بازار شایعات و تکذیبها درباره رفع فیلتر اینستاگرام داغ است. گفته میشود اینستاگرام و یوتیوب قرار است از آبان ماه رفع فیلتر شوند. اما همه چیز در حد گمانه زنی است و هنوز اعلام رسمی نشده.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) همزمان با روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان و حتی پیش از آن با اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گمانهزنیها درباره رفع فیلترینگ اوج گرفت.
دو روز پیش پزشکیان در جریان نخستین نشست خبریاش در قامت ریاست جمهوری گفت: «دربارهی موضوع فیلترینگ برنامهای در حال نوشتن است تا از طریق آن چهارچوبهایی که وجود دارد را از بین ببریم.»
او تأکید کرد: «موضوع فضای مجازی در دستور کار قرار دارد و برای جمعبندی در شورای امنیت هم صحبت خواهیم کرد و پیگیریم که آن را اجرایی کنیم.»
رئیس جمهور درباره زمان اجرای رفع فیلتر نیز گفت: «تلاش میکنیم که هر چه سریعتر اتفاق بیفتد.»
ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دقایقی پس از این نشست خبری، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دولت با اولویت بالا مشغول برنامهریزی برای اصلاح شیوه کنونی مدیریت فضای مجازی و تعامل با همهی نهادهای مرتبط است.»
اینستاگرام و یوتیوب رفع فیلتر میشوند؟
طبق شنیدهها گویا قرار است در نخستین اقدام برای رفع فیلترینگ شبکههای اجتماعی دو پلتفرم اینستاگرام و یوتیوب رفع فیلتر شوند. این دو پلتفرم مهمترین سکوهای تبلیغاتی دیجیتالی در ایران به شمار میآیند که طبق برآوردها مشترکا بیش از 70درصد سرمایهگذاری برندها در حوزه تبلیغات دیجیتالی را به خود اختصاص میدهند.
تاریخچه فیلترینگ یوتیوب در ایران
یوتیوب نزدیک به 20 سال است که در ایران فیلتر شده. به بیان دقیقتر در روز دوازدهم آذرماه سال 1385 در به طور موقت دسترسی به یوتیوب محدود شد. این محدودیت همزمان با انتشار برخی فیلمهای خصوصی از روابط یک بازیگر زن سینما در یوتیوب بود. البته پس از مدتی فیلتر یوتیوب برداشته شد و سپس در سال 88 همزمان با فیسبوک دوباره فیلتر شد.
چهار سال پیش و همزمان با برگزاری انتخابات در امریکا نیز برای مدت محدودی یوتیوب رفع فیلتر و باز فیلتر شد.
اما و اگرهای رفع فیلتر یوتیوب/ نان یوتیوبرهای ایرانی در روغن فیلترینگ
تاریخچه فیلترینگ اینستاگرام در ایران
اینستاگرام در ایران به عنوان محبوبترین شبکه اجتماعی با حضور میلیونها ایرانی همواره در دسترس بود تا این که پس از رخدادهای سال 1401 و در روز سیام شهریور ماه همان سال فیلتر شد و هنوز بازگشایی نشده است.
رفع فیلتر و توسعه بازار دیجیتال مارکتینگ
از زمان فیلتر این دو پلتفرم تا کنون هیچ وقت به اندازه این روزها بحث رفع فیلترینگ به صورت جدی و در میان سران دولت مطرح نبوده است. رویکرد میانه رو و نزدیک به اصلاح طبی دولت چهاردهم، امیدها به رفع فیلترینگ را در ایران بیشتر کرده است. برخی شنیدهها حاکی است که اینستاگرام و یوتیوب به زودی و حداکثر تا آبان ماه رفع فیلتر خواهند شد.
اما رفع فیلتر این دو پلتفرم بازار تبلیغات دیجیتالی در ایران را رونق خواهد بخشید.
دیجیتال مارکتینگ بعد از رفع فیلتر
ارزش بازار تبلیغات دیجیتالی در ایران از سال 1398 و همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایارن رشد بسیار قابل توجهی داشته است. این بازار در سال 1398 کمتر از نیم میلیارد تومان ارزش داشت اما در سال 1399 به آستانه 600 میلیارد تومان نزدیک شد و بر اسا برخی گزارشها در سال 1400 به 7 هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در سال 1401 با رشد نزدیک به چهار برابر 22 هزار میلیارد تومان را رد کرد و در سال 1402 براساس برخی برآوردها تا 40 هزار میلیارد تومان هم رسید.
رشد نزدیک به 100 برابری ارزش این بازار در طی تنها شش سال نشان دهنده روند شتابنده رشد در دیجیتال مارکتینگ ایرانی است. همه اینها در شرایطی است که شماری از شبکههای اجتماعی که سکوی اصلی تبلیغات دیجتالی سهتند، در ایران با محدودیت دسترسی روبرو هستند.
برآورد میشود که در صورت رفع فیلترینگ اینستاگرام و یوتیوب که احتمالا مقدمه بازگشایی دوباره پیامرسانهای تلگرام و واتساپ هم باشد، بازار تبلیغات دیجیتالی بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت و رشد سرمایهگذاری بیش از 70 درصدی را تجربه کند و دستکم به ارزش 70 هزار میلیارد تومان در سال برسد.