از چندی پیشن برندها و شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ گلرنگ یا گروه صنعتی گلرنگ مورد توجه رسانهها قرار گرفت. برندهای پرشماری که شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که همه متعلق به گلرنگ است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) گروه صنعتی گلرنگ از ابتدا توسط حاج محمدکریم فضلی، کارآفرین برجسته و بزرگ ایرانی تاسیس شد. این چهره موفق و مطرح ایرانی در سال 1311 در شهر تویسرکان استان همدان به دنیا آمد. هماکنون نیز یک بلوار در این شهر به نام او نامگذاری شده است. حاج فضلی کارش را با تولید مایع ظرفشویی آغاز کرد. شاید بسیاری از ما تبلیغ خاطرهانگیز «معروف گل گل گل/ گل از همه رنگ/ سرت رو با چی میشوری؟/ با شامپو گلرنگ» را به یاد داشته باشیم.
گلرنگ در فاصله کوتاهی تلاش کرد با تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود، در بسیاری از بازارها حضور فعالی داشته باشد. گفته میشود که این گروه، هماکنون بیشتر از 50 برند معروف در بازار ایران دارد و از جمله موفقترین مجموعههای تجاری ایران است که الگو توسعه قدرتمندی را طراحی و اجرا کرده است.
در ماههای اخیر برندهای متنوع و متعدد این گروه صنعتی بارها مورد توجه رسانهها قرار گرفته است و برخی نیز گفتهاند که گلرنگ با گرفتن سهم بزرگی از بازارهای مختلف در ایران، راه را برای حضور و فعالیت رقبا تنگ کرده است. اما آیا چنین ادعایی درست است؟
کاربری به نام رضا نویدی نکو که همبنیانگذار و مدیرعامل نکسلوس است در پستی نوشته:
خیلی از ماها، وقتی اسم گلرنگ میاد، یاد شعار معروف “گل گل گل؛ گل از همه رنگ” می افتیم و احتمالا با خودمون میگیم که یادش بخیر…. چه شامپوهای خوبی داشت
و شاید ندونیم که هلدینگ گلرنگ تقریبا کل بازار FMCG در ایران رو فتح کرده …. و شاید بشه به جای واژه FMCG در ایران از واژه GLNG استفاده کرد
یه نگاهی بندازیم به بعضی از برندهای هلدینگ گلرنگ و رتبه شون در بازار:
مایع دستشویی
برند اوه (پرفروش ترین برند بازار)- اکتیو (رتبه دوم بازار)- گلرنگ (رتبه سوم) (یعنی کلا بازار مایع دستشویی در اختیار هلدینگ گلرنگه)
شامپو بدن
برند اکتیو (رتبه اول بازار)- برند گلرنگ (رتبه دوم)- برند اوه (رتبه سوم)- برند شون (رتبه ششم)- برند مای (رتبه هشتم) (یعنی بازار شامپو بدن کلا در اختیار هلدینگ گلرنگه)
روغن های خوراکی
برند اویلا (دومین برند پرفروش) – برند فامیلا (رتبه ششم)
آدامس
برند بایودنت (دومین برند پرفروش بازار) – برند اکشن (یکی از 10 برند اصلی بازار)
شامپو سر
برند گلرنگ و برند اوه (رتبه سوم و چهارم در بازار)- اکتیو، شون و مای (در زمره 15 برند اصلی بازار)
پاستیل
برند دکتر بن (دومین برند پرفروش)
خمیر دندان
برند مریدنت (سومین برند پرفروش)
محصولات آرایشی و بهداشتی
برند مای – برند شون (در زمره برندهای اصلی در بازار)
مایع لباسشویی
برند اکتیو (رتبه دوم بازار)- سافتلن (رتبه چهارم)
پودر لباسشویی
سافتلن (رتبه دوم بازار)- اکتیو (رتبه ششم)
تخمه و تنقلات بسته بندی
برند وی نات (سومین برند پرفروش بازار)
سفید کننده
برند گلرنگ (سومین برند پرفروش) – برند اکتیو (رتبه چهار)
محصولات سلولزی
برندهای بارلی– نانسی–مرسی (در میان برندهای اصلی در بازار)
زعفران
برند نوین زعفران و زعفرانیه (در میان برندهای اصلی بازار)
و حتی خارج از FMCG
خرده فروشی: برند افق کوروش (رتبه اول فروشگاه های تخفیف دار)
خرده فروشی آنلاین : برند اکالا (رتبه دوم بازار)
شبکه نمایش خانگی: برند فیلم نت (رتبه دوم بازار)
تاکسی های آنلاین: برند تپسی (برند دوم بازار)
پیک موتوری : الوپیک (نمی دونم چندمه در بازار)
تازه اینایی که گفتم همه برندهای این هلدینگ نیست …. من دیگه حوصله ام نکشید
همه اینا به کنار …. استراتژیک ترین شرکت این گروه، اخیرا راه اندازی شده که به نظر من از تمام شرکتهای بالا، ارزشمندتر خواهد بود : «گلرنگ ونچرز»
خلاصه اینکه میشه هلدینگ گلرنگ رو حرفه ای ترین و رشد محورترین مجموعه ایرانی دونست
1 دیدگاه
کاملا درست و عالی
البته که برند های بین الملل هیچ ذکری نشد ولی تقریبا fmcg خارج از مرز ها را در هم بر داره گروه صنعتی گلرنگ
و اینکه تقریبا بیش از 70 درصد برند های مورد مصرف روزانه همه ما ازگروه صنعتی گلرنگ هست.
واقعا هم عالی عمل کردند