نوروساینس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران حوزههای بازاریابی و تبلیغات بوده و نتایج کاربردی قابل توجهی نیز داشته است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این رشته سیستم عصبی و کارکرد مغز انسان و البته سایر حیوانات را موضوع مطالعه قرار میدهد. سیستم عصبی انسان، شبکه گستردهای از سلولهای خاصی است که امکان درک، شناخت و عمل را در دنیای اطرافمان فراهم میکند. نوروساینس یک رشته میانرشتهای است که تلفیقی از دیدگاههای متفاوت از زیستشناسی، روانشناسی و پزشکی است. این رشته بر روی مغز و تاثیر آن بر روی رفتار و کارکردهای شناختی تمرکز میکند.
بسیاری از متخصصان بازاریابی با تکیه بر یافتههای این علم، رفتار خریداران و مشتریان کالاها و برندهای مختلف را بررسی کردهاند و بر همین مبنا، رویکردی تازه از بازاریابی به عنوان بازاریابی عصبخوانی یا neuromarketing را بنیاد نهادهاند.
بازاریابی عصبی یا عصبخوانی
بسیاری از رسانههای ایرانی از اصطلاح بازاریابی عصبی به جای نورومارکتینگ استفاده میکنند که به نظر ترجمه مناسبی نیست و به جای آن میتوان نمونههای دیگری مانند بازاریابی عصبخوانی یا نوروتیک و … استفاده کرد.
بازاریابی عصبخوانی، علمی نوظهور و مهم است که میتواند به تبلیغات و فروش یک محصول کمک کند. نورومارکتینگ از تحقیقاتی که در حوزهی روانشناسی رفتار مصرف کننده صورت گرفته، کمک میگیرد تا روشهایی جدید و اثربخش برای افزایش آگاهی مصرفکنندگان از برند شما و وفادار کردن آنها به خرید از کسب و کار شما ارائه کند.
یکی از دلایل مهم استفاده از این نوع بازاریابی در تبلیغات این است که در شرایط کنونی که به جز بعضی محصولات خاص، همهی محصولات رقیب دارند، کیفیت اکثرشان بالاست و برای افزایش فروش خود حاضر به انجام هزینه برای مارکتینگ و تبلیغات هستند، باید عامل دیگری وجود داشته باشد که وقتی یک نفر برای اولین بار قصد دارد محصولی را خرید کند، بتواند به یکی از برندهای تولید کنندهی آن محصول اعتماد کند و یا وقتی یک برند محصولی جدید را معرفی میکند، مصرفکنندگان وفادار آن برند به محصول جدید نیز اعتماد کنند.
نورومارکتینگ به زبان ساده
دکتر ساناز علیخواه روانشناس و متخصص نورومارکتینگ در ایران به تازگی در پستی در لینکدین نوشته:
یه روش جدیده که میاد مغز ما رو بررسی میکنه تا ببینه چرا یه چیزی رو میخریم یا نمیخریم. از دستگاههای پیشرفته مثل اسکن مغز (fMRI) و ثبت فعالیتهای الکتریکی مغز (EEG) استفاده میکنن.
مهمترین چیزایی که می تونم بگم اینا هستن که توی نورومارکتینگ به طور خلاصه این اتفاقات میوفته
1. اسکن مغزی: فهمیدن اینکه تبلیغات چه تاثیری روی مغزمون میذاره.
2. دادههای بیومتریک: بررسی ضربان قلب و واکنش پوست وقتی یه تبلیغ رو میبینیم.
3. تجربه مشتری (CX): فهمیدن نیازها و انتظارات مشتریها تا تجربهشون بهتر بشه.
4. تست محصولات جدید: قبل از اینکه محصول جدید رو بیارن بازار، میفهمن موفق میشه یا نه.
5. طراحی بستهبندی: بهینهسازی طراحی بستهبندی محصولات تا مشتری بیشتر جذب شه.
کاربردهای نورومارکتینگ اینا میشه
– تبلیغات بهتر: ساختن تبلیغاتی که حس و حال بهتری به مشتری بده.
– تصمیمگیری خرید: فهمیدن اینکه چرا و چطوری تصمیم به خرید میگیریم.
– بهبود تجربه خرید: بهتر کردن محیط فروشگاهها تا خرید برای مشتری لذتبخشتر بشه.