در هفتههای اخیر پیامکهای تبلیغاتی با سرشمارههای مختلف دوباره اوج گرفته است و برندهای مختلف روزانه تعداد بیشماری پیامک تبلیغاتی به شهروندان ارسال میکنند. این موضوع موجب شکل گیری اعتراضهایی دوباره به این موضوع شده است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) مهرماه سال گذشته بود که اعلام ممنوعیت تماس تلفنی تبلیغاتی در مصوبه شماره ۲ جلسه شماره ۳۵۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
در این مصوبه که با عنوان «مقررات حاکم بر ارائه خمات صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی» به تصویب رسیده، ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی ممنوع اعلام شد.
اما به رغم این مصوبه تماسهای تبلیغاتی همچنان ادامه داشت و در روزهای اخیر دوباره به اوج رسیده است. این در حالی است که نه تنها منع قانونی در این باره وجود دارد بلکه تقریبا تمامی کاربران تلفن همراه از این تماسها ناراحت و ناراضی هستند.
تماسهای تبلیغاتی یا بازاریابی اجباری مزاحم؟
تبلیغاتی دیجیتالی در بسیاری از متون تحلیلی و آکادمیک به عنوان تبلیغات مزاحم شناخته میشود. باکسها و بنرهای تبلیغاتی که محتوای متنی سایتها را میپوشاند تا از کاربران جلب توجه بگیرد یا تبلیغاتی که به ناگاه در میان استفاده از اپلیکیشنی خاص تمام صفحه گوشی همراه را به خود اختصاص میدهد و … به طور کلی هر نوع تبلیغاتی که امورات روزمره را مختل کند، تبلیغات مزاحم نامیده میشود. اما این پدیده تفاوتهایی هم دارد. مثلا اپلیکیشنی که به کاربرانش موسیقی رایگان ارائه میدهد، در قبال این خدمت، چند ثانیه هم از وقت کاربرانش را به برندها میفروشد تا برایشان تبلیغ پخش کند. یوتیوب، آپارات و … از این مدل تبلیغاتی استفاده میکنند.
اما برخی از انواع تبلیغات دیگر حتی خدماتی به کاربران ارائه نمیدهند و وقت و زندگی آنان را تحت تاثیر قرار میدهند. مانند تماسهای تلفنی و پیامکهای تبلیغاتی.
این گونه تبلیغات در یکی، دو ماه اخیر دوباره اوج گرفته و داد کاربران را درآورده است.
تبلیغات تلفنی در کانون انتقادها
روز گذشته شایان ربیعی استراتژیست برند در پستی در لینکدین نوشت: پیامکهای تبلیغاتی دوباره رگباری شروع شدن. روزانه دهها پیامک تبلیغاتی به گوشیهای هر کدوممون میرسه که واقعا کلافه کننده شده! اصل بر اینه که کسی بدون اجازه پیامک تبلیغاتی نفرسته اما گویا دولت زورش نمیرسه. با این شرایط پیشنهاد میکنم هر سرشماره تنها یک بار پیامک تبلیغاتی بفرسته و اگر کاربرها دوست داشتن با ارسال 11 خواستار ادامه ارسال پیامک از اون سرشماره باشن. یعنی پیشفرض رو بذاریم بر این که مردم دوست ندارن پیامک تبلیغاتی ببینن!
برخی کاربران دیگر نیز ذیل این پست، نکات قابل توجهی را مطرح کردهاند.
شمار بسیاری از کاربران از جمله علی مظهر، متخصص حقوق تجارت در این باره اعلام کردهاند که ادامه ارسال پیامکهای تبلیغاتی که طبق قانون باید با ارسال عدد 11 لغو شود، حتی با انجام این کار هم متوقف نمیشود. او نوشته : «آخه ۱۱ رو هم می فرستیم تاثیری نداره و باید سرشماره را بلاک کنیم».
هنگامه شبانی، مدیر مارکتینگ و معمار برند نیز در ادامه نوشته: «من چندین بار لغو کردم هرکدومو ولی عجیب بوده که مجدد برام پیام میومده، فکر کنم باید بلاک کنم».
سیامک موحدی، مدیر فروش منطقهای پاکوش هم نوشته: «سرشماره ها مرتب دارن عوض میشن و نمیشه باهاشون مقابله کرد. مثلا اینا همگی برای جین وست هستن که طی یک ماه گذشته ازشون پیامک گرفتم.»
مهدی رجبی، موشن دیزاینر و عکاس هم در این باره نوشته: «بهتره اسمش رو بذاریم بازاریابی مزاحمتی یا حتی تبلیغات آویزونی
انقدر که حجم پیامک و تماسها بالاست. حیف اون پولی که بخواد خرج ارسال ۱۱ بشه که تهش اثری نداره و دوباره هم میفرستن ، بهترین راهش بلاکه و بلاک».
سعید خسروی کارشناس حقوقی هم نوشته: ارسال ۱۱ هم خودش هزینه معادل یک پیامک رو داره و پس از اون دیگه با اون سر شماره به شما پیامک نمیدن و با سرشماره جدید پیامک میدن.کلی فکر شده روش که چجوری از مردم پول بگیرن. بهترین راه بلاک کردن هست.