تبلیغات تجاری مدرن در ایران تاریخی 200 ساله یا به روایتی دیگر 240 ساله دارد و رویدادهای عجیب و غریب، جالب و گاهی تلخی را از سر گذرانده است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در طول دو قرن اخیر، تبلیغات تجاری توانسته به یک نهاد مستقل از اقتصاد تبدیل شود و هویتی متمایز بیابد. تلاش گسترده فعالان تبلیغاتی در ایران در این دوره، به ویژه در 60 سال گذشته، در توسعه تبلیغات مدرن ایران اهمیت به سزایی دارد.
تبلیغات ایران به روایت پژمان فخاریان
پژمان فخاریان متولد سال 1350 و از متخصصان شناخته شده تبلیغات و برندینگ در ایران است.
او به تازگی در صفحه لینکدین خود، روایتی جالب از برگزاری نخستین هفته تبلیغات ایران در سال 1351 منتشر کرده است. در ادامه این متن را که دربردارند اطلاعات جالبی از فعالیت کانونهای تبلیغاتی ایران است، از نظر میگذرانید.
تبلیغ برای تبلیغ | گفتگو با جامعه
در سال ۱۳۵۱ که اعضای اتحادیه سازمانهای تبلیغات کمابیش به دلیل حضور خود و شکل گیری اتحادیه آگاه شده بودند،به فکر برگزاری نخستین هفته تبلیغات برای ایجاد آشنایی بیشتر جامعه با خدمات تبلیغ به اقتصاد و اجتماع افتادند.
ایده اولیه را مدیر اتحادیه/سازمان فاکوپا، فرهاد هرمزی مطرح کرده بود.
در آن زمان آژانس های تبلیغاتی در اوج بلوغ کاری خود بودند و عصر طلایی تبلیغات ایران شکل گرفته بود.
و از طرفی موج دوباره ای بر علیه تبلیغات از طرف جامعه روشنفکری (خاصه چپ گرایان) و بعضی از مردم و تُجار نیز شکل گرفته بود.
جُرم آنها ترویج مصرف گرایی، فروختن کالاهای بُنجل،هزینه سازی بیهوده برای بِرندها و دستکاری فرهنگ از طریق قدرت تبلیغات بود.
سازمانهای تبلیغات (طبق اسناد موجود اتحادیه) به دنبال اجرای برنامه های ثمر بخش بنیادی بر آمادگی و قدرت فنی خود و اعتلای مقام فن تبلیغ بودند و برگزاری این هفته را کوششی در راه تحقق این هدف می دیدند.
آنها به شکل درون سازمانی به برگزاری کنفرانس،نمایشگاه،جلسات بحث های گروهی و برنامه های خاص تبلیغاتی پرداختند
و از طرفی با انتشار آگهی های بازرگانی در صفحات روزنامه با مردم سخن گفتند.
اما اینجا یک چالش سخت وجود داشت.آژانس های تبلیغاتی باید صاحبان کسب و کار را برای انتشار آگهی مشترک قانع می کردند
در واقع پیام های هفته تبلیغات باید در کنار آگهی آنها نوشته می شدند.
آژانس ها می گفتند: این آگهی ها(منظور آگهی های ترکیبی در هفته تبلیغات است) سینه خود را می گشایند و در قلب آنها شما ضربان خدمت به اقتصاد و اجتماع را احساس خواهید کرد و امیدواریم نتیجه آن درک خدمت تبلیغ به جامعه باشد.
خدمت به پیشرفت و توسعه
خدمت به ارتقاع سطح آگاهی جامعه
و نهایتا این جمله ها را کنار آگهی ها نوشتند
ادعای بیجا
تبلیغات پوچ
مخالف تبلیغات
نه فقط فروش
گسترش فرهنگ و هنر
صرفه جویی در وقت
افق دلپذیرتر
گسترش خدمات اجتماعی