پدرام الوندی مدیر شهر کتاب مرکزی در یادداشتی کوتاه در صفحه لینکدینش از فروش زیر قیمت کتابها در پلتفرمهای آنلاین انتقاد کرد.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) صنعت نشر در ایران با چالشهای بسیاری مواجه است. یکی از مهمترین چالشهای ان قاچاق کتاب و انتشار غیرقانونی و اصطلاحا زیرپلهای است؛ به این معنی که برخی افراد کتابهای پرفروش را بدون مجوز و طی تشریفات قانونی و پرداخت حق التالیف و حق نشر منتشر کرده و در بازارهای غیررسمی به فروش میرسانند. قیمت این گونه آثار در مقایسه با نسخه اصلی و قانونی آنها ارزانتر است.
همچنین گفته میشود که برخی ناشران نیز آثار ترجمهای پرفروش ناشران دیگر را با تغییرات اندکی از متن ترجمه اصلی، با تغییر نام مترجم، مستقلا و با لحاظ تخفیفهای قابل توجه در برخی مراکز عرضه کتاب از جمله ایستگاههای خیابانی به فروش میرسانند.
ظن آن میرود که بازارسازی برای چنین آثاری اضافه بر کتابفروشان خیابانی، حالا در برخی پلتفرمهای آنلاین نیز در حال انجام باشد.
حالا و همزمان با افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پدرام الوندی مدیر شهر کتاب مرکزی که از معروفترین فروشگاههای محصولات فرهنگی و کتاب است، در صفحه لینکدینش نوشته: «اتفاقی که در دیجی کالا میافتد این است که کتابی که در یک شهرکتاب با قیمت رسمی آن ۲۲۵ هزار تومان فروخته میشود، ۱۷ فروشنده در دیجی کالا آن را عرضه میکنند که ۱۴ تایشان زیر قیمت به فروش میرسانند و خود دیجیکالا با ۴۰ درصد تخفیف آن را عرضه میکند.
طبیعت کار پلتفرمها ایجاد رقابت و تکثر ، قیمتشکنی و در نهایت به صفر رساندن سهم دیگر بازارهای آنلاین و آفلاین است. هرچند فاصله خرده فروشی آنلاین و آفلاین در ایران در حوزههای مختلف همچنان بسیار زیاد است اما به هر حال زیرفروشی و قیمتشکنی در ساختار پلتفرمهایی مانند دیجیکالا نهادینه شده است. کسانی که با دیجی کالا به عنوان تامینکننده کار کردهاند، میدانند که مرتب از سوی دیجی کالا تشویق به ارائه تخفیف بیشتر و بیشتر و شرکت در برنامههای فروش ویژه میشوند.
البته صنعت نشر مشکلات خاص خودش را دارد ناشران کپیکار زیرپلهای، زیرفروشی پخشیها در سایتهای آنلاین و مواردی دیگر، که جداگانه میتوان به آن پرداخت، ولی نقش پلتفرمها در تسهیل عملکرد شیاطین بازار غیرقابل انکار است.»