کمپین تبلیغاتی دیجیکالا با آرت ورک جدیدش برای فروش نوشت افزار در آستانه سال نو تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها با واکنشهای بسیاری روبرو شده است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) دیجیکالا در نخستین کمپین گسترده تبلیغاتی خود پس از تایید رسمی خبر فروش بخش قابل توجهی از سهامش، تلاش کرده تا خانوادهها را به خرید آنلاین لوازم التحریر تشویق کند. این در حالی است که همزمان یک نمایشگاه بزرگ نیز باعنوان نمایشگاه ایران نوشت و حضور تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی در مصلی تهران برپا شده و با استقبال بسیاری روبرو شده است.
برگزاری کمپین تبلیغاتی دیجیکالا در تهران همزمان با این نمایشگاه احتمالا میزان اثرگذاری و نرخ افزایش فروش آنلاین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حال، بسیاری از کارشناسان و متخصصان تبلیغات و بازاریابی موضعهای تحسین برانگیزی درباره این کمپین اتخاذ کردهاند که در ادامه مرور خواهیم کرد:
حمیدرضا طهماسبیپور مدیر روابط عمومی زمزم
از اشتباهات دیگران چگونه بیاموزیم
کمپین گرم کنها را بشناسید
«کمپین گرم کُنی» این روزها به یک تخصص خاص تبدیل شده…
برخی از افراد اینفلوئنسر هم کارشون شده اینکه به کمپین دیگران بپردازن
تا اینطور نشون بدن که اون کمپین خیلی سر و صدا ساخته
صحبت در محافل تبلیغاتی و حوزه مارکام یکی از روشهای این روزها شده برای بالا بردن ایمپرشن 🙂
بگذریم از این بحث که فعلا باید مراقب بود تا گول نخوریم….
موضوع اصلی این روزها، دور و بر کمپین بیلبوردی دیجی کالا و بانک صادرات خیلی بوی این رفتار رو میده؛وقتی صحبت از این موضوعه که پیام مخفی یا اکتشافی بیلبوردهایی مثل E=mc3 یا تصویر گزینه های کنکوری و نشان مبهم تیزینگ بانک صادرات(فکر کنم نوشته شمس) خاص بوده و توسط مخاطب عام در حال کشف شدنه!
جالب اینجاست که بیشتر این پیام، توسط خود طراحان کمپین منتقل شده و در روزهای نخست قابل درک نبود
نظر شخصی من اینه و احتمالا هم خالی از اشتباه نیست:
پیام کمپین توسط طراحان داره به اهل فن ارائه میشه و خیلی از فعالان حوزه #مارکام بعد از شنیدن استدلالها زبان به تحسین باز کردند.
حال اونکه این پیام برای عموم قابل درک نیست و شعار زیر در جای نامناسبی از بیلبورد و با فونت کوچک اصلا خوب دیده نمیشه.
با توجه به ژانر بیلبوردی و زمان حداکثر 6ثانیه ای دیده شدن، این طراحیها میتونه ضعیف تلقی بشه چون:
هرپیامی، باید در زمان کم، برای مخاطبان زیادی قابل فهم و درک باشه
در نهایت:
نگید چون برند مشهور یا فلان آژانس روی موضوعی کار میکنه خوبه!
تفکر نقادانه خودتون رو نادیده نگیرید
از تجربه پرهزینه دیگران بیاموزید
این نکته مهمه که در توسعه فردی بدونیم:
آموختن از اشتباهات دیگران الزامی است برای تجربه بی نقص تر خودمون
محمد زمانی مشاور تحقیقات برند
دیجی کالا تو این کمپین داره تصاویر مختلفی رو به تصویر میکشه که مربوط به بازگشایی مدارس هستن. بیلبورد های زیادی رو در سطح شهر بالا بردن و این یکی اشاره به تخته سیاه داره اما خوب همونطور که مستحضرید تا حد زیادی چیزی که باید رو در ذهن مخاطب تداعی نمیکنه
خرید آنلاین در ایران؛ بدون روتوش / پرسشهای جالب رسانهایها از دیجیکالا
علرضا کاظمزاده سرپرست کمپین ازکی
آیا میدونستین برخی از مردم ضرب یه سری اعداد رو به یاد ندارن؟
قبلا یه سری ویدیو تو سوشالمدیا دیده بودم که به عنوان چالش از مردم سوال ضرب عدد تک رقمی پرسیده میشد و تو یه سری ضربهای ۸ و ۹ دار مصاحبه شونده جواب اشتباه میداد.
دیروز که آرتورک کمپین جدید hashtag دیجیکالا رو دیدم یاد همون ویدیو افتادم. کمپین hashtag BackToSchool با چاشنی نوستالژی و حس فان از خاطرات گذشته که تو این طرح دست رو همین موضوع گذاشته. آرت ورکهای دیگه رو هم که بررسی کنیم ایده اشتباهات دوران مدرسه رو با ابزارهای مناسب برای جلوگیری از اونها به تصویر میکشه.
این ایده خلاقانه پیام اصلی کمپین (طبق بررسی من از لندینگ کمپین) که تنوع کالایی در فروشگاه Digikala با شعار «هرچی که جاش خالیه تو دیجیکالا پیدا میشه» رو هوشمند به مخاطب میرسونه.
اگه بخوام یه ایراد سختگیرانه به این آرتورک هم بگیرم، تو همه آرتورکها یه پیشنهاد کمککننده به مخاطب داده میشه تا ابزار کار جدید جایگزین شه و اشتباه رو اصلاح کنه ولی آیا ماشین حساب برای کودک مدرسهای ابزار تنبلتر شدنش در محاسبات نیست؟ البته همونطور که گفتم این موضوع خیلی سختگیرانهست!
نکته مهم این کمپین دیده شدن چند آرتورک توسط مخاطبه. یعنی اگه مخاطب فقط یکی از این طرحها رو ببینه شاید متوجه پیام کلی کمپین نباشه. نکته بعدی کمپین هم پیام دوم دیجیکالاست که تو این آرتورکها نمیبینیمش. در کانالهای ارتباطی دیگه کمپین، از جمله سایت و سوشالمدیا دیجیکالا، روی تخفیف ۷۰٪ کمپین هم مانور داده میشه ولی این موضوع جایی رو بیلبوردها نداره.
بطور کلی خسته نباشید میگم به همکارانم در دیجیکالا بابت این کمپین بزرگ. هر سال دیجیکالا یک کلاس درس خوب در زمینه کمپینهای Back to School برای کسبوکارهای مرتبط با این مناسبت داره.
علی نوعی تبریزی دیجیتال مارکتر
جدا از طرح قشنگ و نوستالژیک این بیلبورد که واقعا چشم نوازه 😍 ، جدا” من از فرمول E=MC*2 خستم. هرکسی میخواد از فرمول استفاده کنه، فقط و فقط سراغ ایشون میره.
ولی نکته جذاب این تگلاینه!
از (محصولی که براش بیلبورد زدیم و نکتش رو لطفا بگیرید ) تا هرچی که جاش خالیه!
حس تمامیتی که این تگلاین میده بینظیره!
ببین هرچی که جاش خالیه رو ما داریم! هرچی!
بر خلاف اسنپفود که میگه هرچی “خوبه” تو اسنپ فوده! اینجا تمرکز روی هرچیزی هست که شما نیاز دارید و نیست(حتی ممکنه اون چیز خوب نباشه).
به نظرم این شعار تمامیت خاصی داره. انقدر تمامیت داره که واقعا من هر کالایی که فکر میکنم، در دیجیکالا هست و واقعا لذت بردم.
رویا حسینی دیجیتال مارکتر
نفهمیدم چرا فرمول عوض شد به ۳
این تگ لاینی هم که ازش صحبت کردید، اصلا دیده نمیشه توی بیلبورد ، که حالا مخاطب بشینه فکر کنه منظور شما چی هست.
علی واسع فعال حوزه تبلیغات
درود به شما، عزیز، تبلیغ خیلی خلاقانه ای بودش ولی متاسفانه فقط برای مخاطب خاصه. این جوک برای ملتی که میانگین نمره امتحان ترم ۱۲ امش ۱۰.۵ عه زیاد مناسب نیست.
یجوری باید باشه که مخاطب عام بتونه راحت بگیریدش.
کاش حداقل پائینش یه نوشته ای چیزی راجبه سرعت یا شتاب بود که شخص میتونست متوجه بشه.
ایده عالی ولی در مقیاس انبوه نامناسب
مرتضی طاهری کمپین منجر در پلتفرم دکتر دکتر
نقدکردن به این کمپین سختتر از تمجیدکردن ازشه علیرضا؛ اما یه نقد (تقریبا سختگیرانه) به آرتورک میتونه جانمایی کپی کمپین باشه.
من رو چندتا از بیلبوردهای بزرگ (مثلا حکیم پایین شهرک هما و همت بعد از شیخ بهایی) دیدم که بخشی از پیام با شاخه و برگ درختها کاور شده و تا وقتی نرسی زیر بیلبورد خوانا نیست و این تو OOH نکته مهمیه.
در کل میشه گفت back to school در مقایسه با سایر کمپینهای سالانه دیجیکالا همیشه موفقتره
ابوالفضل گلدار مدیر برند
بدترین قسمت آرتورک جانمایی «کپی» است
حمید نصر طراح گرافیک
از نظر من دو ایراد هست که به بهش وارده، شوخی ها نیاز به تجزیه و تحلیل داره که بیننده تصمیم بگیره درست و غلط کدومه. و دوم از لحاظ سریالی بودن، هم تنوع کالا داریم و هم تنوع ایده اجرایی که میتونست یکدوم از این موارد ثابت باشه