احتمالا روز جمعه هفتم آذرماه در تاریخ مارکتینگ و بازاریابی ایران ماندگار خواهد شد. روز که اسنپ، دیجیکالا و … در فضای فروشگاهی دیجیتال خود اعلام کردند که گوشی آیفون سری 17 را به قیمت 21 میلیون تومان یا ماشین 207 سقف پانوراما را به قیمت یک میلیوون تومان و …. میفروشند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) صبح جمعه هفتم آذرماه شمار بسیار زیاد و احتملا غیرقابل شمارشی از ایرانیان برای خرید محصولات تخفیف خورده وارد پلتفرمهای فروش آنلاین شدند. از اسنپ تا دیجیکالا از تکنو لایف تا تپسی شاپ، از ترب تا دیوار و …
تخفیفها باور کردنی نبود. گاهی برخی از محبوبترین کالاها تا 90 درصد و حتی بیشتر از آن یعنی تا 99 درصد تخفیف خورده بودند. طوری که قیمت موتور سیکلت طرح کلیک با 90 درصد تخفیف به 19 میلیون تومان رسیده بود و گوشی سامسونگ A16 هم تنها با یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت آن هم به صورت قسطی در معرض فروش آنلاین قرار گرفته بود. همانطور که قبلا هم گفتیم آیفون 17 و خودرو 207 هم به ثمن بخش داشت حراج می شد. اما حراجی که تقریبا دست همه کس از آن کوتاه ماند. می گوییم تقریبا چون واقعا نمی دانیم هیچ کسی توانسته این کالاها را به ان قیمت ها بخرد یا نه. هرچه هست گزارشها نشان میدهد که قریب به اتفاق کاربران حتی نتوانستهاند وارد سایت فروشگاهی شوند که این کالاها را با آن تخفیف های نجومی توی ویترین خود قرار داده بودند. این یعنی هیچی به هیچی! اگر چنین بوده باشد، یعنی این پلتفرمها بدون صحت سنجی فروشگاهها یا وندورهای خود، عملا با روان مردم بازی کردهاند. ما آیا چنین است؟ معلوم نیست و به نظر میرسد لازم باشد که که نهادهای نظاری در این باره تحقیق و تفحص کنند.
اما این اتفاقات واکنش های تند و تیزی در میان کاربران شبکه های اجتماعی داشت که در ادامه مرور میکنیم:
دریا جهانگیری مدیر محتوا نوشته:
• اسنپ پی تخفیف گذاشته بود مثلا آیفون ۱۷ پرومکس ، ۲۱ میلیون تومن. یا پلی استیشن ۵ میلیون. یا گوشی سامسونگ عا۱۶ با تخفیف ۱ میلیون و سیصد.
• اول که زده بود مثلا ده عدد گوشی در روز جمعه ۷ آذر. بعد چند ساعت مونده به شروع، دیدم زده پارت ۱ از ساعت ۲ تا ۳، پارت ۲ و ۳ و ….
• من به این قرعه کشیا و تخفیف ها خوشبین نیستم، ولی مثل همهی آدمای معمولی ته ذهنم میگم اگه بشه چی؟ واسه همین سعی کردم شانسم رو برای گوشی عا۱۶ امتحان کنم و یکی برای مامانم که گوشیش خراب شده بخرم. خودم هم یه لیپ گلاس کیکو میخواستم با یه پاور بانک.
• اما چی شد؟ راس ساعت ۱، سایت از دسترس خارج شد 🙂 یه رنجی از ارور ها از ۴۰۳، ۴۰۴، ۵۰۴، و چند تایی دیگه گرفتم، و بعد از ده دقیقه که سایت دوباره اومد بالا، دیدم پارت ۱ همه چیز تموم شده!
• شما تا به حال دیدید کسی موفق شده باشه از این قرعه کشیای عجیب غریب، از این جایزهها یا این تخفیفها گرفته باشه؟ اصن چنین چیزی راسته؟ واقعا به کیا میرسه؟
• خدا رو شکر این بار بلک فرایدی به اول ماه نزدیک تره و پول تو حساب دارم و میتونم برم بیرون یه دوری در مغازه بزنم و یه جفت جوراب با تخفیف بلک فرایدی بگیرم و باهاش ذوق کنم، و شبم تو جام به حال خودم و این مملکت که همه چیز رو برامون کرده آرزو، گریه کنم.
یاشار مشیرفر هم در کامنتی در پای این پست نوشته: دقیقا پارسال هم همین بود. پستهای پارسال دقیقا نوشته بودن سر ساعت سرور اررور داده. اونا هم اومدن گفتن برق نداشتیم و زیرساخت این حجم رو نکشید و این مزخرفات همیشگی. و احتمالا حقوق مدیر مارکتینگ زیاد شده بابت این حرکت خلاقانهش:))))

اشکان احمدی زاده، ماکتر در لینکدین واکنش متفاوتی داشته و نوشته: فکر کنم بین این همه هیاهوی #بلک_فرایدی من تنها کسیم که راضی ام از خریدم.
سالهاست بلک فرایدی برندها رو دنبال میکنم و از اونجایی که موارد محدودی برای خرید تو ذهنم از قبل دارم و طبعا قیمتشون رو میدونم، متوجه بازیهای قیمتها هستم.🤭
اما برد من کجاست؟
تنها کالایی که در همه جای کشور یه قیمت مشخص داره چیه؟ کالاهای FMCG که جت پرینت دارن!!
من امسال هم از دیجیکالا و اسنپ، خریدهای سوپرمارکتیایی کردم که مشخصا جای دزدی نداشتن. مثلا ماست سون ۵۵ درصد تخفیف، باربیکن ۳۰درصد، دستمال، برنج، روغن، تن ماهی و …
قیمت مصرفکنندهشون مشخصه و اینم میدونم هیچ برندی (برند جا افتاده و معتبری) برای بلک فرایدی این برندها قیمت متفاوت جت نمیکنه.

فربد حبیب زاده فعال بازار ماکترنگی و تبلیغات هم نوشته: متاسفانه یه استراتژی بازاریابی میتونم بگم یه جورایی کثیف شده دیگه که به جایی که بخوان تبلیغاتهای سنگین صرفا کنن ، میان هزینهها رو تو دل این ماجرای مارکتینگی میبرن که میان ترافیک این شکلی ایجاد میکنند که همه رو با وسوسه کردن اینکه تو یه محصول هیجان انگیز و قیمت مفت قرار بخرید مشتاق نشون میدن با برند آشنا میکنن ترافیک سایت ایجاد میکنن و در آخر خب سایت رو یا میارن پایین یا خواهناخواه با اون حجم از ترافیک شاید بیاد پایین و عملاً هیچکس نمیتونه بخره چرا چون حتی اگر واقعی هم باشه کلاً مثلاً میبینی که دو تا دونه گذاشته و یه دونه گذاشته که هیچ فایدهای نداره و خیلیا رو با تاثیر روانی بد رها میکنند!!!

وحید سینایی هم نوشته: بلک فرایدی آخرین جمعه نوامبر (ماه یازدهم میلادی) یک ماه قبل از پایان سال هر چی ته انبار می مونه می ریزند بیرون که انبار برای جنس جدید سال آینده تخلیه بشه، اصلاً خیلی از فروشگاهها باز هم برخی اجناس که توی تخفیفات ویژه مثل بلک فرایدی هم فروش نمیره رو می ریزند توی سطل آشغال تا از سود خالص مجموعه و طبیعتاً پرداخت مالیات کم بشه. حالا آیا هفته اول آذر ماه، آخر سال ماست؟ توی کشور ما وقتی قیمت دلار رو به بالاست و هر جنسی رو نگه داری و نفروشی تورم بهش می خوره، آفر های بلک فراید گوه خوری مفت بیشتر نیست تی شرت چینی نیم دلاری میارن میگن ۲ میلیون تومن توی تخفیف و بلک فرایدی می دن ۷۰۰ تومن بازهم ۸-۹ برابر قیمت تمام شده می فروشند.

محسن خسروجردی هم نوشته: من هیچ وقت خودمو درگیر بلک فرایدی نکرده بودم. اما امسال تا حدودی جذب تبلیغات عجیب Snapp! شدم. باید بگم تجربه توهین آمیزی بود و نمیدونم الان آورده این برند از این روز چی بوده؟ شما هر کالایی بخوای بخری یا سایت فروشنده داون شده، یا دکمه خریدش کار نمیکنه یا بعد از گرفتن شماره تلفن و ثبت نام سایت و صفحه خرید از کار میفته.
یعنی الان اسنپ توی این کمپین چی بدست میاره؟
فروش بیشتر؟
برند اورنس؟
به نظر من که با این کار به برندش آسیب هم زد، ممنون میشم اگر شما سودی توی این مدل بلک فرایدی میبینید بگین منم یاد بگیرم!