بسیاری از برندهای معروف ایرانی از دو سال پیش تا امروز برنامههای متنوعی برای ریبرندینگ و معرفی خود به نسلهای جدیدتر در نظر گرفتهاند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) پس از همه گیری کرونا بسیاری از برندها دریافتند که رونق بازارهای دیجیتالی بسیار بیشتر از چیزی است که پیشتر تصور میشد. بازیگران اصلی بازارهای آنلاین و دیجیتال نوجوانان بودند؛ به اصطلاح نسل Z امروز!
بنابراین همزمان با فروکش کردن کرونا و کشف و فهم تفاوتهای و دگرگونیهای بازار، برندها تلاش کردند تا ایدههای جدیدی را مطرح کنند و بازیگران جدید بازارها را به سمت خود جذب کنند، به همین دلیل ریبرندینگها با هدف گرفتن نسل زد اوج گرفت.
طراحان و استراتژیستهای بازاریابی تلاش کردند تا جهانی بینی، زیبایی شناسی و الگوهای ارزشی نسل جدید را در فرم جدید لوگوهای لحاظ کنند. پیش از این بسیاری از برندها به ویژه خوراکیها و استارتاپها با هدف جذب مشتریان دهه شصتی طراحی شده بود.
اما همه ریبرندینگهای اخیر با هدفگیری نسل زد انجام نشده بلکه برخی نیز تلاش کردهاند تا لوگوهای سادهتر و اطمینانبخشتری طراحی کنند.
در تازهترین موارد، سه برند معروف در سه بازار کاملا مجزا لوگوهای جدید خود را رونمایی کردهاند.
لوگو جدید فیدیبو
فیدیبو در هفته گذشته از لوگو جدید خود رنمایی کرد. در حالی لوگو قبلی این برند بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفته بود اما با توجه به عدم هماهنگی این لوگو با ارزش ها و علاقمندی های نسل زد، تغییر کرد و با لوگویی کاملا متفاوت، منعطف و طنازانه جایگزین شد. خودش گفته این لوگو صمیمیتر و جسورتر است. البته شاید تصمیم به انتخاب چنین لوگویی جسورانه باشد با این حال خود لوگو دربردارند جسارت نسل زد نیست.
لوگو جدید زومجی
زومجی از سایتها و پایگاههای خبری و اطلاع رسانی است که عمدتا در حوزه سینما، بازیهای آنلاین و بازارهای دیجتالی فعالیت میکند. این سایت نیز به تازگی سعی کرده است تا لوگو خود را بروزرسانی کرده و با استانداردهای نسب جدید همداستان شود. لوگو جدید این سایت نیز منعطف تر، سادهتر و صریح تر به نظر میآید.
لوگو جدید آیسی مانکی
یش از این لوگو آیسی مانکی تصویری از صورت یک میمون بود که عینک آقتابی گرد به چشم دارد، زخمی روی پیشانیاش است و انگار موهای تراشیده و کوتاه دارد. همچنین فرم صورتش به شکلی است که در او انگیزه و حرکت را بازنمایی میکند.
در این لوگو علاوه بر نام برند ICY MONKEY که با حروف کپیتال انگلیسی نوشته شده، در زیر تصویر هم عبارت «Natural Boost» به معنی «رشد طبیعی/ تقویت طبیعی» به عنوان اسلوگان منتشر شده بود.
لوگو جدید آیسی مانکی
اما در لوگو جدید حروف کاپیتال همه این موارد تغییر کرده است.
تصویر میمون لوگو انگار موهای بلندتری دارد، عینک جوان پسندتری به چشم زده و شیطنت بیشتری هم دارد. همچنین اسلوگان محصول هم تغییر کرده و با عبارت «fizzy drink» به معنی نوشیدنی گازدار جایگزین شده است.