بیش از یک ماه است که طرحهای تبلیغاتی ویفر وینکرز در شهر شهر تهران اکران شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در این کمپین محیطی، کاراکترهای کودکی طراحی شده که لبخند آنها با گازی که از محصولات شرکت زرکام گرفتهاند، جایگزین شده و با رنگهای شاد و پرانرژی رو یبیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی رفته است.
این کمپین از ابتدای اکران با استقبال گسترده شهروندان و به ویژه فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات ایران درشبکههای اجتماعی از جمله لینکدین و اینستاگرام روبرور شد. تازگی و طراوت این ایده در کنار طرحهای زیبایی که از کاراکترهای کارتونی کودکان ارائه کرده بود، حس خوشایند و انرژی بخشی را در نقاط مختلف شهر بازنمایی میکرد.
زرکام ار شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ گروه زر است که عمدتا با نام زرماکارون شناخته میشود.
انتقادها از تبلیغات وینکرز ، تریپرز ، هانیپرز و بیس باکس
اما به تازگی برخی نقدها به این کمپین وارد شده است. نقدها البته از بعد حثوث و اخلاق حرفهای است و ناظر به هدف گرفتن کودکان در تبلیغات تجاری است. منتقدان از ممنوعیت یا دستکم غیراخلاقی بودن هدف گرفتن کودکان در تبلیغات تجاری و گفتهاند و مدافعان نمونههایی از تبلیغات برندهای بزرگ جهان برای تاثیر بر کودکان سخن گفتهاند. اما در این میان کدام گزینه مطلوب است؟
منتقدان چه میگویند؟
محمد فراحی مدیربازاریابی آژانس شریف در این باره در لینکدینش نوشته:
تبلیغ بر روی کودکان، به دلیل تأثیرات مخربی که میتواند بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، بسیار غیراخلاقی است. کودکان به دلیل سن پایین و ناتوانی در تشخیص درست از نادرست، به شدت تحت تأثیر تبلیغات قرار میگیرند. این تأثیرات ممکن است شامل القای نیازهای غیرضروری، ایجاد فشار روانی برای دستیابی به محصولات تبلیغشده، و شکلگیری ارزشهای نادرست باشد.
مقابله با تبلیغات مضر برای کودکان دارای قوانین و مقررات سختگیرانه است که بطور ویژه در اروپا و امریکا اجرا میشود. این ضوابط بر روی آموزش والدین و مربیان، و همچنین تولید محتواهای آموزشی و سرگرمکننده مناسب برای کودکان اعمال میگردد.
پس خواهشا هر چیزی رو پول نگیرید تبلیغ کنید
این تبلیغ قشنگ است ولی اخلاقی نیست
و جزو روشهای غیر اخلاقی در بازاریابی و تبلیغات محسوب میشود
متاسفانه اژانس تبلیغاتی ایران نوین مدام ازین جذابیت غیر اخلاقی سواستفاده میکند.
مهدی صفار، گرافیست و دیزاینر نیز نوشته:
تبلیغات روی کودکان در اروپا و آمریکا به طور کلی جرم محسوب نمیشود، اما قوانین و محدودیتهای بسیار سختگیرانهای وجود دارد که شرکتها را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و محافظت از کودکان میکند. این قوانین برای جلوگیری از سوءاستفاده و تاثیرات منفی احتمالی بر رشد و سلامت کودکان تدوین شدهاند.
در آمریکا، تبلیغات روی کودکان تحت نظارت سازمانهایی مانند کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و کمیته ارتباطات فدرال (FCC) است. برخی از قوانین و اصول مهم شامل موارد زیر است:
1. محدودیتهای تبلیغات در رسانهها: تلویزیونهای مخصوص کودکان محدودیتهایی در تعداد تبلیغات و محتوای آنها دارند، به ویژه در شبکههای مختص کودکان.
2. قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان آنلاین (COPPA): این قانون وبسایتها را ملزم میکند تا پیش از جمعآوری اطلاعات شخصی کودکان زیر 13 سال از والدین اجازه بگیرند.
3. ممنوعیت فریبکاری: تبلیغات نباید کودکان را فریب دهند یا از کمتجربگی آنها سوءاستفاده کنند. مثلاً تبلیغ باید به وضوح از محتوای برنامه تلویزیونی جدا باشد تا کودک به اشتباه نیفتد.
مدافعان چه میگویند؟
محمد فروزبخش مدیرعامل ایونتایمیکو در مقابل نوشته:
من سالها در دبی توی بازار تبلیغات بودم، کارم فروش تبلیغ به شرکت های بزرگ بوده ، میشه یک رفرنس بهم بدید در خصوص ممنوعیت تبلیغات روی کودکان. مثلا من شیر خشک میخوام تبلیغ کنم چطور از یک کودک استفاده نکنم، یا لگو رو مثلا چطور میشه تبلیغ کرد، مثلا پدر و مادر بچهها رو بگذاریم روی جعبه که دارند بازی میکنند ، سالها ما عکس بچه روی شکلات کیندر رو به ذهن داریم، طوری که توی بازار بهش میگن کیندر بچه.
اشکان احمدیزاده استراتژیست تبلیغات نیز در لینکدین و در پاسخ به انتقادات نوشته:
اونچه که به اسم جرم در قوانین هست و اجازه اکران نداره، نوشابه، سیگار، سوسیس و کالباس و مواردی از این دست هست. در خصوص شکلات و بیسکویت میدونم جرم تلقی نمیشه.
از طرفی در خصوص اروپا شکلات Kinder که نه تنها در تبلیغاتش از کودکان استفاده میکنه، که روی بستهبندیش عکس کودک هست، یا کورن فلکسهای Nesquik و Kellogg’s که چه در بستهبندی چه در تبلیغات محصولات مربوط به رنج کودکان رو تولید میکنن و از شمایل گرافیکیایی مثل همین تبلیغ زر استفاده میکنن هم آزادانه در حال تبلیغ و فروش محصولاتشون هستن.