35
با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۵، صنعت تبلیغات در حوزههای مختلف از جمله محیطی، دیجیتال، تلویزیونی و استراتژیهای ATL (بالای خط) و BTL (زیر خط) با تغییرات و روندهای جدیدی مواجه خواهد شد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) بسیاری از کارشناسان معتقدند که سال 2025 سال تحولات بنیادین در حوزه تبلیغات تجاری و صنایع وابسته به ان خواهد بود. سالی که به نظر میرسد ابزارهای هوش مصنوعی در آن اهمیتی دو چنداتن داشته باشند. در ادامه به بررسی این روندها و نظرات کارشناسان میپردازیم.
تبلیغات دیجیتال
پیشبینیها نشان میدهد که هزینههای تبلیغات دیجیتال در سالهای آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. بر اساس گزارشها، انتظار میرود ارزش بازار تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۵ به ۷۳۴.۶ میلیارد دلار برسد که این رقم حدود ۷۰.۸ درصد از کل هزینههای تبلیغاتی جهانی را تشکیل میدهد.
نکته حالب این است که سهمی بیش از 40 درصد از کل محتواهای تبلیغاتی دیجیتالی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولید میشود و این میزان در سال 2025 به بیش از 60 درصد خواهد رسید.
نظرات کارشناسان
– رایان جونز، معاون ارشد در Razorfish، معتقد است: «سال ۲۰۲۵ سالی خواهد بود که در آن بالاخره SEO را مانند بازاریابی کامل قیف در نظر میگیریم. متخصصان SEO باید از اندازهگیری فقط کلیکها فراتر بروند و شروع به در نظر گرفتن آگاهی و معیارهای بالای قیف کنند، زیرا کاربران کمتر تمایل دارند به وبسایتها مراجعه کنند و به سمت هوش مصنوعی، پاسخهای فوری و دیگر ویژگیهای جستجو گرایش پیدا کردهاند.»
– ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و مالک شبکه اجتماعی ایکس، در مصاحبهای اظهار داشت: «هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ میتواند از باهوشترین انسان جهان پیشی بگیرد و شاید حتی تا سال ۲۰۲۹ از تمام بشریت باهوشتر شود.»
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی همچنان به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در دسترسی به مخاطبان گسترده باقی خواهد ماند. با این حال، با توجه به رشد پلتفرمهای استریمینگ و تغییر الگوهای مصرف رسانهای، برندها به دنبال ترکیب استراتژیهای تلویزیونی با تبلیغات دیجیتال خواهند بود تا به صورت همزمان در چندین کانال حضور داشته باشند.
تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی یا خارج از خانه (OOH) نیز با نوآوریهایی همراه خواهد بود. استفاده از فناوریهای دیجیتال در بیلبوردها و نمایشگرهای شهری امکان تعامل بیشتر با مخاطبان را فراهم میکند. همچنین، تبلیغات محیطی میتواند با دادههای مکانی ترکیب شده و پیامهای هدفمندتری را به مخاطبان ارائه دهد.
استراتژیهای ATL و BTL
استراتژیهای تبلیغاتی ATL (Above The Line) که شامل تبلیغات در رسانههای جمعی مانند تلویزیون، رادیو و بیلبوردها میشود، همچنان برای افزایش آگاهی از برند مؤثر خواهند بود. از سوی دیگر، استراتژیهای BTL (Below The Line) که به فعالیتهای تبلیغاتی مستقیم و هدفمند مانند تبلیغات در نقطه فروش، ایمیل مارکتینگ و رویدادهای محلی میپردازد، به دلیل توانایی در ایجاد ارتباط نزدیکتر با مشتریان، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
جمعبندی
در سال ۲۰۲۵، صنعت تبلیغات با تأکید بر فناوریهای نوین، شخصیسازی تجربه مشتری و ترکیب استراتژیهای مختلف، به دنبال ایجاد ارتباط مؤثرتر با مخاطبان خواهد بود. برندها و کسبوکارهایی که بتوانند با این تغییرات همگام شوند، در جلب توجه و اعتماد مشتریان موفقتر عمل خواهند کرد.