شما در ماه چندبار از رستورانها ناهار سفارش میدهید؟ چقدر برای وعده ناهارتان در سر کار هزینه میکنید؟ آیا از کیفیت ناهارهایتان راضی هستید؟
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) سالانه شهروندان بسیاری برای تجربه خوردن غذاهای محلی با کیفیت راه سفر میشوند و به شهرها روستاهای مختلف کشور میروند؛ سفر ارزان با چاشنی خوراکیهای سالم و اصیل!
گردشگری غذا به تازگی و تقریبا در ده سال اخیر به طور جدی در ایران همهگیر شده و در یکی، دو سال اخیر با افزایش قابل توجه قیمت غذای رستورانی، اوج گرفته است.
مشتریان غذاهای رستورانی معمولا کارمندان ادارات هستند. آنها روزانه برای ناهار خود از طریق پلتفرمهای آنلای سفارش غذا یعنی اسنپ فود، تپسی فود، زودکس و … ناهار سفارش میدهند و معمولا برای هر وعده به طور میانگین 170 هزار تومان پول خرج میکنند. این یعنی هر کارمند در ماه 3 میلیون و 750 هزار تومان صرف خرید یک وعده غذا میکند که معادل بیست درصد میانگین حقوق کارمندان تهران است.
همچنین براساس برآوردهای سازمان آمار ایران در تهران بیش از 11 میلیون نفر و استان تهران بیش از 14 میلیون نفر ساکن یا مقیم موقت هستند که از این جمعیت بیش از 6 میلیون نفر شاغل هستند. از این 6 میلیون نفر دستکم بیش از 3 میلیون نفر هر روز با چالش ناهار روبرو میشوند. جالب آنکه میانگین سفارش روزانه اسنپ فود به عنوان یزرگترین پلتفرم آنلاین سفارش غذا در تهران، کمتر از 100 هزار سفارش در روز است. این یعنی بسیاری از کارمندان ترجیح میدهند تا از غذای خانگی یا احتمالا غذاهای سوپرمارکتی استفاده کنند.
به نظر میرسد بالا بودن هزینه خرید غذا از رستوران، هر روز از شمار سفارشدهندگان آنلاین میکاهد و این بازار احتمالا به زودی شاهد تغییرات عمدهای خواهد بود.
اختلاف ناهمسوی قیمت و کیفیت
جالب این است که کیفیت غذاهای رستورانی با وجود گران بودن، چندان بالا نیست. یا به تعبیر دیگر، بسیاری از کاربران پلتفرمهای آنلاین سفارش غذا از خریدشان رضایت بالایی دارند. بیشترین سفارشها هم البته پیتزا و ساندویچ است. این یعنی ناسالم بودن این نوع از غذاها با توجه به تغییر فزاینده سبک زندگی شهروندان و استقبال از غذاهای سالم، در نهایت منجر به کاهش سفارش آنلاین غذا خواهد شد.
به نظر میرسد که به زودی فروش غذاهای سالم نیمه آماده، غذاهای ارزان و ساده و غذاهای غیرفراوری شده جایگزین بخش قابل توجهی از فروش رستورانی میشود. اما این امر، بیشتر در مورد ناهارها اتفاق خواهد افتاد.
همه اینها در شرایطی است که در جامعه ما، خرید غذا از رستوران، یک تفریح همیشگی و مهم به شمار میآید.
مهاجرت غذایی معکوس
اینستاگرام، فضای تبلیغاتی بزرگی برای کسب و کارهای کوچک است. بسیاری از رستورانهای نسبتا کوچک در شهرستانهای کوچک کشور با تکیه بر تبلیغات اینستاگرامی و کیفیت بالای غذاهای خود، باعث شدهاند تا مشتریان بسیاری را جلب کنند.
از جمله کباب گوسفندی در پاوه که یکی از شهرهای کوهستانی استان کرمانشاه است، با قیمت هر سیخ 50 هزار تومان و کیفیت بسیار بالا، در دو، سه سال اخیر مشتریان پر و پاقرصی پیدا کرده است. بسیاری از رستورانهای کوچک در شهرهایی غیر از تهران یا مراکز استان نیز چنین تجربهای را از سر گذرانده و رکوردهای فروششان را تغییر دادهاند.
عزم تپسی برای شکست اسنپ/ رسوندن کباب و پاستا به جمع رفقا و دوستا
در واقع در تعطیلات مختلف، شهروندان با هدف تجربه خرید از این رستورانها و صرف غذاهای باکیفیت که قیمت منطقی دارد، راهی شهرهای مختلف کشور میشوند و تجربیات خود را نیز به اشتراک میگذارند. اما این اتفاق در نهایت، توقع شهروندان از کیفیت غذا را در شهرهای بزرگ نیز بالا خواهد برد و همزمان انتظارها را از قیمت غذاها نیز تغییر خواهد داد. این یعنی میزان نارضایتی از غذاهای رستورانی در شهرهای بزرگ به مرور بیشتر خواهد شد.
یک تغییر بزرگ؟
به بحران ناهار کارمندی برگردیم. امروزه پلتفرمهای آنلاین برای گرفتن سهم بیشتر از بازار با هم رقابت دارند. این در حالی است که مدل ارائه غذای رستورانی به رغم تقاضای بسیار بالا، در آستانه یک تحول بزرگ است. در این میان، برنده کسی است که با یک مدل بیزنسی متفاوت، بتواند غذای باکیفیت و سالم را با قیمت متعادلتری به دست مشتری برساند.
پلتفرمها تلاش میکنند تا با ارائه خدمات جدید و پیشنهادهای جذاب قیمتی، ای ننیاز بازار را برطرف کنند اما در نهایت کیفیت غذاها در اختیار پلتفرمها نیست. به نظر میرسد اسنپ و تپسی و … دارند بر سر اسبی شرط میبندند که احتمالا قرار نیست به خط پایان برسد.