ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » تعریف و کارکردهای نورومارکتینگ یا بازاریابی عصب‌خوانی

تعریف و کارکردهای نورومارکتینگ یا بازاریابی عصب‌خوانی

توسط EADNA ۸ آبان ۱۴۰۳
۸ آبان ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
214

نوروساینس در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران حوزه‌های بازاریابی و تبلیغات بوده  و نتایج کاربردی قابل توجهی نیز داشته است.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این رشته سیستم عصبی و کارکرد مغز انسان و البته سایر حیوانات را موضوع مطالعه قرار می‌دهد. سیستم عصبی انسان، شبکه گسترده‌ای از سلول‌های خاصی است که امکان درک، شناخت و عمل را در دنیای اطرافمان فراهم می‌کند.  نوروساینس یک رشته میان‌رشته‌ای است که تلفیقی از دیدگاه‌های متفاوت از زیست‌شناسی، روانشناسی و پزشکی است. این رشته بر روی مغز و تاثیر آن بر روی رفتار و کارکردهای شناختی تمرکز می‌کند.

بسیاری از متخصصان بازاریابی با تکیه بر یافته‌های این علم، رفتار خریداران و مشتریان کالاها و برندهای مختلف را بررسی کرده‌اند و بر همین مبنا، رویکردی تازه از بازاریابی به عنوان بازاریابی عصب‌خوانی یا neuromarketing را بنیاد نهاده‌اند.

بازاریابی عصبی یا عصب‌خوانی

بسیاری از رسانه‌های ایرانی از اصطلاح بازاریابی عصبی به جای نورومارکتینگ استفاده می‌کنند که به نظر ترجمه مناسبی نیست و به جای آن می‌توان نمونه‌های دیگری مانند بازاریابی عصب‌خوانی یا نوروتیک و … استفاده کرد.

بازاریابی عصب‌خوانی، علمی نوظهور و مهم است که می‌تواند به تبلیغات و فروش یک محصول کمک کند. نورومارکتینگ از تحقیقاتی که در حوزه‌ی روانشناسی رفتار مصرف کننده صورت گرفته، کمک می‌گیرد تا روش‌هایی جدید و اثربخش برای افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از برند شما و وفادار کردن آن‌ها به خرید از کسب و کار شما ارائه کند.

یکی از دلایل مهم استفاده از این نوع بازاریابی در تبلیغات این است که در شرایط کنونی که به جز بعضی محصولات خاص، همه‌ی محصولات رقیب دارند، کیفیت اکثرشان بالاست و برای افزایش فروش خود حاضر به انجام هزینه برای مارکتینگ و تبلیغات هستند، باید عامل دیگری وجود داشته باشد که وقتی یک نفر برای اولین بار قصد دارد محصولی را خرید کند، بتواند به یکی از برندهای تولید کننده‌ی آن محصول اعتماد کند و یا وقتی یک برند محصولی جدید را معرفی می‌کند، مصرف‌کنندگان وفادار آن برند به محصول جدید نیز اعتماد کنند.

نورومارکتینگ به زبان ساده

دکتر ساناز علیخواه روانشناس و متخصص نورومارکتینگ در ایران به تازگی در پستی در لینکدین نوشته:

یه روش جدیده که میاد مغز ما رو بررسی می‌کنه تا ببینه چرا یه چیزی رو می‌خریم یا نمی‌خریم. از دستگاه‌های پیشرفته مثل اسکن مغز (fMRI) و ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز (EEG) استفاده می‌کنن.

مهمترین چیزایی که می تونم بگم اینا هستن که توی نورومارکتینگ به طور خلاصه این اتفاقات میوفته

1. اسکن مغزی: فهمیدن اینکه تبلیغات چه تاثیری روی مغزمون می‌ذاره.
2. داده‌های بیومتریک: بررسی ضربان قلب و واکنش پوست وقتی یه تبلیغ رو می‌بینیم.
3. تجربه مشتری (CX): فهمیدن نیازها و انتظارات مشتری‌ها تا تجربه‌شون بهتر بشه.
4. تست محصولات جدید: قبل از اینکه محصول جدید رو بیارن بازار، می‌فهمن موفق می‌شه یا نه.
5. طراحی بسته‌بندی: بهینه‌سازی طراحی بسته‌بندی محصولات تا مشتری بیشتر جذب شه.

کاربردهای نورومارکتینگ اینا میشه

– تبلیغات بهتر: ساختن تبلیغاتی که حس و حال بهتری به مشتری بده.
– تصمیم‌گیری خرید: فهمیدن اینکه چرا و چطوری تصمیم به خرید می‌گیریم.
– بهبود تجربه خرید: بهتر کردن محیط فروشگاه‌ها تا خرید برای مشتری لذت‌بخش‌تر بشه.

ممکن است علاقه مند باشید
  • بهترین کمپین های بازاریابی سال ۲۰۲۳
  • نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی / لوازم التحریر ایرانی با قیمت و کیفیت مناسب؟
  • آیفون 16 ؛ لو رفتن رنگ، طرح و ابعاد مدل جدید کمپانی اپل
  • گزارش 1402 یکتانت در 1403 / بازار 11 هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتالی در ایران
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
اُکالا رکورد زد / ثبت ۱۵۷ هزار سفارش در یک روز
نوشته بعدی
رونمایی محصول جدید تکراسا در رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳»

نوشته‌های مرتبط

گزارش سال 1402 اکالا منتشر شد/ ماجرای یک سال عمر...

۵ شهریور ۱۴۰۳

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کار می‌کند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

از آینده نوآورانه آژانس‌های تبلیغاتی تا مطالبات سنگین مالی /...

۷ شهریور ۱۴۰۳

تبلیغات خلاقانه برندهای معروف + تصاویر

۲۹ مرداد ۱۴۰۳

۲۰ سالگی فیس‌بوک؛ از خوابگاه دانشجویی تا شرکت تریلیون دلاری

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

انتقاد مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد از افزایش اجاره بیلبوردها

۲۰ اسفند ۱۴۰۲

تبلیغات شوکه کننده در تهران / از «دنبال بابات نگرد»...

۱۹ اسفند ۱۴۰۳

محمد رضا گلزار سفیر برند اکستریم VX شد

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

ماجرای تبلیغات عجیب صداوسیما در زمین فوتبال + عکس

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

شکایت زودکس از اسنپ‌فود به اتهام انحصارگری / دعوا سر...

۳۰ مهر ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 58,6K مشاهدات
  • 2

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 3

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 13,6K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,8K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (37)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (96)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (32)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • واکنش مارکترها به تبلیغات خیابانی وحشت‌آفرین برای کودکان/ آیا تبلیغات...

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • برندها برای بندر چه کردند؟ واکنش کسب‌وکارها به حادثه رجایی‌شهر

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • چند می‌گیری تبلیغ کنی؟ / پایتخت برای سیما چقدر آورده...

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (37)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (96)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (32)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

نمایشگاه الکامپ چیست و چگونه برگزار...

۹ تیر ۱۴۰۳

کمپین جدید محیطی در تهران و...

۱۵ آبان ۱۴۰۳

پایان دوران موفرفری‌ها در تبلیغات ایران؟

۱۲ تیر ۱۴۰۳