15 مهر پارسال بود که خبر رسید تماس تلفنی تبلیغاتی ممنوع شده است؛ از آن روز حالا بیش از یک سال میگذرد و با وجود ممنوعیت این تماسها، همچنان تلفنها زنگ میخورد و صداهای ضبط شده شبیه به جیغی در آن سوی تلفن کاربران موبایل را به خریدن کالاها و خدمات ترغیب میکند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در سالهای اخیر شکایت کاربران موبایل از تماسهای وقت و بیوقت این کسبوکارها به اوج رسیده است. شاکین میگویند بارها شمارههای تبلیغاتی را بلاک و یا به تعبیر بهتر مسدود میکنند اما همچنان تماسهای تبلیغایت با سرشمارههای مختلف پابرجاست و گویا تصویب قوانین هم تغییری در رفتار برخی کسبوکارها ندارد.
مزاحمت تلفنی برندها؟
البته بعید است که هیچ برند حرفهای و خوبی کارش به تماس تلفنی تبلیغاتی بکشد. معمولا ورشکستهها، کلاهبردارها و کسبوکارهای سنتی و حاشیهای تصمیم میگیرند برای بازار هدفشان صدای ضبط شده پخش کنند. بنابراین نمیتوان گفت مزاحمت تلفنی برندها! به جایش باید گفت مزاحمت تلفنی فعالان اقتصادی اشتباهی!
به هر روی در یک سال گذشته اگرچه تنها چند هفته پس از تصویب قانون ممنوعیت تماس، موبایلها آسوده بودند، اما بلافاصله دوباره زنگها شروع شد و جیغهای تبلیغاتی پشت تلفن جان گرفت.
مورد باورنکردنی آبشار عاطفهها
موسسه خیریهای به نام آبشار عاطفهها سالهای طولانی است که به صورت روزانه برای دارندگان تلفن همراه در ایران مزاحمتهای مداوم ایجاد میکند. تقریبا همه کسانی که بارها با این مشکل مواجه شدهاند از فرد تماس گیرنده خواهش کردهاند تا شماره آنان را از فهرست آبشار عاطفهها خارج کنند اما گویا این موضوع ناشنیده میماند.
بر همین اساس در شبکههای اجتماعی مختلف کاربران با طنز و البته خشم این اعتراض خود را رسانهای کردهاند. اخیرا در شبکه اجتماعی لینکدین کاربرانی دوباره به این موضوع اعتراض کردهاند.
واکنشها به تماس تلفنی آبشار عاطفهها
دکتر منصور ساعی از اساتید شناخته شده حوزه ارتباطات در کامنت نوشته است: من هفته ای سه بار از طرف این خیریه مزاحمت تلفنی و دارم. نماد زورستانی و بی شرمی اند.
همچنین حسین بصیریان از دیگر پژوهشگران حوزه ارتباطا و رسانه نوشته است: متاسفانه نهادها و موسسات خیریه (در ایران و جهان) اکثرا به منبعی برای پولشویی تبدیل شدهاند و تشخیص حقیقت از دروغ به شدت سخت شدهدر کامنت دیگری
مونا دژبان از چهرههای شناخته شده در حوزه مارکتینگ نیز نوشته است: کاش توضیح میدادن با چه رانتی شماره ۸۰ میلیون ادم رو دارن و ماهی ۸۰ بار باهاشون تماس میگیرن
مهیار میرکشوری نیز نوشته: من الان ۳ میلیون تومن بهشون پرداخت کردم. دو سال هم عضو واحد رشتشون بودم ماهیانه پرداخت میکردم. همین دیروز هم پرداخت داشتم. اما نمیدونستم انقدر مزاحم هستن.
دیگر فعال لینکدین به نام شیما نیز درک امنتی تاکید کرده: اونقدر از شماره های مختلف از خیریه آبشار عاطفه ها زنگ زدن که هر چی بلاک میکنم باز هم تماس میگیرن از شماره های دیگه 😵💫😵💫😵💫😵💫 من اگه بخوام کمک کنم به خیریه نیازی به تماس و یادآوری شما ندارم .
فرشته اسدی وکیل و حقوقدان نیز نوشته: خيريه زوري نميشه! واقعا تلفنشون آزار دهنده هست.
امیر حقانی نیز نوشته: کاملن باهاتون موافقم و منم از دستشون کلافه شدم و جدیدن تا تماس می گیرن درجا عذر خواهی می کنم و میگم تو جلسه هستم، فقط جالب اینه که طرف میگه خوب پس بعد از جلسه مجددن باهاتون تماس می گیریم، اینو دیگه نمی دونم کجای دلم بزارم!!!
محسن پورهاجریان از متخصصان برندینگ نیز در اعتراض به این تماس های بی پایان اعلام کرده: هم به آبشار حساسیت پیدا کردهام، هم به عاطفه، در بدترین شرایط و موقعیتها زنگ میزنند.
بارها خواستهام که دیگر با من تماس نگیرند، بهخرجشان نمیرود. فقط سؤال من اینه:
چهجوری بدترین زمانها را برای زنگ زدن پیدا میکنید؟!
علی دشتی از فعالان حوزه بهداشت محیط و امنیت حرفهای نیز گفته: یکبار به شخصی که تلفن کرد برای کمک گفتم بنده چطور میتونم از دست شما خلاص بشم.مودبانه گفت خالصانه بگم نمیتونید.شماره عوض کنید به اونم زنگ میزنیم، بلاک کنید با یک خط دیگمون یا شعبه دیگر زنگ میزنیم.۸۰۰ شعبه و هزاران خط تلفن.بلاک لیست تلفن من از کل کانتکت هام بیشتره.