تبلیغات امروزه به عنصر جداییناپذیر زیست روزمره مردم تبدیل شده و مرزهای بسیاری را درنوردیده است اما به رغم فضای باز تبلیغات تجاری در جهان، همچنان تبلیغات برای کودکان با حساسیتهای بسیاری از سوی گروههای مختلف اجتماعی روبروست؛ زیرا آثار زیانآور تبلیغات نامناسب بر روی کودکان میتواند زندگی آنان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) مقابله با تبلیغات مضر برای کودکان دارای قوانین و مقررات سختگیرانه است که بطور ویژه در اروپا و امریکا اجرا میشود. این ضوابط بر روی آموزش والدین و مربیان، ایجاد محدودیتهای هدفمند در تولید محتوای تبلیغاتی برای کودکان و طراحی تکنیکهای تعاملی و معطوف به رشد برای کودکان است.
به رغم اهمیت این موضوع، در برخی شهرهای ایران تبلیغات برای کودکان به ویژه در بازار پوشاک، تناسبی با نیازها، علاقمندیها و حساسیتهای کودکان ندارد.
به تازگی تصویری از تبلیغ خیابانی لباس کودکان در یکی از خیابانهای شهر شیراز در شبکههای اجتماعی منتشر شده که واکنشهای منفی کاربران به ویژه متخصصان تبلیغات را به دنبال داشته است.
در این تصویر یک مانکن کودک در خیابان آیت الله طالقانی شیراز به شکلی بسیار نامناسب که تداعیگر به دار آویختن است به تیر چراغ برق آویخته شده و تصویری تکاندهنده ایجاد کرده است.
برخی کاربران شبکههای اجتماعی و متخصصان مارکتینگ در این باره موضعگیریهای انتقادی بسیاری را مطرح کردهاند و برخی دیگر با یادآوری تبلیغات محیطی برند زرکام در این باره تحلیلهایی را بازنشر کردهاند.
چگونه برای کودکان تبلیغ تجاری طراحی کنیم؟ تجربه برندهای بزرگ جهان
یاشار مشیرفر مدرس خلاقیت و مدیر ارشد مارکتینگ در واکنش به این تصویر، مانکن یاد شده را با عروسکهای ترسناک فیلم سینمایی آنابل مقایسه کرده و مجید کیانی مدیرفنی پروژه نیز در کامنتی نوشته است: عروسک رو از مجموعه Conjuring و Annabelle آوردن؟
همچنین مینا مختاری از متخصصان بازاریابی و فروش در این باره نوشته: تو شمال بین درختا مانکن آویزون بیسر میزارن
فقط دم غروب آدم میبینه پری براش نمیمونه.
محمد فراحی مدیربازاریابی آژانس شریف در این باره در لینکدینش نوشته: تبلیغ بر روی کودکان، به دلیل تأثیرات مخربی که میتواند بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، بسیار غیراخلاقی است. کودکان به دلیل سن پایین و ناتوانی در تشخیص درست از نادرست، به شدت تحت تأثیر تبلیغات قرار میگیرند. این تأثیرات ممکن است شامل القای نیازهای غیرضروری، ایجاد فشار روانی برای دستیابی به محصولات تبلیغشده، و شکلگیری ارزشهای نادرست باشد. پس خواهشا هر چیزی رو پول نگیرید تبلیغ کنید
این تبلیغ قشنگ است ولی اخلاقی نیست
و جزو روشهای غیر اخلاقی در بازاریابی و تبلیغات محسوب میشود
متاسفانه اژانس تبلیغاتی ایران نوین مدام ازین جذابیت غیر اخلاقی سواستفاده میکند.
مهدی صفار، گرافیست و دیزاینر نیز نوشته:
تبلیغات روی کودکان در اروپا و آمریکا به طور کلی جرم محسوب نمیشود، اما قوانین و محدودیتهای بسیار سختگیرانهای وجود دارد که شرکتها را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و محافظت از کودکان میکند. این قوانین برای جلوگیری از سوءاستفاده و تاثیرات منفی احتمالی بر رشد و سلامت کودکان تدوین شدهاند.
در آمریکا، تبلیغات روی کودکان تحت نظارت سازمانهایی مانند کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و کمیته ارتباطات فدرال (FCC) است. برخی از قوانین و اصول مهم شامل موارد زیر است:
1. محدودیتهای تبلیغات در رسانهها: تلویزیونهای مخصوص کودکان محدودیتهایی در تعداد تبلیغات و محتوای آنها دارند، به ویژه در شبکههای مختص کودکان.
2. قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان آنلاین (COPPA): این قانون وبسایتها را ملزم میکند تا پیش از جمعآوری اطلاعات شخصی کودکان زیر 13 سال از والدین اجازه بگیرند.
3. ممنوعیت فریبکاری: تبلیغات نباید کودکان را فریب دهند یا از کمتجربگی آنها سوءاستفاده کنند. مثلاً تبلیغ باید به وضوح از محتوای برنامه تلویزیونی جدا باشد تا کودک به اشتباه نیفتد.