طبق گزارشهای مختلف سهم گوگول از بازار موتورهای جستوجو در حدود 90 درصد است، این یعنی تقریبا همه مردم جهان برای جستوجوی مطالب خود از گوگل استفاده میکنند. اما این سهم حداکثری در از بازار با ورود ابزارهای هوش مصنوعی به چالش کشیده شده است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در دو سال گذشته سهم 90 درصدی گوگل از جستوجوهای اینترنتی متزلزل بوده و در برخی گزارشهای به زیر 88 درصد هم رسیده است. بر همین اساس برخی کارشناسان از احتمال کاهش شدیدتر این شاخص در آینده نزدیک خبر میدهند.
رشد فزاینده استفاده از چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیارهای شخصی این پدیده جدید، میزان رجوع به گوگل و دیگر موتورهای جستوجوی کلاسیک را کاهش داده است.
اما آیا واقعا گوگل در رقابتش بر سر سهم از بازار تسلیم این اتفاقات خواهد شد؟
انتشار نخستین نسخهها از محصول CHATGPT در سایت OPENAI با موج گسترده و روزافزون کاربرانی روبرو شد که مطالب و محتوای دلخواه خود را در این پلتفرم دنبال میکردند اما با فروکش کردن این موج و البته ارائه محصول هوش مصنوعی گوگی به نام جمینای یا جمینی، دوباره شرایط به دوران پیش از چت جی پی تی بازگشت.
اما حالا موسسه گارتنر که از موسسه های معروف پژوهش در حوزههای مختلف تجاری تکنولوژی است در گزارشی اعلام کرده که در دو سال آینده حجم جستوجوی موتورهای جستوجو ممن است تا 25 درصد کاهش داشته باشد.
این موسسه اعلام کرده که گرایش کاربران به استفاده از چتباتها و ابزارهای هوش مصنوعی، علاقمندی آنان به موتورهای کلاسیک جستجو را کاهش داده و عمده آنها اعلام کردهاند که با استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی تجربه راحت تر و بهتری را دارند.
آلن انتین، معاون تحلیلگر گارتنر، گفت: «جستجوی ارگانیک و پولی، کانالهای حیاتی برای بازاریابان فناوری هستند که به دنبال رسیدن به تولید و افزایش تقاضا هستند. اما در سالهای نزدیک آینده راهحلهای هوش مصنوعی (GenAI) یا همان دستیارهای هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به موتورهای پاسخگوی جایگزین هستند و محل پرسشهای کاربران میشوند که ممکن است.. این امر شرکتها را مجبور میکند تا در استراتژی کانالهای بازاریابی خود تجدید نظر کنند.
برهمین اساس تکنیکهای جذب ترافیک نیز تغییراتی خواهد داشت و جئو جایگزین سئو میشود.
جئو جایگزین سئو؟
به تازگی بنیاد ARXIV.org در یک مقاله، از یک مفهوم جدید در حوزه تولید محتوا رونمایی کرده است. این مرکز با ابداع اصطلاح جدید GEO به معنی بهینهسازی موتورجستجوهای مولد، یک انقلاب جدید را در بازار تولید محتوای دیجیتالی و بازاریابی دیجیتالی پیشبینی و رهبر می کند.
جئو در مقابل سئو یک متد متفاوت برای تولید محتوا در عصر ابزارهای هوش مصنوعی است و البته گفته میشود به زودی الگوی تولید محتوا را تغییر خواهد داد. در این تصاویر جزئیات بیشتری درباره این موضوع و تفاوت جئو و سئو می بینید.