به تازگی خبرهایی درباره لو رفتن اسنادی از گوگل به گوش میرسد که گویا الگوریتم این موتور جستجو را برای رتبه بندی محتوا و سایتها افشا کرده است.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) طبق آنچه رسانهای رشده، گویا رباتی به نام Yoshi-Code-Bot در github اسناد گوگل را افشا کرده و در دسترس متخصصان سئو قرار داده است.
همچنین کمپانی گوگل نیز در این باره اظهار نظر مشخصی نداشته است. این موضوع میتواند صحت اطلاعات لو رفته را تاحدی تقویت کند زیرا اگر به طور یقینی چنین اتفاقی رخ نداده بود حتما گوگل با قاطعیت انکارش میکرد.
به گفته سایت د ورج، گوگل به چندین درخواست برای اظهار نظر در مورد مشروعیت اسناد پاسخ نداده است.
جزئیات اسناد لو رفته گوگل
اسناد مربوط به اسفند ماه سال گذشته یا مارچ 2024 است. اگرچه ممکن است در این مدت تغییراتی انجام شده باشد یا حتی گوگل تصمیم گرفته باشد کهبا توجه بهلو رفتن این اطلاعات تغییراتی را در نظر بگیرد اما همچنان فاکتورهای لو رفته بخش مهمی از الگوریتم گوگل خواهند بود.
این اسنادبرای نخستین بار از سوی فردی به نام رند فیکشن در سایت اسپارکتورو منتشر شده است.
فاکتورهای تنزل رتبه
تنزل رتبه به این دلایل رخ میدهد :
- نارضایتی کاربران از محتوا: مانند ترک سایت و کامنت منفی
- وجود محتوای مستهجن در سایت
- نظر منفی کاربران درباره محصولات فروشگاهی
نرخ کلیک
- تعداد کلیک به نسبت تعداد بازدید
- رتبه کلیک (نخستین کلیک بر روی کدام محتوا خواهد بود)
- سلسله کلیکها (پس از ورود به سایت کاربران چه محتواهای مشابهی را دنبال میکنند)
EAT
این کلمه شکل اختصاری سه کلمه زیر است:
- تخصص (Expertise)
- اعتبار (Authoritativeness)
- اعتماد (Trustworthiness)
اهمیت این موضوع برای گوگل آنچنان بالاست که در کنار ابزارهای هوش مصنوعی برای سنجش این شاخصهای از نیروی انسانی استفاده میکند.
تخصص (EXPERTISE)
یکی از نکات مهم در تولید محتوا این است که مطلب شما به صورت تخصصی و ترجیحا توسط افراد متخصص آماده شده باشد. در واقع تولیدکنندگان محتوا باید در حوزههای مرتبط دانش و تخصص کافی و قابل اثبات داشته باشند، تا بتوان به کسب و کار آنها به عنوان یک منبع موثق، بادانش و قابل اتکا نگاه کرد. نکته قابل توجه اینجاست که باید شناخت درستی از مخاطبان خود داشته باشید. اگر با افراد حرفهای و متخصص روبهرو هستید، قطعا نمیتوانید یک مطلب کوتاه با مفاهیم ابتدایی و کلی منتشر کنید. بلکه باید سراغ مطالب جامع و تخصصی بروید. از سوی دیگر اگر مخاطبان شما از طریق جستجوی عبارات مختلف وارد سایت شما شدهاند و کاربران عمومی هستند، باید حتی مفاهیم پیچیده را به صورت کامل ساده و قابل فهم برای آنها توضیح دهید.
اعتبار (AUTHORITATIVENESS)
همانطور که در بالا اشاره کردیم مخاطبان باید شما را به عنوان یک مرجع معتبر و موثق بشناسند. این اعتبار از تعداد ارجاعاتی که از سوی سایتها و کاربران دیگر به شما میدهند سنجیده میشوند. در واقع باید ببینید کجاها حرف شماست و کدام سایتها و منابع دیگر شما را به عنوان مرجع معرفی کرده و به سایت یا مطالبتان لینک دادهاند. در این قسمت بکلینکهایی که میگیرید، هر جایی که شما را در شبکههای اجتماعی منشن یا تگ میکنند و هرگونه سیگنال دریافتی موثر است. گوگل به دنبال این است که ببیند سایت، محتوا و نظرات و توانمندیهای تولیدکنندگان محتوای شما تا چه اندازه توسط فعالان حوزه کاری مربوطه در نظر گرفته میشود و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و کل سایت شما توزیع شده است. به عنوان مثال مطالب شما باید دارای نویسنده مشخص با نام و تصویر باشد و نوشتههای آنها به صورت گسترده در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آنها صحبت شده باشد.
اعتماد (TRUSTWORTHINESS)
اما بعد از تخصص و اعتبار، اعتماد است که اهمیت زیادی دارد. گوگل دقیقا به دنبال این است که بفهمد اگر افرادی از صفحه نتایج جستجو SERP به سایت شما وارد شدند، تا چه اندازه میتوانید اعتمادشان را جلب کرده و نیازهای آنها را کامل و سریع مرتفع کنید. شما باید دقیقا به مخاطبان خود بفهمانید همان چیزی هستید که ادعا میکنید و این حس اعتماد را باید در آنها به وجود آورید. باید نشان دهید که سمت کاربر هستید و او را از خودتان میدانید. درج تصاویر و توضیحات واقعی محصولات، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامهها، افتخارات و جوایز کسب شده و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی است که کمک میکند تا میزان اعتماد نسبت به شما بیشتر شود.
بک لینک
بک لینک یکی از مهمترین شاخصهایی است که در آموزش سئو مورد توجه قرار میگیرد، اما گویا برای گوگل سطح اعتبار عالی ندارد. به این معنی که در امتیاز دهی به محتوای سایتها، گوگل ابتدا شاخصهای دیگری را در نظر میگیرد و بک لینکها در درجه عالی اعتبار نیستند. با این حال همچنان اهمیت دارند.
عمر دامنه
گوگل به سایتهای تازهکار اهمیت و اعتبار میدهد و آنها را به مخاطبان معرفی میکند اما همچنان عمر فعالیت دامنه برای گوگل درجه اعتبار بالاتری قائل است.
نتیجه
اگرچه به نظر میرسد که اسناد لو رفته تا حد قابل توجهی قابل اعتماد هستند اما نکته مهم این است که الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر هستندو بهبود مییابند. با این وجود میتوان به این الگوها اعتماد کرد و متخصصان سئو میتوانند با بهره گیری از آنها به بهینه سازی مطالب و محتوای سایت های خود کمک کنند.
برای دسترسی به محنوای اصلی منتشر شده از سوی منبع اصلی روی لینک زیر کلیک کنید