ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » در سال 1404 چه مهارت‌های شغلی اهمیت پیدا می‌کنند؟ چه چیزهایی یاد بگیریم؟

در سال 1404 چه مهارت‌های شغلی اهمیت پیدا می‌کنند؟ چه چیزهایی یاد بگیریم؟

توسط EADNA ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
۱۷ فروردین ۱۴۰۴ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
37

در چند سال اخیر رشد مهارت‌های مختلف شغلی و تغییر حوزه‌های پولساز در بازار کار بسیار مورد توجه بوده است.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) رشد ابزارهای متعدد هوش مصنوعی و افزایش اهمیت فروش در بازار کالاها و خدمات،  مهارت‌های شغلی و سازمانی را در چند سال اخیر تغییر داده است به نحوی که گویی هر سال مهارت‌های جدید اهمیت می‌یابند.

در ادامه گزارشی که لینکدین در این باره منتشر کرده است را مرور می کنیم.

🔍 تغییرات در بازار کار به سرعت در حال وقوع است. بر اساس داده‌های لینکدین، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، حدود ۷۰٪ از مهارت‌های مورد نیاز در مشاغل مختلف دستخوش تغییر خواهند شد — و هوش مصنوعی در قلب این تحول قرار دارد. در چنین شرایطی، توانایی درک و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای هر حرفه‌ای به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است.

افرادی که می‌توانند این فناوری را به‌درستی به خدمت بگیرند، نه‌تنها در سازمان خود تأثیر بیشتری خواهند داشت، بلکه در جهانی که مشاغل به‌سرعت در حال دگرگونی هستند، یک گام جلوتر خواهند بود.

افزایش چشمگیر سواد هوش مصنوعی در جهان

گزارش «مهارت‌های در حال رشد لینکدین» نشان می‌دهد که سواد هوش مصنوعی یکی از سریع‌ترین مهارت‌هایی است که در مناطق و حرفه‌های مختلف رشد کرده و به پروفایل بسیاری از کاربران افزوده شده است. این موضوع همچنین در روند استخدام شرکت‌ها نیز مشهود است.

در سال ۲۰۲۵، مهارت کار با مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) نیز در میان مهارت‌های در حال رشد قرار گرفته که بیشتر مختص مشاغل فنی است. به همین دلیل، لینکدین دوره‌های رایگانی را تا تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۲۵ برای آموزش مفاهیم روزمره هوش مصنوعی و افزایش بهره‌وری با کمک AI ارائه کرده است.

رهبران منابع انسانی؛ کلید آماده‌سازی نیروی کار آینده

مدیران منابع انسانی و توسعه استعدادها، امروز فرصتی طلایی دارند تا تیم‌های خود را برای آینده آماده کنند. فراهم‌کردن بستر یادگیری و تشویق به مهارت‌آموزی در حوزه‌های نوظهور، سرمایه‌گذاری مؤثری برای آینده شرکت‌ها محسوب می‌شود.

سریع‌ترین مهارت‌های در حال رشد به تفکیک کشور

هر کشور، بسته به بازار کار و نیازهای محلی خود، مهارت‌های خاصی را در لیست پنج‌تای برتر خود دارد. در ادامه، فهرست کشورها و مهارت‌های برتر آن‌ها آمده است:

کشور ۵ مهارت در حال رشد
استرالیا سواد هوش مصنوعی، ارتباط مؤثر، تفکر استراتژیک، مهارت در LLM، سازگاری
برزیل سواد هوش مصنوعی، ارتباط مؤثر، تفکر استراتژیک، حفظ مشتری، سیاست تجاری
فرانسه مدیریت خدمات مشتری، تحلیل داده، ارتباط مؤثر، سواد AI، سازگاری
آلمان مدیریت مشتری، سواد AI، تفکر استراتژیک، مهارت در LLM، مدیریت ذی‌نفعان
هند نوآوری و خلاقیت، بازبینی کد، حل مسئله، پیش‌غربالگری، تفکر استراتژیک
اسپانیا ارتباط مؤثر، خدمات مشتری، سواد AI، تفکر استراتژیک، ویرایش تصویر
انگلیس ایجاد روابط، تفکر استراتژیک، سواد AI، ارتباط مؤثر، بهره‌گیری از LLM
آمریکا سواد AI، مدیریت تعارض، سازگاری، بهینه‌سازی فرآیند، نوآوری

مهارت‌های نرم: جهانی و همیشه موردنیاز

در کنار مهارت‌های فنی، سه مهارت نرم اصلی نیز بیشترین تکرار را در داده‌ها داشتند: تفکر استراتژیک، ارتباط مؤثر و سازگاری.

✅ تفکر استراتژیک

برای نوآوری و موفقیت بلندمدت، تیم‌ها باید بتوانند ایده‌های مؤثر و ممکن را تشخیص دهند. به گفته دن شاپیرو، مدیر ارشد عملیات لینکدین:

«باید فرصت‌هایی را دنبال کنید که بزرگ‌اند و فقط شما توان حل آن‌ها برای مشتریان‌تان را دارید.»

 

✅ ارتباط مؤثر

ایده‌های خوب، در سکوت شکل نمی‌گیرند. همکاری تیمی، جلسات، چت، ایمیل و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه نیازمند ارتباط شفاف و حرفه‌ای هستند. این مهارت به‌ویژه برای مدیران حیاتی است.

 

✅ سازگاری

تحولات فناوری و تغییرات محیط کاری، سازگاری را به یک مهارت کلیدی تبدیل کرده‌اند. شاده زهراعی از مؤسسه Influenceo می‌گوید:

«در شرایط عدم اطمینان، مغز ما فعال‌تر شده و یادگیری بهتر اتفاق می‌افتد.»

 

رابطه مستقیم مهارت‌ها و مشاغل نوظهور

هم‌راستایی قابل‌توجهی بین مهارت‌های در حال رشد و مشاغل نوظهور دیده می‌شود. برای مثال:

  • در اسپانیا، “خدمات مشتری” و شغل “مشاور سفر”
  • در فرانسه، “تحلیل داده” و نقش “تحلیلگر حسابداری”

این روند نشان می‌دهد که مشاغل پرتقاضا، محرک اصلی یادگیری و مهارت‌آموزی مجدد هستند.

مهارت‌های در حال رشد در هر حوزه شغلی

حوزه شغلی مهارت‌های کلیدی
توسعه کسب‌وکار تعامل با مشتری، صلاحیت سرنخ‌ها
آموزش طراحی آموزشی، ارائه محتوا
مهندسی LLM، بازبینی کد، مستندسازی فنی
مالی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی بازنشستگی
سلامت مدیریت اطلاعات بهداشتی، تطابق مقررات
منابع انسانی مدیریت روابط، نرم‌افزارهای HR
فناوری اطلاعات LLM، مستندسازی فنی
بازاریابی مدیریت بودجه، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
مدیریت پروژه تعامل با ذی‌نفعان، رهبری فنی، مدیریت منابع
فروش شناسایی مشتری، استراتژی رشد، برنامه‌ریزی حساب‌ها

سخن پایانی: مهارت‌های پرتقاضا در حال تغییرند

بر اساس نظرسنجی لینکدین، ۹۱٪ متخصصان آموزش و توسعه معتقدند که یادگیری مداوم بیش از هر زمان دیگری برای موفقیت شغلی حیاتی است. مهارت‌هایی که امروز نیاز دارید، ممکن است فردا کافی نباشند. این امر به‌ویژه برای متخصصان منابع انسانی صادق است که باید خود نیز هم‌پای دیگران در حال یادگیری باشند.

برخی از مهارت‌هایی که متخصصان HR باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند عبارت‌اند از: ارتباط با کارکنان، سواد AI و توسعه روابط انسانی.

📈 سرمایه‌گذاری در یادگیری، هم برای کارمندان سودآور است و هم برای سازمان‌ها.

📌 روش‌شناسی گزارش
تحلیل لینکدین بر اساس سه شاخص صورت گرفته است:

  • نرخ افزودن مهارت به پروفایل‌ها
  • موفقیت استخدامی افرادی با مهارت خاص
  • رشد تقاضا برای مهارت در آگهی‌های شغلی

داده‌ها مربوط به بازه ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۴ است و با بازه مشابه در سال ۲۰۲۳ مقایسه شده‌اند.

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • برندهای بزرگ چگونه از بحران‌ها عبور می‌کنند؟ راه‌حل غول‌های برندینگ برای حل بحران
  • چند درصد از کل تبلیغات، تلویزیونی است؟ کاهش مخاطبان اثری در ارزش تبلیغات سیما دارد؟
  • شبکه اجتماعی دیجی‌کالا راه‌اندازی شد
  • تبلیغ جذاب یک فیلم سینمایی در پاریس / بیلبورد واژگون Twisters
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
کامران کاتوزیان هنرمند گرافیست و بنیانگذار تبلیغات محیطی در ایران درگذشت
نوشته بعدی
رویکردهای جدید کپی‌رایتینگ در سال 2025 / چگونه یک متن تبلیغاتی اثرگذار بنویسیم؟

نوشته‌های مرتبط

نقش رپورتاژ آگهی در تبلیغات؛ چگونه موثر تبلیغ کنیم؟

۲۷ آذر ۱۴۰۲

چرا برندینگ برای استارتاپ‌ها حیاتی است؟

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

نام سوپر اپلیکیشن گروه صنعتی گلرنگ چیست؟ رقیب اسنپ با...

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تبلیغات زرکام برای بچه‌ها قانونی است؟

۲۰ آبان ۱۴۰۳

۲۰ سالگی فیس‌بوک؛ از خوابگاه دانشجویی تا شرکت تریلیون دلاری

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

بهترین استراتژی‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای کوچک در ایران

۲ مرداد ۱۴۰۳

پایان عصر ناهارهای آنلاین؟ بهترین کباب در پاوه 50 هزار،...

۲۶ آبان ۱۴۰۳

تاثیر تبلیغات انتخاباتی بر تبلیغات تجاری در ایران

۶ تیر ۱۴۰۳

اخراج کسب‌وکارهای ایرانی از تبلیغات محیطی؟

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

سند «تبلیغات تجاری در فضای مجازی» چیست و چه تاثیری...

۲۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 60,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 16,8K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 13,9K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • خلیج فارس از یک هویت تاریخی تا یک برند اقتصادی...

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • انتشار اثری تازه از شوکت عباسی نقاش معاصر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • واکنش مارکترها به تبلیغات خیابانی وحشت‌آفرین برای کودکان/ آیا تبلیغات...

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

شکایت زودکس از اسنپ‌فود به اتهام...

۳۰ مهر ۱۴۰۳

آیا پایان سلطنت گوگل نزدیک است؟...

۷ مهر ۱۴۰۳

گلرنگ تپسی را خرید

۱۶ بهمن ۱۴۰۲