ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » خداحافظی با داروخانه‌ها/ چرا تبلیغ دارو در پلتفرم‌ها ممنوع شد؟

خداحافظی با داروخانه‌ها/ چرا تبلیغ دارو در پلتفرم‌ها ممنوع شد؟

توسط EADNA ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
275

بالاخره آیین نامه اجرایی توزیع اینترنتی دارو البته با محدودیت‌های نسبتا زیادی ابلاغ شد و از این به بعد پلتفرم‌های اینترنتی می‌توانند پس از نزدیک به 6 ما معطلی، به صورت آنلاین دارو را از داروخانه‌ها به بیماران برسانند. نکته مهم این است که این پلتفرم‌ها اجازه تبلیغ دارو و فراورده دارویی ندارند.

به گزارش ایدنا دستورالعمل حمل و عرضه دارو از طریق پلتفرم‌‌ها وکسب‌وکارهای اینترنتی در 12 ماده و 10 تبصره گردآوری شده است. در این دستورالعمل سکوها (پلتفرم‌ها) ملزم به احراز هویت کاربران از طریق اخذ رمز یکبار مصرف شماره همراه صاحب نسخه الکترونیکی هستند.

بر اساس این دستورالعمل، درج هرگونه تبلیغات و تشویق مستقیم و غیرمستقیم کاربران به مصرف فرآورده‌های دارویی ممنوع بوده و هرگونه خرید، فروش یا انبارش دارو توسط سکوها ممنوع است. آنها فقط اجازه توزیع و انتقال دارو را دارند.

در این آیین‌نامه اجرایی، اتخاذ هرگونه رویه ضدرقابتی و ایجاد ارجحیت غیرمکانی به داروخانه‌ها توسط سکوها ممنوع بوده و به منزله تخلف سکو است همچنین دامنه خدمات حمل و عرضه دارو از طریق سکوها صرفا در حوزه نسخه الکترونیکی است و پذیرش سفارش حمل و عرضه دارو از طریق سکوها برای نسخ کاغذی ممنوع است.

 

چرا تبلیغات مممنوع است؟

اصولا تبلیغ دارو همیشه حساسیت بر انگیز بوده است. داروها به خاطر تاثیر قابل توجهی که در سلامت و بیماری دارند، باید با محدودیت‌ها و نظارت‌های دقیق تولید، عرضه و مصرف شود. بر همین اساس سازمان غذا و دارو در ایران و سازمان‌های مشابه در امریکا روند کنترل گری شدید در فرایند تولید و مصرف دارو ایجاد کرده اند.

اما آیا تبلیغات خلاف این نوع رویه است؟ پاسخ به این پرسش آسان نیست. اما به نظر می‌رسد با توجه به این داروخانه‌ها هم عمدتا وسایل آرایشی و بهداشتی و تقویتی عرضه می‌کنند، در فضای پلتفرم‌های توزیع دارو نیز تحت تاثیر این موضوع، وظیفه اصلی به حاشیه برود و تبلیغات، عرضه دارو را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که با توجه به تولید داروهای مختلف از سوی شرکت‌های مختلف، ممکن است رقابت میان آنها برای توسعه بازار شکل بگیرد. صرف رقابت میان شرکت‌‎ها، آسیب زا نیست و با این حال گویا قرار است فضای عمومی این سکوها، مستقیم و بدون واسطه تنها در خدمت توزیع دارو باشد.

 

پایان داروخانه‌ها؟

به نظر می‌رسد در صورت توسعه سکوهای توزیع دارو، آرام آرام فضا برای تغییر در این صنف آغاز شده است. مناسبات اقتصادی موجب می‌شود تا با هدف عرضه ارزان‌تر و رقابتی، کسب‌وکارهایی تازه در حوزه تامین دارو شکل بگیرد. از این نظر، داروخانه‌ها به عنوان مراکز فیزیکی عرضه دارو، آرام آرام جای خود را به مراکز عرضه بزرگتر با جانمایی متفاوت در شهر می‌دهند. به این ترتیب داروخانه‌های کوچک امروزی در خیابان‌های اصلی جای خود را به مراکز بزرگ عرضه دارو در مناطق کم تردد و فرعی خواهند داد.

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • مدیرعامل آپ کناره‌گیری کرد
  • ماجرای لغو پیامک تبلیغاتی با ارسال 11
  • تپسی رکورد 13 میلیون نصب در کافه بازار را شکست
  • رقابت داغ شرکت‌‎های تبلیغات دیجیتالی/ خبر خرید شیپور توسط تپسل، دیوار را به یکتانت برد؟
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
راه‌هایی آسان برای ترمیم و تقویت اعتماد به نفس شغلی
نوشته بعدی
2024 سال رونق تبلیغات دیجیتالی در جهان + گزارش جامع استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

نوشته‌های مرتبط

جدیدترین و بهترین کتاب های تبلیغات و مارکتینگ در جهان

۲۶ فروردین ۱۴۰۳

چگونه یک بیلبورد اجاره کنیم؟ / راهنمای گام به گام...

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

چه کسی معاون اول می‌شود؟ وزیر اقتصاد پزشکیان کیست؟

۱۸ تیر ۱۴۰۳

GroupM: سرعت رشد تبلیغات در جهان کاهش می‌یابد

۲۰ آذر ۱۴۰۲

تشکیل کارگروه‌های تحول‌آفرین برای حمایت از فعالان تبلیغاتی

۲۲ آذر ۱۴۰۲

نیسان بازاریاب خودروهای چینی می‌شود

۲۷ آذر ۱۴۰۲

تبلیغات غلط، مردم را به لبنیات بی‌اعتماد کرد ؟

۹ بهمن ۱۴۰۲

تغییر هویت بصری ۲۳ برند ایرانی در 1402

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

تپسی فود یا اسنپ فود؟ کاربران چه می‌گویند؟

۹ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات شوکه کننده در تهران / از «دنبال بابات نگرد»...

۱۹ اسفند ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 66,2K مشاهدات
  • 2

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 18,5K مشاهدات
  • 3

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,6K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 13,K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (275)
  • برندها (129)
  • برندینگ (87)
  • تجربه دیگران (47)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (100)
  • زندگی-بازار (10)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • واکنش‌ها به تبلیغات جدید رامک / گله‌ گاوهای بامزه در...

    ۱۲ مهر ۱۴۰۴
  • نمک بازار برندینگ / بهترین نمک‌های ایرانی در رقابت جهانی

    ۷ مهر ۱۴۰۴
  • واکنش‌ها به تبلیغات جدید اسنپ مارکت/ از جات تکون نمی‌خوری؟

    ۶ مهر ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (275)
  • برندها (129)
  • برندینگ (87)
  • تجربه دیگران (47)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (100)
  • زندگی-بازار (10)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

واکنش مارکترها به کمپین تبلیغاتی «تورش...

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

کمپین تبلیغاتی کالین با شعار «کالین...

۲۱ خرداد ۱۴۰۳

درآمد تبلیغات سوپر لیگ اروپا؛ 3...

۴ دی ۱۴۰۲