیزی که واقعا در بازار کار اتفاق میوفتاد، خلاف این بود.

اگر میتونستم کنترل زد بزنم و برگردم عقب، از همون اول میرفتم انسانی، مدیریت میخوندم و در تمام دوران تحصیلم از درس‌هام لذت میبردم.

 

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • واکنش مارکترها به کمپین تبلیغاتی «تورش کن» اقامت 24
  • واکنش‌ها به تبلیغات محیطی سیف CIF / تصادف با شیشه تمیز؛ کپی‌کاری یا خلاقانه؟
  • پول هست اما کم است/ گزارش تریبون از رسانه‌های ایرانی در سال 1402 منتشر شد
  • جزئیاتی از تبلیغات کمپین «من شهردارم» 
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
راهنمای شکار نهنگ در Google Ads / چگونه بهترین نتیجه را از گوگل ادز بگیریم؟
نوشته بعدی
گزارش سال 1402 دیجیکالا منتشر شد/ سلام به حراجی‌ها + گزارش کامل

نوشته‌های مرتبط

استقبال از تبلیغات محیطی خودرو 45 / خودرو شما فروخته...

۵ اسفند ۱۴۰۳

انتشار اثری تازه از شوکت عباسی نقاش معاصر

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

برندهای بزرگ چگونه از بحران‌ها عبور می‌کنند؟ راه‌حل غول‌های برندینگ...

۲۲ آبان ۱۴۰۳

کارگاه هوش مصنوعی زاینده برگزار شد/ یک هشدار برای مدیران...

۲۷ آبان ۱۴۰۳

اما و اگرهای یک ایده یا یک نظریه؟ / «انسان...

۸ بهمن ۱۴۰۲

تبلیغات زرکام برای بچه‌ها قانونی است؟

۲۰ آبان ۱۴۰۳

دوره دایناسورها تمام شده است/ نظرهای جالب کاربران لینکدین درباره...

۱۰ مهر ۱۴۰۳

نقد و بررسی هویت بصری جدید همراه اول

۷ اسفند ۱۴۰۳

مردم چی می‌گن؟ / واکنش‌ها به تبلیغات کاسپین، پرسیل، تپسی...

۲۵ مهر ۱۴۰۳

استقبال از تغییر نام معاونت مطبوعاتی

۲۲ آذر ۱۴۰۲

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 62,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,3K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • مسدود شدن صفحه اینستاگرام “خانومی” پس از ویدیوی رپ خوانی...

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
  • یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
  • نقد و تحلیل بیلبورد “همشهری ببین”

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

برندهای بزرگ چگونه از بحران‌ها عبور...

۲۲ آبان ۱۴۰۳

واکنش‌ها به تبلیغات محیطی سیف CIF...

۱۳ بهمن ۱۴۰۳

اما و اگرهای یک ایده یا...

۸ بهمن ۱۴۰۲