ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از «ببند» تا «خانه یخچال نیست»

طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از «ببند» تا «خانه یخچال نیست»

توسط EADNA ۱۸ مرداد ۱۴۰۴
۱۸ مرداد ۱۴۰۴ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
77

چند روزی است که دو کمپین جداگانه با هدف کاهش مصرف آب و برق در تهران اجرا شده که انتقادهای بسیاری برانگیخته است.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این کمپین‌ها با مخاطب قراردادن شهروندان و استفاده از شعارهایی سرزنش‌گر تلاش کرده‌اند تا شهروندان را نسبت به وضعیت حساس ذخایر آبی و ظرفیت‌های محدود تولید برق دغدغه‌مند کنند و با این کار باعث کاهش مصرف شوند.

دکتر علیرضا ربیعی‌راد، استراتژیست ارشد ایرانی در حوزه تبلیغات و برندینگ تجاری و اجتماعی با مرور این دو کمپین در صفحه اینستاگرام جزئیات انتقادی دقیقی از رویکرد عمودی و خطابه‌ای این شیوه اطلاع‌رسانی ارائه کرده است.

 

شکست آبی با لحن آمرانه؛ درباره منپین کاهش مصرف آب

ربیعی‌راد در نقد کمپین آب نوشته: در شرایطی که مسئله آب، یک بحران چندبُعدی اجتماعی، اقلیمی و فرهنگی است، این کمپین که با نام «ببند!» معروف شده، نمونه‌ای کلاسیک از شکست در درک زبان تغییر رفتار و ارتباط‌گیری با مخاطب به‌شمار می‌رود و می‌تواند نمونه‌ای مطالعاتی یا آموزشی برای تدریس ناآگاهی در تنظیم محتوای تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی اقناعی و ترغیبی باشد.

در تبلیغات عمومی، لحن آمرانه نه تنها ناکارآمد است، بلکه به سرعت واکنش منفی ایجاد می‌کند. مخاطب امروز، چه شهروند باشد و چه مصرف‌کننده، در برابر فرمان و زبان تحکمی، نه مطیع می‌شود و نه متقاعد.

در تبلیغات مدرن، به‌ویژه در حوزه کمپین‌های اجتماعی، طراحی پیام نیازمند دقت در لحن، زمینه‌ی فرهنگی، شناخت مخاطب و نحوه‌ی ارائه است. کمپین‌های جهانی برندهای تجاری در حوزه‌های بحران نشان داده‌اند که حتی در سخت‌ترین موضوعات هم می‌توان با لحن دعوت‌گر، روایت‌محور و انسانی، مخاطب را به اقدام واداشت.

اما وقتی یک نهاد عمومی مانند شهرداری تهران یا  آبفا، که وظیفه‌اش فرهنگ‌سازی و الگوسازی ارتباطی‌ست، به ساده‌ترین و آمرانه‌ترین شکل ممکن با مخاطب صحبت می‌کند، پیام نه‌تنها به هدف نمی‌رسد، بلکه سرمایه اجتماعی نهاد منتشرکننده را هم فرسوده می‌کند.

فراموش نکنیم: کمپین‌های تغییر رفتار، با ابزار زور و لحن تند عمل نمی‌کنند. بلکه با احترام مخاطب، طراحی تجربه و ساختن حس مشارکت پیش می‌روند.

 

وقتی آب برق را هم خاموش می‌کند؛ درباره کمپین 25 درجه دمای آسایش

این استراتژیست تبلیغاتی همچنین نوشته: اما در کمپین برق، ایده اصلی بر یک visual metaphor ساده (پنگوئن در خانه) استوار است که به‌خوبی مفهوم سرمای غیرضروری را تداعی می‌کند. شعار «خانه یخچال نیست!» نیز به‌لحاظ Brevity (اختصار) و Recall (ماندگاری در ذهن) شاید قابل قبول باشد با این حال، مشکل اصلی این کمپین آن است که پیامش بیش از حد به شوخ‌طبعی و اغراق متکی است و لحن آن مبتنی بر «دستور دادن» و «سرزنش غیرمستقیم» است. این همان موضوعی است که اثرگذاری کمپین را مختل می‌کند. به ویژه همزمانی‌اش با کمپین آب که سخنش رفت!

در تبلیغات اجتماعی، به‌ویژه وقتی پای تغییر رفتار مردم در شرایط اقتصادی و اقلیمی خاص در میان است، این نوع لحن می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و Psychological Reactance (واکنش مقاومتی) ایجاد کند. هر چیزی غیر از این با توجه به محدودیت‌های نمایش در تبلیغات محیطی تهران (ناموزون بودن، آلودگی بصری، سازه‌های نامتعارف و….) باعث افت Reach Quality یا کیفیت واقعی دسترسی‌پذیری می‌شود؛ یعنی حتی اگر مخاطب پیام را ببیند، احتمال درک کامل آن یا اثرگذاری‌اش پایین است.

در مجموع، این کمپین شاید خوش‌شناس هم نبود که دامنکیر موج منفی کمپین آب شد اما فارغ از حواشی، بیشتر از آنکه حس همدلی و همراهی داشته باشد به سمت لحن کنایه‌آمیز و «ما می‌دانیم، شما اشتباه می‌کنید» رفته است. چنین رویکردی، به‌ویژه در پیام‌های ملی، می‌تواند فاصله بین سازمان‌ها و مخاطب را بیشتر کند.

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • ایلان ماسک به دنبال تبلیغ ایکس در آمازون
  • رمزینکس ری‌برندینگ کرد / هویت بصری جدید رمزینکس
  • تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی همچنان حلقه مفقوده تئاتر فجر
  • جمع آوری دو بیلبورد هنجارشکن در تهران
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
تحلیل بازار جهانی تبلیغات پس از جنگ تحمیلی 12 روزه
نوشته بعدی
تبلیغات اجباری تمام می‌شود؟ ادامه اعتراض‌ها به تماس‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی

نوشته‌های مرتبط

واکاوی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در هزاره سوم

۱۹ آذر ۱۴۰۲

واکنش‌ها به سفیر برند شدن علی دایی در جواهرات نور

۱۸ شهریور ۱۴۰۳

تغییر هویت بصری ۲۳ برند ایرانی در 1402

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

گلرنگ به دنبال خرید کل سهام تپسی

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

راهنمای استخدام سفیر برند + نمونه‌های موفق و ناموفق ایرانی

۵ دی ۱۴۰۲

آیا بازار در انحصار گلرنگ است؟ برندهایی که به گلرنگ...

۱۰ آذر ۱۴۰۳

افتتاح موزه ملی کارآفرینان بزرگ ایرانی با چاشنی حمایت از...

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

محصول در خدمت تبلیغ/ چرا اینفلوئنسرها به تئاتر آمده‌اند؟

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

چند می‌گیری تبلیغ کنی؟ / پایتخت برای سیما چقدر آورده...

۳۱ فروردین ۱۴۰۴

اهمیت و کاربرد نوستالژی در تبلیغات/ خاطره‌ها چگونه بازار می‌سازند؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 66,7K مشاهدات
  • 2

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 18,5K مشاهدات
  • 3

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,8K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 13,K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (279)
  • برندها (129)
  • برندینگ (89)
  • تجربه دیگران (48)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (101)
  • زندگی-بازار (11)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • تبلیغات یا مزاحمت تلفنی کسب‌وکارها؟ / از آبشار عاطفه‌ها تا...

    ۲۷ آبان ۱۴۰۴
  • مزایای فارغ التحصیلی IT از دانشگاه‌های آلمان

    ۷ آبان ۱۴۰۴
  • پشت‌پرده‌های انحلال بانک آینده / وقتی برند به محاق می‌رود

    ۳ آبان ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (279)
  • برندها (129)
  • برندینگ (89)
  • تجربه دیگران (48)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (101)
  • زندگی-بازار (11)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

شرایط و مدارک لازم برای شرکت...

۱۰ تیر ۱۴۰۳

چرا تبلیغات دیجیتالی در ایران خلاقانه...

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

برندسازی یا بنرسازی؟ / نقدهای تند...

۲۵ آذر ۱۴۰۳