کمپین تبلیغاتی بیمه بازار با گذاشتن یک ورقه شیشهای شفاف روی شیشه خودروها که تصور شکسته شدن شیشه را القا میکند، با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شده است.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) طرحهای خلاقانه تبلیغات در سالها اخیر رشد چمشگیری در ایران داشته است و حضور تیمهای جوان و خلاق مارکتینگ و برندینگ در برندها موجب شده است تا استقبال مخاطبان و مشتریان از کمپینهای تبلیغاتی افزایش یابد.
اخیرا مجموعه بیمه بازار با اجرای کمپینی با عنوان «پیگیری خسارت» توجه بسیاری از فعالان تبلیغات را به خود جلب کرده است. گفته شده این کمپین از ابتدای فروردین سال 1403 در بیش از 100 ناحیه از 18 منطقه تهران اجرا شده است.
این در حالی است که همزمان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار تبلیغات از کپی بودن این ایده انتقاد کردهاند. نمونههای مشابهی در سایت آمازو برای فروش وجود دارد. در لینک زیر میتوانید این نمونهها را ببینید.
فروش گلسهای شیشه شکسته در آمازون
اما آیا میتوان از کپیکاری سخن گفت؟ موضوع این است که استفاده هوشمندانه بیمهبازار از این ایده در تبلیغات خود، نوعی هدایت کردن ایده در جهت کارکرد سازمان یا برند است؛ بهینه سازی ایده برای هدف تبلیغاتی یک شرکت بیمهای است و به همین دلیل هم با استقبال روبرو شده و توانسته واکنشهای مثبت قابل توجهی دریافت کند.
اما با این حال نباید از نظر دور داشت که این ایده، اساسا متعلق به بیمه بازار نیست.
واکنشهای کارشناسان رسانه و تبلیغات ایران
در ادامه واکنشهای کارشناسان حوزه تبلیغات به کمپین اخیر «بیمه بازار» را مرور میکنیم:
1. فائزه نظری مدیر ارشد کمپین در گروه مالی فارابی
بیمهبازار به ما یاد داد چطور با هزینه کم یک کمپین تاثیرگذار داشته باشیم!
بیمهبازار برای بار دوم کمپین چریکی خودش رو اکران کرده. گریلا مارکتینگ (Guerilla Marketing) که بهش بازاریابی پارتیزانی یا چریکی هم میگن، یه استراتژی بازاریابیه که توی اون یه شرکت از تعاملات غافلگیرانه یا غیرمتعارف برای تبلیغ استفاده میکنه.
تو این کمپین، بیمهبازار برگهای شفاف که شکل شیشه شکسته رو تداعی میکنه روی ماشینهای پارک شده قرار میده.
در واقع بیمهبازار احساسات مخاطبین هدفش رو نشونه گرفته. شوک اولیهی دیدن شیشهی به ظاهر شکسته، توجه صاحب ماشین رو به طور لحظهای جلب میکنه. این تکان عاطفی باعث میشه پیام تبلیغاتی خیلی به یاد موندنیتر از یه بروشور ساده تبلیغاتی باشه. با تبدیل شدن ترس اولیه مخاطب به تعجب و سرگرمی یه تغییر احساسی مثبت تو مخاطب ایجاد میشه که اون رو برای پیام بیمهبازار پذیراتر میکنه.
حالا سوالی که اینجا پیش میاد اینه که آیا ایجاد کردن هر حسی توی مخاطب تاثیرگذاره؟ جواب شما به این سوال چیه؟ آیا ترسوندن عصبانیترین مردم جهان کار درستیه؟
به نظر من این مورد خیلی به نوع بیزنس، هدف کمپین و شناخت ما از مخاطب بستگی داره. خیلی از خیریهها تو کمپینهاشون حس ترحم یا غم رو به مشتری القا میکنن. یا خیلی از کمپانیهای خودروسازی با القای حس ترس و اندوه مشتری رو وادار میکنن تا خودرو ایمن خریداری کنه. به نظر من این ایده برای بیمهبازار ایده خیلی خوبی بوده.
توجه کنید که این کمپین مستقیما زده به هدف! بیمهبازار با این ایده تونسته دقیقا مخاطبین هدفش که صاحبین خودرو هستن رو تارگت کنه.
درضمن اجرای این ایده مقرونبهصرفهست؛ هزینه اجرای این کمپین (به نسبت استفاده از رسانههای دیگه) قیمت مناسبی داره و با خاصیتی که تو وایرال شدن داره میتونه به یه کمپین فوقالعاده (از منظر هزینه) تبدیل بشه!
در مجموع، به نظر من این کمپین بیمه بازار نمونهای برجسته از بازاریابی خلاقانه و مؤثره. این کمپین با استفاده از غافلگیری، شوخ طبعی و هدفگیری دقیقِ مخاطب، پیامی به یاد موندنی رو با هزینه کم ارائه میده.
2. محمدحسین رحیم لو ، سرپرست مارکتینگ گروه صنعتی گلرنگ
تمام المان های تبلیغاتی در این تبلیغ بیمه بازار دیده میشه و دمشون گرم بچههای بیمه بازار.
این تبلیغ خیلی وقت هست که اجرا شده و در حال اجرا هم هست تقریبا(البته تا اونجا که میبینم).
اما جدیدا که دارم میبینم خیلی غیر طبیعی شده.
اما در ابتدای اجرای کمپین واقعا طبیعی بود وقتی میدیدی رو شیشه ترس میگرفتیم.ولی الان نه.
۱.شاید چون شیشه تمیز نیست!
۲.شاید برگه تبلیع تمیز نیست.
۳.شاید چون هوا الودس و بعد از گذاشتن برگه خاک نشسته و خراب شده.
۴.شایدم چون جنس برگه تبلیغاتی شفافیت و مرغوبیت لازم رو نداره .
۵.شایدم با تغییر سایز حاشیه تصویر درست میشد.
3. علیرضا ابراهیم زاده ، توسعه دهنده نرم افزار
امروز تو اتوبان بی هوا شیشه شور ماشین رو زدم و این تبلیغ از گوشه خیمه زد جلو شیشه و کاملا جلو دیدم رو گرفت چون زیرش کف شیشه شور جمع شده بود.
مجبور شدم تمام مسیر رو از کنج شیشه که دید داشتم رانندگی کنم تا بتونم یجا بزنم کنار و ورش دارم.
آخه … چرا جنسش رو از طلق پلاستیکی گذاشتین با دستم باید ناخن میزدی زیرش که دراد …
واقعا براتون متاسفم ، چی فک کردین با خودتون …
4. مینا صاحبی دیجیتال مارکتر ارشد
به عنوان یک مارکتر، فکر میکنم استراتژیهای ایجاد ارتباط با مصرفکننده در هر محصول، مهمترین و تعیینکنندهترین عامل در توسعه محصول در بازاره، یا به طور کلی، استراتژی جذب مشتری جدید اهمیت زیادی در توسعه کسب و کار داره.
وقتی در مورد ایجاد ارتباط صحبت میکنیم، یک مسیر و داستانی را شرح میدیم، مسیری که در اون مخاطب در اولین مرحله به محصول توجه میکنه.
چند روز گذشته که تبلیغات #بیمه_بازار رو پشت برف پاککنها دیدم، به نظرم ایده جالبی بود که روی جلب توجه از طریق ایجاد احساس نگرانی در مخاطب تمرکز کرده بودن. در واقع، بیمه بازار با ایجاد احساس نگرانی در مخاطب، توجه اونارو جلب کرده و در مرحله بعدی، مخاطب نسبت به برطرف کردن احساس، برند رو به عنوان راه حل معرفی کرده و نشون داده که اگر از خدمات بیمه بازار استفاده کنند، نیازی نیست نگران باشن. و حرکت هوشمندانهای که به نظرم در این نوع تبلیغات بود، کال تو اکشن اشتراک رایگان با اسکن Qr code بود که منو به یاد تجربه مشابهی انداخت.
تجربه مشابهی که تو فضای آفلاین داشتم، بلیتهای آرزوی سفر #ژین_تور بود که در بستههای فروشگاههای اینترنتی ارسال شده بودند و بعد از تهیه گزارش کمپین، متوجه شدیم که ۲۳ درصد از دریافتکنندگان بستههای موردنظر، آرزوی خودشون رو ثبت کرده و کارت مورد نظر برای اونا جالب و جذاب بوده!!
5. یاشار مشیرفر ، کارشناس ارشد تبلیغات
نتیجه
واقعیت آن است که خلاقانه بودن ایدههای تبلیغاتی همواره از مهمترین شاخصهای ارزنده بودن یک کمپین تبلیغاتی است. بسیاری از برندهای بزرگ جهان با بهرهگیری از تیمهای خلاق ایدهپردازی تلاش دارند تا ایدههایی نو، منحصربفرد و اثربخش را در کمپینهای خود خلق و اجرا کنند. با این حال، بسیاری از ایدههای خلاقانه پس از اجرای موفق، از سوی دیگر برندها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
تفاوتهای متعدد در بازارهای مختلف ملی، منطقهای و جهانی باعث شده است تا امکان استفاده از ایدههای دیگران، کارامد به نظر بیاید و البته اثربخشی نیز داشته باشد.
اگرچه ایده استفاده از گلس شیشه شکسته، مشخصا از سوی تیم خلاق بیمه بازار طراحی یا خلق نشده اما به نظر میرسد نو بودن این ایده در ایران و هماهنگی ایده با کارکرد کمپین توانسته با استقبال قابل توجه کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی و همچنین شهروندان تهرانی روبرو شود.
در واقع تیم بیمه بازار توانسته این ایده را به خوبی بومی سازی و هماهنگ با هدف کمپین خود بازطراحی کند.
1 دیدگاه
کاملا تبلیغات مزخری بود ، هم کلی اشغال درست میشه و اعصاب آدم رو میریزه بهم . امیداورم شعور شرکت بیمه بازار رو به رشد بشه