ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » واکنش‌ها به سفیر برند شدن علی دایی در جواهرات نور

واکنش‌ها به سفیر برند شدن علی دایی در جواهرات نور

توسط EADNA ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
338

علی دایی چهره شناخته شده فوتبال ایران به تازگی سفیر برند جواهرات نور شده است و با این کار واکنش‌های زیادی را برانگیخته.

به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات تجاری ایران) جواهرات نور متعلق به مونا فرخ‌آذری همسر علی دایی است و چنانکه پیداست نام این برند برگرفرفته از نام دختر این زوج یعنی نورا دایی است.

به هر روی تصمیم علی دایی برای این که سفیر برند خانوادگی‌اش باشد، تصمیمی ویژه نیست و طبیعی است که هرکسی برای توسعه برند تجاری و کسب‌وکارش از اعتبار و چهره خود استفاده کند اما انتشار تصاویر او به عنوان سفیر برند جواهرات نور، در ابتدای امر موجب بروز انتقادهایی شد. برخی از فعالان حوزه بازاریابی اعتقاد داشتند که تکرار حضور او به عنوان سفیر برند در چند کمپین مختلف تبلیغاتی به برند شخصی علی دایی آسیب می‌زند و ارزش و اثرگذاری او را کاهش می‌دهد.

در مقابل اما تعداد قابل توجهی از متخصصان این حوزه بر ظرفیت بالای کاریزماتیک و اعتباری علی دایی تاکید کردند و از سفیر برند شدن او دفاع کردند.

موضوع مهمی که در این باره مورد توجه قرار گرفت، تفاوت میان مدل و سفیر برند بود. ابتدا این دو مفهوم را مرور خواهیم کرد و سپس برخی از این واکنش‌ها را بازخوانی می‌کنیم.

سفیر برند چیست؟

اصطلاح سفیر برند یا Brand Ambassador در سال‌های احیر به یکی از مهمترین مفاهیم حوزه بازاریابی تبدیل شده است. حتما می‌دانید و دیده‌اید که در این سال‌ها نوید محمدزاده سفیر برند سن ایچ شد. بهنوش طباطبایی جایگاه سفیر برند نوین چرم را در اختیار گرفت. و مهران مدیری به عنوان سفیر برند برای فروشگاه‌های رفاه بازاریابی کرد.

سفیر برند معمولا چهره‌ای شناخته شده است که شخصیت و هویتی الهامبخش و اثرگذار در میان جامعه دارد و محبوبیت او در محدوده خاص یک صنف یا گروه نیست بلکه عمومی است. برندها با انتخاب سفیران برند، تلاش می‌کنند تا هویت و شخصیت این چهره‌های معروف و کاریزماتیک را به برند خود تسری بدهند. یعنی مخاطبان تبلیغات، میان برند و سفیر، این همانی و یکسانی را دریافت کنند. سفیر برند معمولا در انواع تبلیغات و رویدادهای مربوط به بازاریابی برند حضور دارد.

البته در میان متخصصان برند و برندسازی دو اصطلاح سفیر برند و تأیید برند توسط سلبریتی‌ها (Celebrity Endorsement) دو مفهوم متفاوت محسوب می‌شوند و حد و مرز شفافی دارند. اگر در یک تبلیغ تلویزیونی حمید گودرزی از اثر فوق العاده داروی لاغری صحبت می‌کند او سفیر برند این دارو نیست. بلکه صرفا تایید کننده است.

 

مدل برند چیست؟

میان مدل و سفیر برند مشابهت‌هایی وجود دارد. یعنی کسی که سفیر برند است می‌تواند مدل برند هم باشد با این حال مدل کسی است که محصول نهایی برند را به تن می‌آزماید یا از آن استفاده می‌کند. در مدلینگ، تاکید بر روی محصول است و مدل چندان برجسته نمی‌شود. زیرا قرار است محصول دیده شود، نه مدل! در واقع مدل‌ها با توجه به زیبایی و جذابیتی که دارند، قرار است توجه شما را جلب کنند. مدل‌ها بخشی از بیان بصری یا گرافیک تبلیغات هستند.

 

واکنش‌ها به سفیر برند شدن علی دایی

واکنش‌ها گسترده و بسیار بوده است. در زیر برخی از مهمترین این واکنش‌ها را که در پلتفرم‌های لینکدین و تلگرام از جمله کانال تلگرامی تبلیغات پلاس منتشر شده، مرور می‌کنیم.

 

ویدا نخبه مشاور برندینگ و بازاریابی

واقعیت اینکه سلبریتی ها باید برای کار خودشون روندی را در نظر بگیرن که به اعتبار و پرسونال برندشون خدشه وارد نکنه، به یقین تبلیغات جواهرات به ارکی‌تایپ و پرسونال برندشون میخوره اما موبایل به نظرم نمی‌خورد.

 

فائزه نظری مدیر ارشد کمپین

اینکه پرسونال برندت مطابق با هویت برندی باشه که سفیرشون میشی یا براشون تبلیغ میکنی خیلی مهمه و علی دایی عزیز به خوبی این موضوع رو رعایت کرده.

 

واکنش مارکترها به کمپین تبلیغاتی «تورش کن» اقامت 24

 

مصطفی روستایی کپی رایتر

از یک‌طرف گویا مجبوریم بپذیریم که تعداد “سلبریتی‌های کاریزماتیک” در ایران محدوده، از طرف دیگه هم حضور زیاد علی دایی با تمام محبوبیت بحقّی که داره، ممکنه در نهایت به افول ارزش برند “علی دایی” منجر بشه.

و این از یک طرف، یه ریسک شخصی واسه ایشون هست، و از طرف دیگه میتونه یه ریسک تجاری هم باشه واسه شرکت‌هایی که پیش از این با کاپیتان قرارداد تبلیغاتی بستن، چون ممکنه پایین‌اومدن ارزش اسمی دایی منجر به کاهش ارزش تبلیغات ایشون واسه اون شرکت‌ها بشه.

البته حدّوحدود این “حضور زیاد” رو باید تحقیقات مشخص کنن که از کجا به بعد (چه از نظر زمانی و چه از نظر تعدّد) این زیاد بودن باعث کاهش ارزش برند می‌شه.

 

روح الله معماری فعال تبلیغات و سرپرست کانال تلگرامی تبلیغات پلاس

رضا گلزار 2 ؟! کثرت و تنوع برندهایی که علی دایی مدل و سفیر برند شده به نظرم زیاد شده و مخاطب نمیدونه سلبریتی مد نظر نماینده کدوم برند هست. این موضوع برای بقیه سلبریتی ها هم شامل میشه. همچنین در این تصویر غیر از دکمه سردست، محصول یا جواهر دیگری از برند دیده نمیشه و صرفا یک عکس یادگاری است.

تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

 

م.منصوری فعال حوزه تبلیغات

چرا این تعدد مشکل داره؟ اکثر برندهایی که علی دایی نمایندگی میکنه برای خودش هست. این دغدغه شما از سمت مدیر مارکتینگ میتونه معنی پیدا کنه ولی از سمت صاحب برند معنای خاصی نداره. تو این نگاه محصول علی دایی هست نه جواهر، عطر یا عینک. علی دایی محصوله. شما عطر علی دایی رو میخرید. نه عطری که علی دایی توصیه میکنه، یا عطری که به علی دایی میاد.
علی دایی هست که اون محصول رو تعریف میکنه. همونطور که رونالدو محصولات مختلفی رو تولید میکنه. یا حتی اینفلوئنسرها بعد از مدتی محصولات و کسب و کار خودشون رو ارائه میدند.
موضوع کاملا اقتصادیه و مارکتینگ موضوع اینجا زیر فصل نگاه به عرضه و تقاضا قرار میگیره(و شاید هر جای دیگه). نه بالعکس.

 

امیر اشکان فعال حوزه تبلیغات

مگه الان جایی اعلام کردند که دایی سفیر برند این بیزینس شده؟! لطفاً وقتی تفاوت مدل و سفیر و توصیه‌کننده و اونر رو نمیدونی از کانسپت حرف نزنید.

یک کاربر با عنوان تلگرامی M هم در پاسخ به این کامنت نوشته: وقتی سلبریتی مدل میشه، نوعی سفیر برند محسوب میشه از نگاه کدگشایی و تاثرپذیری مصرف کننده و مخاطب. من حتی پا رو فراتر میذارم و میگم KOL یا حتی بلاگر توصیه کننده هم خیلی جاها در ذهن مخاطب یه سفیر شناسایی میشه. این جزییاتی که شمای مارکتیر براش طبقه‌بندی انجام میدی خیلی وقتها هیچ شانسی برای رمزگشایی و کلاسه بندی های دقیق مدرسه ای در ذهن مخاطب نداره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • نام سوپر اپلیکیشن گروه صنعتی گلرنگ چیست؟ رقیب اسنپ با چه اسمی می‌آید؟
  • راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ Email Marketing + دانلود رایگان فایل
  • واژگونی بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان کرج-تهران + فیلم
  • خلیج فارس از یک هویت تاریخی تا یک برند اقتصادی / فاطمه وطن‌دوست
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
معروف‌ترین رقابت‌های تبلیغاتی در دنیای بازاریابی
نوشته بعدی
تبلیغ جالب محیطی بر دهانه تونل جاده‌ای+ویدیو

نوشته‌های مرتبط

چند می‌گیری تبلیغ کنی؟ / پایتخت برای سیما چقدر آورده...

۳۱ فروردین ۱۴۰۴

واکنش‌ها به تیزینگ «از قیمت‌ها غول نساز» در تهران

۲ بهمن ۱۴۰۳

5 قدم مهم در تدوین استراتژی برندینگ برای سال 1403

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

کامران کاتوزیان هنرمند گرافیست و بنیانگذار تبلیغات محیطی در ایران...

۲۶ اسفند ۱۴۰۳

جامه‌گردانی غول‌ها در ایران؟ احتمال تغییرات گسترده در دیجیکالا و...

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بزرگترین کمپین‌های تبلیغات پیامکی

۲۱ آذر ۱۴۰۲

نقد و بررسی فضای تبلیغاتی کشور در همایش فناوری و...

۱۹ آذر ۱۴۰۲

بلک فرایدی ایرانی یا بازار سیاه ناهمخوان؟ آیا دیجیکالا قیمت‌ها...

۳ آذر ۱۴۰۳

چرا درگاه‌های پردخت دیجیکالا بسته شد؟ / جدال حقوقی با...

۱ آبان ۱۴۰۳

نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی / لوازم التحریر...

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 62,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,3K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • مسدود شدن صفحه اینستاگرام “خانومی” پس از ویدیوی رپ خوانی...

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
  • یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
  • نقد و تحلیل بیلبورد “همشهری ببین”

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

بهترین و خلاقانه‌ترین تبلیغات 2024 با...

۴ تیر ۱۴۰۳

واکنش مارکترها به کمپین تبلیغاتی یک...

۱۷ دی ۱۴۰۳

نمایشگر کش‌سان ال‌جی رونمایی شد +...

۲۱ آبان ۱۴۰۳