ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » ماجرای شکایت زودکس از اسنپ‌فود/ بابک هوشمند: اسنپ وندورهای ما را گرفت

ماجرای شکایت زودکس از اسنپ‌فود/ بابک هوشمند: اسنپ وندورهای ما را گرفت

توسط EADNA ۱۰ آذر ۱۴۰۳
۱۰ آذر ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
228

اسنپ، سیبل رقبا شده است. اولین شاکی چلیوری بود که البته پیش از صدور رای دادگاه، تعطیل شد و در یک سال گذشته هم ازکی وام، زودکس و تپسی‌فود از اسنپ‌فود به خاطر رفتارهای انحصارگرایانه شکایت کرده‌اند.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در نشستی که پیش از ظهر دوشنبه گذشته با حضور  جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها، بابک هوشمند مدیرعامل زودکس و مدیران «موسسه مطالعات توسعه و رقابت» در پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، جزئیاتی از شکایت زودکس از اسنپ‌فود مطرح شد.

هوشمند، مدیرعامل زودکس، در این نشست اعلام کرد زودکس با فشارهای اسنپ‌فود، بیش از ۲۰۰ وندور خود را از دست داده است.

شکایت زودکس از اسنپ‌فود به اتهام انحصارگری / دعوا سر سفره

 

رقابت سخت زودکس با اسنپ در کرمان

مدیرعامل زودکس درباره وضعیت و جایگاه این پلتفرم توضیح داد این پلتفرم فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ در کرمان آغاز کرده و باوجود رقیب بومی در کنار رقابت با اسنپ‌فود، توانسته با مزیت‌های رقابتی خود در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رشد خوبی را تجربه کند.

هوشمند افزود: «سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به تجربیات خوبی که در کرمان پیدا کرده بودیم و توانسته بودیم ۲ رقیب خود را کنار بزنیم، وارد شهرهای جیرفت، بندرعباس، سیرجان و رفسنجان شدیم. سال ۱۴۰۲ هم توانستیم به شهرهای بزرگ مشهد، قم، شیراز و کیش وارد شویم. ما باتوجه‌به ویژگی‌های مخصوص زودکس مثل پرداخت در محل، می‌توانستیم از بازار سهم بیشتری بگیریم اما سال ۱۴۰۲ که وارد شهرهای بزرگ شدیم، رقیب ما [اسنپ‌فود] احساس کرده بود می‌تو‌انیم سهم بیشتری از بازار را بگیریم و مانع‌تراشی کرد.»

او تصریح کرد: «پاشنه آشیل کسب‌وکارهای این حوزه وندورها هستند. وقتی وندور نداشته باشید و مخصوصاً اینکه نتوانید با وندورهای پرفروش قرارداد ببندید، خیلی سخت می‌توانید از بازار سهم بگیرید. از آذر [۱۴۰۲] رفتارهای انحصارطلبانه شروع شد و با بسیاری از وندورهای ما قراردادهایی بسته شد که به آنها اجازه نمی‌داد با پلتفرم دیگری قرارداد ببندند.»

به گفته مدیرعامل زودکس، چنین فشارهایی سال ۱۴۰۲ کمتر بوده اما سال ۱۴۰۳ شدت گرفته است و این پلتفرم ۲۰۰ وندور خود را که با هزینه بالایی جذب کرده، از دست داده است.

هوشمند درباره احتمال اینکه رأی به نفع اسنپ‌فود داده شود، گفت دراین‌صورت، باید فاتحه استارتاپ‌ها را در ایران خواند. او هشدار داد این تصمیم می‌تواند «باعث مهاجرت استارتاپ‌ها و ازبین‌رفتن اشتغال» بشود.

قراردادهای اسنپ ضدرقابت است

«محمدمهدی جعفریان»، مدیرعامل مؤسسه مطالعات توسعه و رقابت، درباره مکانیسم قراردادهای اختصاصی اسنپ‌فود توضیح داد: «به نظر می‌رسد اسنپ‌فود بعد از شکایت چلیوری در سال ۱۳۹۸ تغییرات زیرکانه‌ای در قرارداد داده است. اسنپ‌فود ۲ نوع قرارداد عادی و اختصاصی دارد. در قراردادهای عادی، وندورها می‌توانند با پلتفرم‌های دیگر همکاری کنند اما در قراردادهای اختصاصی امتیازهای ویژه‌ای به رستوران‌ها می‌دهد که شامل ۱.۵ برابر کردن امتیاز عملکرد کلی (نمایش در جایگاه بالاتر و فروش بیشتر)، تخفیف ۲ یا ۳ درصدی روی کمیسیون و هدایای مالی، تبلیغاتی و برندینگ می‌شود.»

جعفریان افزود: «مسئله اینجاست که پس از امضای این قرارداد، خروج از آن به‌راحتی ممکن نیست و رستوران‌ها باید جریمه قابل‌توجهی بپردازند. طبق قراردادهایی که ما دیدیم، این جریمه از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و به چند میلیارد تومان هم می‌رسد. این نوع قراردادها و قفل‌کردن وندورها مانع ورود به بازار برای رقبای جدید ایجاد می‌کند و این رقبا هرچقدر هم نوآور و خلاق باشند، نمی‌توانند وارد این بازار شوند.»

او ۱.۵ برابر کردن امتیاز عملکرد کلی در قراردادهای اختصاصی را مصداق «اظهارات گمراه‌کننده» و نوعی تخلف برشمرد.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات توسعه و رقابت هدف از شکایت زودکس را توقف رویه و اصلاح بندهای قرارداد اعلام کرد و یادآوری کرد در بازارهای پلتفرمی سرعت رسیدگی به پرونده باید بالا باشد و الان آن‌طور که انتظار می‌رود، این سرعت بالا نیست. جعفریان یکی از دلایل این کندی سرعت را «وقت‌خریدن» اسنپ‌فود دانست.

ممکن است علاقه مند باشید
  • فروش ۴۲.۵ درصد از سهام آپ به ارزش ۴۶۵۳ میلیارد تومان؛ خریدار بانک است؟
  • از آینده نوآورانه آژانس‌های تبلیغاتی تا مطالبات سنگین مالی / گفت‌وگو با مازیار حبیبی‌نیا مدیرعامل شبکه آفتاب
  • تبلیغ دو سینماگر ایرانی برای پوشاک تاناکورا ؟
  • مدیر تبلیغات وزارت ارشاد: متولی تبلیغ در VODها ماییم
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
اطلاعات نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی و برندسازی در تهران / نشانی و تقویم برگزاری
نوشته بعدی
آیا بازار در انحصار گلرنگ است؟ برندهایی که به گلرنگ می‌رسند

نوشته‌های مرتبط

برندگان جشنواره ایران ادز معرفی شدند

۲۱ آذر ۱۴۰۳

تبلیغات محیطی به املت رسید / خوراک خودته !

۳ مهر ۱۴۰۳

نقد و بررسی فضای تبلیغاتی کشور در همایش فناوری و...

۱۹ آذر ۱۴۰۲

تحلیل و مقایسه دوایده معروف در تبلیغات محیطی

۴ خرداد ۱۴۰۴

یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۴

جامه‌گردانی غول‌ها در ایران؟ احتمال تغییرات گسترده در دیجیکالا و...

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی / لوازم التحریر...

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

مدیر تبلیغات وزارت ارشاد: متولی تبلیغ در VODها ماییم

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کار می‌کند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

روندهای تبلیغات تجاری در سال 2025 / هوش مصنوعی در...

۱۰ دی ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 64,8K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,4K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,5K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از...

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۴
  • تحلیل بازار جهانی تبلیغات پس از جنگ تحمیلی 12 روزه

    ۴ مرداد ۱۴۰۴
  • راهنمای تبلیغات تجاری در زمان جنگ

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

هوا دلپذیر شد؟ / حاشیه‌های کمپین...

۱۴ بهمن ۱۴۰۳

گرایه‌سواری در لینکدین/ واکنش‌ کاربران به...

۲۴ مهر ۱۴۰۳

گزارش 1402 یکتانت در 1403 /...

۱۵ مهر ۱۴۰۳