بعد از شکایت ازکیوام از آنچه انحصارگری اسنپپی خوانده شده، حالا نوبت به زودکس رسیده و این پلتفرم هم اسنپفود رو متهم به انحصارگری کرده است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) بر اساس آنچه در اختیار ما قرار گرفته، شرکت زودرسان کیهان کریمان که با نام تجاری زودکس به عنوان یک پلتفرم سفارش برخط غذا در 9 شهر ایران در حال فعالیت است از اسنپفود بخاطر انواع مختلفی از رفتارهای انحصاری شکایت کرده است.
ماجرای شکایتها از اسنپ فود
شورای رقابت پیشتر در سال ۱۳۹۸ در پرونده شکایت شرکت چیلیوری از اسنپفود، اسنپفود را به خاطر قراردادهای انحصاریاش متهم و محکوم کرده بود. با این حال، این رأی در دیوان عدالت اداری نقض شد و در نتیجه شرکت چیلیوری مجبور به خروج از بازار شد! از آن پس اسنپفود تبدیل به تنها بازیگر بازار سفارش آنلاین غذا در اکثر شهرهای ایران شد.
حالا پس از گذشت حدود 5 سال از آن شکایت، این بار زودکس که استانهای کرمان، هرمزگان، فارس و قم فعالیت دارد، از آنچه رفتارهای ضدرقابتی و قراردادهای انحصاری اسنپفود در بازار خوانده است، شکایتی را به صورت رسمی در شورای رقابت ثبت کرده است.
گفته شده که رسیدگی به رفتار اسنپ فود در خصوص قراردادهای اختصاصی با رستورانها از مهمترین بخشهای موکد در این شکایت است. چیزی که به گفته زودکس میتواند حذف رقبا از بازار و نیز ایجاد مانع برای ورود بازیگران جدید باشد.
زودکس چیست؟
شرکت زودکس یک پلتفرم خرید آنلاین غذاست که از سال 1398 یعنی زمان خروج چیلیوری از بازار فعالیت خود را آغاز کرد. بازار خرید آنلاین غذا در طول پنج سال گذشته رشد فزایندهای داشته و اسنپ فود به عنوان بازیگر اصلی این بازار همیشه مورد توجه بوده است. به تازگی نیز تپسی فود به عنوان پلتفرم گروه تپسی که ذیل گروه صنعتی گلرنگ فعال است، فعالیت خود را آغاز کرده و رقابت سرسختانهای با اسنپ را آغاز کرده است.
مرکز تخصصی مطالعات توسعه و رقابت (بانا)، با شعار «افزایش رقابت پذیری اقتصاد ایران»، با تنظیم لایحه حقوقی-اقتصادی زودکس علیه اسنپ فود، بازوی حقوقی زودکس در این شکایت است.