آیا جنگ ایران و اسراییل ادامه دارد؟ معلوم نیست اما تحلیلگران قابل توجهی از احتمالا بالای ادامه درگیریها خبر میدهند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) شاید نخستین صنفی که از آغاز جنگ آسیب دید و بیشترین خسارت مداوم را تجربه کرد، صنف تبلیغات تجاری بود. برندها و کسبوکارها عملا از تبلیغات دست کشیدند و رسانهها محیطی، دیجیتالی و تلویزیونی با کاهش قابل توجه محتواهای تبلیغاتی روبرو شدند.
کاهش سفارش تبلیغات به معنی کاهش درآمد سازمانهای تبلیغاتی و تعطیلی تدریجی آنهاست. تعدیل گسترده نیرو در شرکتها تبلیغاتی و همچنین بسیاری از شرکتهای تجاری به ویزه در میان استارتاپها نشان داد که جنگ تا چه اندازه میتواند در اقتصاد شکنندگی ایجاد کند.
اما آیا در جنگ، تبلیغات تعطیل میشود؟ قاعدتا خیر! اما بازاریابی تجاری در زمان جنگ نیازمند رویکردی هوشمندانه و حساس است. در این شرایط، تمرکز بر حفظ ارتباط با مشتری، ایجاد حس اطمینان و همدلی، و انطباق با شرایط متغیر، اهمیت دارد. پرهیز از بهرهبرداری تبلیغاتی از جنگ و تمرکز بر صداقت و شفافیت، از اصول اساسی است.
خلاصه نکات کلیدی بازاریابی در زمان جنگ:
- حفظ ارتباط با مشتری:
در شرایط بحرانی، حفظ اعتماد و ارتباط با مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.
- ایجاد حس اطمینان:
ارائه اطلاعات دقیق و به روز، و همچنین تأکید بر قابلیت اطمینان محصولات و خدمات، به ایجاد این حس کمک میکند.
- همدلی و حمایت:
بیان همدلی با آسیبدیدگان جنگ و همکاری با نهادهای کمکرسان، میتواند وجهه مثبتی از برند ایجاد کند.
- شفافیت اطلاعاتی:
در زمان جنگ، مردم به دنبال اطلاعات قابل اعتماد هستند. برندها میتوانند با ارائه اطلاعات دقیق و بهروز، نقش مثبتی ایفا کنند.
- انعطافپذیری:
شرایط جنگی به سرعت تغییر میکنند، بنابراین برندها باید بتوانند پیامها و تاکتیکهای خود را به سرعت با این تغییرات هماهنگ کنند.
- پرهیز از بهرهبرداری:
استفاده از نمادهای جنگ یا سوء استفاده از رنج مردم برای مقاصد تبلیغاتی، اقدامی غیر اخلاقی است.
- تقویت حس وحدت:
پیامهای بازاریابی میتوانند در جهت ایجاد حس همبستگی و امید در جامعه عمل کنند.
- استفاده از بازاریابی چریکی:
در این شرایط، استفاده از روشهای خلاقانه و نامتعارف با هزینه کم میتواند مؤثر باشد.
- تمرکز بر مسئولیت اجتماعی:
در زمان جنگ، تعهد به مسئولیت اجتماعی و اقدامات خیرخواهانه میتواند وجهه مثبتی از برند ایجاد کند.
- تغییر استراتژیهای بازاریابی:
شرکتها باید در زمان جنگ استراتژیهای خود را به سرعت تغییر دهند و با شرایط جدید سازگار شوند.
- تغییر رویکرد تبلیغات:
تبلیغات در زمان جنگ نباید تنها به فروش محصولات محدود شود و باید به موضوعاتی مانند روحیهبخشی و امیدواری نیز بپردازد.
- رقابت بر سر منابع:
جنگ باعث کمبود منابع میشود و شرکتها باید برای دسترسی به منابع با یکدیگر رقابت کنند.
- نمونههای موفق
برند Zahra Beauty در بحران لبنان با کمپین «جمالكِ لا يتوقف» و پیامهای انگیزشی برای زنان و تخفیف ویژه برای معلمان، بیش از ۶۵۰ هزار بازدید ارگانیک در اینستاگرام کسب کرد