چند روزی است که برخی از کاربران شبکههای اجتماعی از جمله ایکس (توئیتر سابق) و لینکدین و اینستاگرام از اجرای یک کمپین عجیب و ترسناک تبلیغاتی در سطح شهر تهران خبر دادهاند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) طبق گفته این کاربران در روزهای اخیر در برخی نقاط شهر تهران عروسکهایی تعبیه شده که شمایلی ترسناک دارد و گویا هیچ نوشته یا توضیحی در کنار آنها تعبیه نشده است.
چنان که کاربران مختلفی اعلام کردهاند این عروسکها در خیابانها، پیادهروها، پارکها و … قرار داده شده و موجب توجه عابران و شهروندان شده است.
به نظر میرسد که توزیع این عروسکها در شهر تهران، در قالب تبلیغات تیزینگی متعلق به یک سریال یا برنامه تلویزیونی باشد که گفته میشود به زودی در پلتفرمهای آنلاین محتوای ویدیویی یا همان وی.او.دیها منتشر میشود.
انتشار یک استوری اینستاگرامی توسط بهرنگ علوی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره این عروسک احتمال تبلیغاتی بودنش را بیشتر کرده است.
اما همزمان با وایرال شدن ویدیوها و عکسهای مربوط به این رویداد، برخی از کاربران لینکدین به ویژه فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات به آن واکنش نشان دادهاند.
خلق اصطلاحی به نام گودزیلا مارکتینگ
شایان ربیعی، استراتژیست برند و تبلیغات با نامگذاری این نوع تبلیغات با عنوان «گودزیلا مارکتینگ» که باعث ترس شهروندان و احتمال آسیب به آنان میشود، در لینکدینش نوشت:
حتما یادتون هست که برای تبلیغ فیلم «به وقت شام» یه عده رو با لباس و گریم داعشی و با اسلحه فرستاده بودن پاساژ کورش داد و هوار راه انداخته بودن! ویدیوهایی که از این رویداد بیرون میومد، همه رو ترسونده بود و ملت فکر کردن واقعا داعش اومده تو شهر. شاید یادتون نیاد اما اون دوره، داعش، ترس و لرز مینداخت به جون آدما.
حالا هم این عروسکا رو در قالب تبلیغات تیزینگی جاهای مختلفی در شهر پخش کردن که برای مردم سوال بشه. طبیعتا تبلیغ یک سریال یا یک برنامه تلویزیونیه. دو شب پیش هم بهرنگ علوی، بازیگر احتمالی این سریال یه استوری گرفته و اینطور وانمود کرده که یه عده ناشناس، شیشه ماشینشو شکستن و این عروسک رو انداختن تو ماشین و تهدیدش کردن و …
من با این نوع تبلیغات، یاد دوربین مخفیهای هولناکی میافتم که گاهی میبینم تو اینستاگرام وایرال میشه و با ذهن و زندگی آدما توی پارک و خیابون و … بازی میکنن.
من نظرم اینه که اینگونه تبلیغات (و اینجور دوربین مخفیها) به خاطر سطح بالای خشونت نمادینشون، باید جرمانگاری بشه. خلاقیت تنها زمانی در تبلیغات و یا برنامهسازی و … قابل احترامه که به زندگی آدما و حقوق شهروندیشون احترام بگذاره و بهشون آسیب نزنه.
تبلیغ زمانی خلاقانهس که آدما آگاهانه بدونن تبلیغه اما باز به خاطر خلاقانه بودن، تحسینش کنن. بقیهش فریبکاری و به گمان من جرمه!من اسم این جور تبلیغات رو گذاشتم گودزیلا مارکتینگ.
در همین راستا سجاد کهریزی از فعالان حوزه تبلیغات نیز در کامنتی نوشت:
دوستان این به قول شما گودزیلا مارکتینگ رو اگه جرات دارن برن توی روسیه انجام بدن مثل همون دوربین مخفی معروف که یکی اسلحه در بیاره و یکی رو بکشه
با راه هایی که خشونت و ترس نداشته باشه هم میشه از این کارا کرد چرا گیر دادیم به ژانر ترس و اذیت.
سعیده قبیله مدیرمحصول در شاتل هم نوشته:
من موافق این نوع تبلیغ نیستم. باعث استرس و وحشت میشه 🙄
رینب فتحاللهی هم به شوخی نوشته است:
باعث رونق کار دعانویسها شده در واقع (فکر میکنن طلسمه میبرن میدن اونا باطل کنن😂)
حس میکنم خواستن یه اسکی ریزی از اسکویید گیم برن