ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » بسته‌بندی به عنوان نخستین قدم برندینگ/ ماجرای توسعه کالاهای ایرانی در بسته‌بندی

بسته‌بندی به عنوان نخستین قدم برندینگ/ ماجرای توسعه کالاهای ایرانی در بسته‌بندی

توسط EADNA ۶ آبان ۱۴۰۳
۶ آبان ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
242

از سال 1392 و با تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای نظارت بر بسته‌بندی کالاهای ایرانی و ارتقای سطح‌بسته‌بندی‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، این موضوع در کانون توجه تولیدکنندگان قرار گرفت.

بعه گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) می‌گویند بسته‌بندی کالا، نخستین قدم در برندینگ و بازاریابی آن است. قدمی که تولیدکنندگان ایرانی سال‌ها با کمترین قدرت ممکن برمی‌داشتند.

پیش از این عرضه و صادرات فله‌ای بسیاری از کالاهای ایرانی از جمله زعفران، برنج، خاویار و … و بسته‌بندی مناسب و شیک این اقلام در کشورهایی نظیر ترکیه، اسپانیا و … و عرضه مجدد آنها در بازارهای جهانی به موضوع داغ رسانه‌ها بدل شده بود.

 

آغاز یک جریان

حضور کالاهای ایرانی با بسته‌بندی غیرایرانی در فروشگاه‌های بزرگ جهانی و با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از قیمت صادراتی این کالاها، بازرگانان و مسئولان را به این صرافت انداخت تا به موضوع بسته‌بندی کالاهای ایرانی سامانی بدهند.

در ده سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای توسعه بسته‌بندی در ایران انجام شده و اگر جانب انصاف را نگاه‌داریم می‌بینیم که کیفیت بسته‌بندی در ایران ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است.

نه تنها کالاهای صادراتی بلکه تقریبا تمامی کالاهای تولیدی که عمدتا بازار داخلی هم دارند، هم در ایده‌های محتوایی و چیدمان گرافیکی و هم در کیفیت مواد اولیه بسته‌بندی موفق عمل کرده و توانسته‌اند، تجربه‌های اثربخشی را از سر بگذرانند. این پدیده یک جریان تازه را در تولید و عرضه کالاهای ایرانی آغاز کرد.

در همین زمان و در شبکه‌های اجتماعی انتقادهای زیادی از برخی بسته‌بندی‌ها از سوی کاربران ایرانی شکل گرفت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، طعنه‌های مطایبه‌آمیز کاربران به بسته‌بندی بستنی‌های عروسکی بود.

 

نخستین بسته‌های جذاب

احتمالا نخستین صنفی که توسعه بسته‌بندی را به شکلی منسجم آغاز کرد صنایع تولیدی بهداشتی و آرایشی بود. با توجه به نوع این کالا و هدف خرید آن از سوی مشتریان، برندهای این حوزه تلاش کردند تا با اثرپذیری از کالاهای مشابه خارجی، بسته‌بندی کالاهای خود را تغییر و ارتقا دهند.

سپس خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و کالاهای خانگی و شوینده‌ها نیز دست به کار شدند و قفسه فروشگاه‌ها را زیباتر کردند و رقابت بر سر جلب نگاه بیشتری در بسته‌بندی‌ها بالا گرفت.

توجه به هویت ایرانی در بسته‌بندی‌ها

در ادامه رونق بسته‌بندی‌ها، برخی برندها تلاش کردند تا هویت ایرانی را نیز در بسته‌بندی کالاهای خود بازنمایی کنند. ابتدا در صنعت بسته‌بندی زعفران این اتفاق افتاد. یعنی همان صنعتی که به نظر می‌رسید به عنوان یک کالای غیرایرانی در فروشگاه‌های بزرگ جهانی عرضه می‌شود.

اما سپس این عنصر هویتی در دیگر کالاها از جمله خوراکی‌های نوجوان‌پسند و جوان‌پسند هم رعایت شد. از جمله در خوراکی‌های روزمره این نسل مانند شکلات‌ها.

به نظر می‌رسد که توجه به هویت و عناصر بصری و زیبایی‌شناختی ایرانی در بسته‌بندی کالاهای ایرانی بیش از همیشه مورد توجه برندها قرار گرفته و این امر از پدیده‌های امیدبخش در توسعه اقتصادی و تولید ایرانی با تکیه بر فرهنگ ایرانی است.

اتفاقی که مشابه توجه به عناصر ایرانی در تبلیغات کالاهاست که از دهه 40 رونق گرفت و مورد توجه قرار گرفت.

ممکن است علاقه مند باشید
  • انتشار ویدیوکست جشنواره وب و موبایل
  • تبلیغات چیست؟ تفاوت‌ها و هم‌سویی‌های تبلیغات تجاری، فرهنگی و سیاسی
  • آیا حرف‌های ما برای تبلیغات هدفمند شنود می‌شود؟
  • تبلیغات زرکام برای بچه‌ها قانونی است؟
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
جنگ، برندینگ و دیگر هیچ… / یک مشاوره رایگان فوری!
نوشته بعدی
اُکالا رکورد زد / ثبت ۱۵۷ هزار سفارش در یک روز

نوشته‌های مرتبط

معروف‌ترین رقابت‌های تبلیغاتی در دنیای بازاریابی

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

کاهش بودجه مارکتینگ برندها در ایران؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

ماجرای سازه‌های سه بعدی دیجیتالی در تهران/ تابلوهای سه بعدی...

۱۴ آبان ۱۴۰۳

درآمد تلویزیون از پخش تبلیغات در مسابقات ورزشی سال 1403

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

همراه اول با چه قیمتی دیجی کالا را می‌خرد؟

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی همچنان حلقه مفقوده تئاتر فجر

۹ بهمن ۱۴۰۲

بهترین شرکت های تبلیغاتی ایران / از تبلیغات محیطی تا...

۲۵ خرداد ۱۴۰۳

GroupM: سرعت رشد تبلیغات در جهان کاهش می‌یابد

۲۰ آذر ۱۴۰۲

نقد وبررسی کمپین تبلیغاتی «می‌مونیم باهم» استیل البرز

۲۲ اسفند ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 66,7K مشاهدات
  • 2

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 18,5K مشاهدات
  • 3

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,8K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 13,K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (279)
  • برندها (129)
  • برندینگ (89)
  • تجربه دیگران (48)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (101)
  • زندگی-بازار (11)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • تبلیغات یا مزاحمت تلفنی کسب‌وکارها؟ / از آبشار عاطفه‌ها تا...

    ۲۷ آبان ۱۴۰۴
  • مزایای فارغ التحصیلی IT از دانشگاه‌های آلمان

    ۷ آبان ۱۴۰۴
  • پشت‌پرده‌های انحلال بانک آینده / وقتی برند به محاق می‌رود

    ۳ آبان ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (279)
  • برندها (129)
  • برندینگ (89)
  • تجربه دیگران (48)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (101)
  • زندگی-بازار (11)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

درآمد تبلیغات سوپر لیگ اروپا؛ 3...

۴ دی ۱۴۰۲

راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ Email Marketing...

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۳