ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » دوره دایناسورها تمام شده است/ نظرهای جالب کاربران لینکدین درباره نسل Z

دوره دایناسورها تمام شده است/ نظرهای جالب کاربران لینکدین درباره نسل Z

توسط EADNA ۱۰ مهر ۱۴۰۳
۱۰ مهر ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
436

آیا نسل زد کارمندان خوبی هستند؟ شما چه تجربه‌ای از همکاری به نسل زد دارید؟

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) چند روزی است که موضوع استخدام نسلی زدی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گرم است. این موضوع پس از انتشار گزارشی از وضعیت استخدام و اخراج افراد این نسل در شرکت‌های مختلف امریکایی وایرال شد و مورد توجه قرار گرفت.

Fortune در گزارشی که به وضعیت اشتغال جوانان نسل زد پرداخته بود و همین هفته پیش منتشر شد، نوشت: بعد از دو سال شکایت از اینکه کار کردن با فارغ التحصیلان نسل زد دشوار است چون این نسل فقط حرف می‌زنند و کاری نمی‌کنند، اکنون مدیران شرکت‌ها به سرعت کارگران جوانانی را که تنها چند ماه از استخدام آنها گذشته، اخراج می‌کنند.

پیش ازا ین هم وب سایت Intelligent براساس تحقيق آمارى جديد در گزارشی نوشته بود: 6 نفر از هر  10 کارفرما می‌گویند برخی از کارگران نسل زد را که در اوایل امسال تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل و استخدام شده بودند، اخراج کرده‌اند.

نسل زد (Generation Z) که به زبان عامیانه به عنوان زومرها نیز شناخته می‌شود، گروه جمعیتی جانشین نسل وای و قبل از نسل آلفا است. سازمان‌های آماری ایالات متحده آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد سال ۱۹۹۷ میلادی مصادف با ۱۳۷۶ شمسی را سال آغاز تولد این نسل و سال ۲۰۱۰ برابر با ۱۳۸۹ شمسی را پایان آن تعریف می‌کنند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس هستند.

با انتشار این گزارش در شبکه‌های اجتماعی ایران، بسیاری از کاربران این شبکه‌ها پست‌های متفاوتی نوشتند و از همکاری با افراد نسل زد گفتند؛ یعنی عمدتا دهه هشتادی‌ها! بیشتر واکنش‌ها آینده بازارها فعلا در دست آنهاست، باید با الگوها و زیست آنان همراه شد و از این طریق با رویکردهای مشتریان آشنا شد.

در ادامه برخی از موضع‌گیری‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره نسل زد را مرور می‌کنیم:

نگاه محتاطانه به اخراج و استخدام نسل زد

زهره ایرانی مدیر اجرایی در لینکدینش نوشته:آنچه که درباره‌ی اخراج نسل زد از کار گفته شده و دست‌به‌دست می‌چرخه، ابعاد مختلفی داره و چیزی نیست که بشه بهش مباهات کرد و ری‌شیر کرد و نوشت آره منم یکی داشتم اخراج کردم!به نظر می‌رسه تو استفاده از بعضی کلمات باید محتاط‌تر عمل کنیم. ما چاره‌ای جز کار کردن با این نسل نداریم! مدیران این نسل اصولا دهه‌ پنجاهی یا شصتی هستن که انقد تو محیط کار و با قوانین مختلف و توسط آدم‌های مختلف اذیت شدن، که حالا خیلی براشون قابل تحمل نیست یکی خودش رو «مجبور» ندونه ساعت هفت صبح کارت بزنه! تنها راه حل قضیه #مدارا و همراه کردن این طیف با فرهنگ سازمانیه. اینو کسی می‌گه که تجربه‌ی #شکست در این زمینه رو داره!یادمون نره در آینده‌ی نه چندان دور با معضلی جهانی به اسم NEET ها (not in education, employment or training) هم مواجه خواهیم بود. لذا فکر کنم برسیم به جایی که ما نیازمند نسل زد باشیم نه اونا محتاج ما!‌

پرخوری نسل زد !

همچنین شخص دیگری در توئیتر در همین راستان این پست را منتشر کرده:

نسل زد: کار برای زندگی نه برعکس

الهه نوروزی دیجیتال مارکتر نیز در لینکدینش نوشته:

نسل Z کار می‌کنه که زندگی کنه، نه اینکه زندگی کنه تا کار کنه!

طبق آخرین تحقیقاتی که موسسه گالوپ انجام داده، آخرین اولویت نسل Z شروع یه کسب و کاره و اولین اولویت این نسل ساخت یه زندگی شاد وراحته.
البته من به عنوان یه عضو از این نسل، شروع کسب و کار اولویت خیلی بالایی برام داره که جزو استثناها قرار میگیرم😁

من جدول نتایج این تحقیقات رو براتون گذاشتم که واقعا قابل تامله.
گزارش قابل توجه و جالبیه اگر لینکش رو خواستید بگید براتون بفرستم.

chart, bar chart

هیچ نسل زدی منجر به موفقیت کسب و کاری نشده؟

ابراهیم آقایی مدیرعامل باسیلیکا فاینانس هم نوشته:
استخدام نسل زد رو متوقف کنید تا سیستمتان نابود نشده !
تابحال هیچ نسل زدی باعث پیشرفت سیستمی نشده !
ما در سیستم جدیدمون از نسل زدی ها استفاده نمی کنیم !
بهترین جایگاه نسل زد صرفا به عنوان کار اموز هست انهم با گرفتن هزینه بابت تعلیم و اموزش !
یک مدیر با تجربه شکست توسط نسل زدی ها

در خارج گفتند ما امتحان کردیم جواب نداد

روجا لطفی نژاد هم نوشته:

کل اکوسیستم و فضای منابع انسانی شرکتهای بزرگ تا هفته پیش پر بود از چالش های منابع انسانی نسل زد، شکوفایی نسل زد، آینده و حال نسل زد، فیلان و بیسار نسل زد، طوریکه من دهه شصتی داشتم فکر می کردم این نسل زد رو کی قراره آموزش بده؟ چه عجله ایه تو استخدام جز اینکه نیروهای کاری ارزون تری هستند و کمتر به فکر آینده اند و بیمه، مالیات و بازنشستگی براشون اهمیت نداره و بخش خصوصی هنوز فکر نکرده سنوات و حقوق بازنشستگی ما رو چطور می خواد بده، با این وضعیت آموزش و تحصیلات تکمیلی تصمیم گرفته ما رو در اوج شکوفایی کنار بگذاره و دنبال نیروی ارزون تر بگرده؟
الان خداوند رو شاکرم که در خارج گفتند ما امتحان کردیم جواب نداد باید بیشتر روی این نسل برای ورود به بازار کار کرد، والا فردا همه ما رو می فرستادند بازیافت!

در دفاع از نسل زد

محسن زادمهر فعال بازارهای مالی و اعتباری هم نوشته:

یه نگاه دیگه اینه که نسل زد تن به بردگی مدرن نمیده، بلند پرواز هست و دنبال شرایط ایده آل. ۵٠ درصد از جوون های نسل زد دنبال ایجاد کسب و کار شخصی، فری لنسری و دیجیتال نومدی هستن.
خیلی منطقیه که نسلی که با اینرنت بزرگ شده و سواد کار کردن هم داره دنبال این نباشه که بردگی نسلی رو بکنه که دنبال استخدام رسمی و بیمه بیکاری بودن.
در انتها همیشه نسل جدید برنده خواهد شد.
به نظرم باید یاد بگیریم چطوری با این نسل جدید کار کنیم.
تجربه شخصی من از کار کردن باهاشون واقعا عالی بوده. نسلی رها و آزاد که به دور از کلیشه های جنسیتی و جامعه سنتی و مرده کار خودشون رو میکنن.
به نظر من نسل زد نسل باسواد، فهمیده، جاه‌طلب و با شناخت عمیق تری از عملکرد جهان هستی هست.

نسل زد بهره‌وری کمی دارند

سروش مرادی متخصص مارکتینگ هم نوشت: این نظر من ممکنه چندان محبوب و بر اساس ترندهای روز نباشه اما فکر میکنم نیروی کار نسل زد که طی سالهای آینده بخش اعظمی ازمتقاضیان شغل در دسترس رو تشکیل خواهند داد بهره وری بسیار پایینی داشته باشن و در درازمدت یکی از ابر مشکلات سازمانها حل کردن مشکلات این نسل در محیط کار باشه. به نظرم فکر کردن به این چالش مهم تر از بادکنک و کادوی ولکام و اتاق بازی باشه و نقش متخصصین #منابع_انسانی در این مورد بسیار کلیدی و تعیین کننده خواهد بود.
نسل زد تابو شکن یا سر به راه؟

ارتباط موثر با نسل زد

سیدمحمد سیدجواد متخصص منابع انسانی نیز در تحلیلی نوشت:
چند روز هست ترجمه یک تحقیق در خصوص نسل زد وایرال شده که فلان درصد از افراد این نسل بعد از مدت کوتاهی اخراج شدن و . . . .چند نکته مهم بنظرم رسید که عرض کنم،
یکی اینکه برای پذیرفتن یک تحقیق بعنوان یک رفرنس عملیاتی و کاربردی چند نکته ساده وجود داره که اگر اینها رعایت نشده ، نه تنها بکارگیری اون تحقیقات و مدلها فایده ای نداره بلکه میتونه مخرب هم باشه،یکی محل انجام تحقیق و نشر اون از نظر شرایط فرهنگی، اقتصادی، نگرشی و . . . چقدر با ما منطبق هست؟
دیگری آیا نتایج بدست آمده در این تحقیقات را ما به چشم خودمون در بستر اکوسیستم کاری و جامعه دیدیم یا لمس کردیم؟؟؟
رویکرد انجام تحقیق چقدر با رویکرد های ما منطبق هست؟؟؟
و نکات دیگری که قطعاً بهتر از من میدونید.
اما مشکل، وایرال شدن این تحقیق نیست، قطعاً هر تحقیقی میتونه ایده و نگاهی نو به ما بده اما ، مشکل اصلی، بد عکس العملهای نسبت به اون بوده.
این آمار برای یک کشور با فرهنگ و شرایط بسیار متفاوت تر از ما بوده.من بخاطر تحقیقم روی نسل زد مدتیه دارم با این رفقای جوانم زندگی میکنم، با خودشون، نظراتشون و عقایدشون
یاد آوری میکنم، همه انسانها با هم متفاوتند، انقدر انسانها رو با برچسب نسل از هم دور نکنیم.

چند مورد را از من بپذیرید: تا زمانیکه ما یادنگیریم با افراد مختلف چطور #ارتباط_مؤثر برقرار کنیم، تا وقتی که بلد نباشیم انسانها را چطور و عادلانه بکار بگیریم و از توانمندیهاشون بهره ببریم؟ تا زمانیکه یاد نگرفتیم چطور به ادبیات مشترک دست پیدا کنیم (به عنوان مدیر که مسئول این موضوع هست)؟ تا وقتیکه نمی تونیم با عث این بشیم که افراد احساس شنیده شدن، دیده شدن و تأثیر گذاری داشته باشن و بهشون احساس خوب بدیم و مهمتر از همه وقتی بهشون توضیحی ندادیم، یاد ندادیم و به توافق نرسیدیم.حق نداریم، تأکید میکنم حق نداریم قضاوتشون کنیم، مسخره اشون کنیم و . . .
لطفاً به هیچ کسی تنبل نگید، به هیچ کسی بی مسئولیت نگید، به هیچ کسی خودخواه نگید تا وقتی که تمامی تکنیکهای درست را برای بکار گیریشون، جا نماییشون در تیمها و ارتباط گرفتن باهاشون بکار نبردیم.
شک نکنین از نظر بقیه ما هم متفاوتیم.این جدا سازی ها اگر درست نشه برای آینده نه چندان دورمون خیلی خوشایند نیست.

دوره دایناسورهای تمام شده

عارفه صالحی تحلیلگر کسب‌وکار نیز نوشته:

میگن یکی از علت‌هایی که دایناسورا منقرض شدن این بود که نتونستن خودشون رو با تغییرات زیست محیطی تطبیق بدن و موجوداتی که خودشون رو تغییر دادن تونستن جون سالم به در ببرن

حالا شده حکایت یه سری از سازمان‌ها!!

به جای اینکه ببینن حرف بچه‌های نسل زد چیه، ارزش‌ها و روحیاتشون چیه و چجوری میتونن به عنوان کسی که ۴ تا پیرهن بیشتر پاره کرده، راه حل پیدا کنن و سازگاری ایجاد کنن، بجاش میان برچسب‌های عجیب و غریب میزنن و میگن بدوییم اخراج کنیم

دیر بجنبید نسل آلفا هم از راه میرسه بزرگواران😃
پ.ن: البته که این نسل هم برای ورود به بازار کار نیاز به آموزش داره، ولی به چشم دیدم و کیف کردم که چقدر باهوشن و چقدر خودشون و آیندشون رو دوست دارن و زیر بار حرف زور نمیرن☺️

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • مردم چی می‌گن؟ / واکنش‌ها به تبلیغات کاسپین، پرسیل، تپسی و شهر دیجیکالا
  • درآمد فصلی Apple به آستانه 120 میلیارد دلار رسید
  • معروف‌ترین رقابت‌های تبلیغاتی در دنیای بازاریابی
  • چرا برندینگ برای استارتاپ‌ها حیاتی است؟
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
ازکی تیزینگ «برات گرون تموم میشه» را مصادره کرد؟
نوشته بعدی
عزم تپسی‌ برای شکست اسنپ/ رسوندن کباب و پاستا به جمع رفقا و دوستا

نوشته‌های مرتبط

تجربه‌های انتخاب رشته دانشگاه / رابطه بازار کار و رشته...

۲۹ مرداد ۱۴۰۳

داستانسرایی یا storytelling چیست؟ + بهترین داستان‌های برند در جهان

۹ مهر ۱۴۰۳

یک چهره برای هزار تبلیغ ؟ / بیلبوردهای تهران در...

۳ شهریور ۱۴۰۳

رنگ سال 2025 انتخاب شد/ هیاهویی برای هیچ یا نقطه...

۱۷ آذر ۱۴۰۳

نقد وبررسی کمپین تبلیغاتی «می‌مونیم باهم» استیل البرز

۲۲ اسفند ۱۴۰۳

وقتی برندها ‌رسانه می‌شوند

۸ بهمن ۱۴۰۲

گزارش 1402 یکتانت در 1403 / بازار 11 هزار میلیارد...

۱۵ مهر ۱۴۰۳

جزئیاتی از تبلیغات کمپین «من شهردارم» 

۲۰ آذر ۱۴۰۲

راهنمای شکار نهنگ در Google Ads / چگونه بهترین نتیجه...

۲۹ مرداد ۱۴۰۳

نقد و بررسی هویت بصری جدید همراه اول

۷ اسفند ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 60,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 16,8K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 13,9K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • خلیج فارس از یک هویت تاریخی تا یک برند اقتصادی...

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • انتشار اثری تازه از شوکت عباسی نقاش معاصر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • واکنش مارکترها به تبلیغات خیابانی وحشت‌آفرین برای کودکان/ آیا تبلیغات...

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (260)
  • برندها (122)
  • برندینگ (83)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (20)
  • رویدادها (97)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (42)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

گزارش تپسل؛ ۱۰ میلیارد نمایش تبلیغات...

۱۷ آذر ۱۴۰۲

داستانسرایی یا storytelling چیست؟ + بهترین...

۹ مهر ۱۴۰۳

رنگ سال 2025 انتخاب شد/ هیاهویی...

۱۷ آذر ۱۴۰۳