وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفه تا «تبلیغات» را هم به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر اضافه کند. این تصمیم احتمالا به معنای قرار گرفتن تمامی امور حوزه تبلیغات ذیل معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد باشد.
به هر روی، بر اساس گزارشی که روابط عمومی وزارتخانه در اختیار رسانهها قرار داده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بررسی و برگزاری جلسات بسیار درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی، عنوان «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» را با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین معاونت مطبوعاتی کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در نامهای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به معاونت امور رسانهای و تبلیغات تاکید کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در این نامه با اشاره به اهم دلایل این تغییر این نام تاکید کرده است: نامهای این معاونت با توجه به وظایف محوله هیچکدام گویای همه فعالیتهای آن نیست؛ بهویژه با وظیفه نظارتی بر رسانهها که بعدها به آن افزوده شد.
در بخش دیگری از نامه وزیر فرهنگ آمده است:
همچنین یکی از ماموریت های این معاونت نظارت بر امور تبلیغاتی کشور است که در نام جدید این ماموریت لحاظ شده است.
گفتنی است؛ معاون این معاونت در حال حاضر در دولت سیزدهم فرشاد مهدیپور است که با مأموریت محوری بازآرایی نظام رسانه ای کشور، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم منصوب شده است.
همچنین این معاونت یکی از معاونتهای مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه اعطای مجوز به خبرگزاریها و نشریات، نظارت بر مطبوعات و جراید و روزنامهنگاری و اطلاعرسانی در فضای مکتوب و نیز فضای مجازی را بر عهده دارد.