اکالا که پلتفرم خرید از سوپرمارکت در گروه صنعتی گلرنگ است، امروز گزارش عملکرد خود را در سال 1402 منتشر کرد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) این گزارش که با مقدمه مهدی اعتمادی و حامد رضایی فرخ مدیران ارشد اجرایی اکالا منتشر شده، دستاوردهای سال گذشته این مجموعه را در دسترس عموم مخاطبان و مشتریانش قرار داده است. سال گذشته به ویژه در ماههای پایانی سال، اکالا رقابت شدیدی با اسنپ آغاز کرد و تلاش کرد تا بخشی از سهم اسنپ اکسپرس را به خود اختصاص دهد.
رقابت این دو برند در اواخر سال گذشته هنوز هم ادامه دارد و هر از گاهی اطلاعات و آمار جدیدی از موفقیتهای این دو برند در فضای رسانهای منتشر میشود تا بتواند از رقیب زهرچشم بگیرد.
در ادامه به گزارشی که در شهریور ماه سال 1403 از عملکرد سال 1402 اکالا منتشر شده نگاهی خواهیم انداخت. تقریبا رسم شده که برندها و استارتاپهای ایرانی از نیمههای تابستان گزارش سال گذشته خود را منتشر میکنند. اگرچه ممکن است تهیه این گزارش زمانبر باشد اما به نظر میرسد که تاخیر چند ماهه برای ارائه اطلاعات سال گذشته چندان جذابیتی نداشته باشد. چندی پیش هم دیجیکالا، خانومی، تپسل و اسنپ گزارشهایی از عملکردشان را منتشر کرده بودند.
اکالا در یک نگاه
آمار کاربران اکالا و خریدها
این گزارش گفته که اکالا در سال گذشته توانسته تعداد کاربرانش را به بیش از 19 میلیون نفر برساند که 147 درصد بیش تر از کاربران این اپلیکیشن در سال 1401 است. این تعداد کاربر در طول سال بیش از 157 میلیون بار سایت یا اپلیکیشن اکالا را باز کرده و از آن بازدید کردهاند. به نظر میرسد که سهم قابل توجهی از این بازدیدها در هفتههای پایانی سال گذشته اتفاق افتاده باشد. زیرا اکالا زمستان سال گذشته کمپین تبلیغاتی گستردهای را اجرا کرد و امر نصب اپلیکیشن و خریدها را افزایش داد.
پراکندگی کاربران اکالا در استانها
چند قدم تا هزار میلیارد بازدید/ گزارش داغ تپسل در گرمترین شب سال
97 درصد ارسال موفق
یکی از مهمترین شاخصها در رضایت مشتریان سوپرمارکتها، ارسال موفق و بیدردسر کالاست. گزارش اعلام کرده که در سال گذشته سفارشهای ارسالی این برند بیش از 97 درصد موفقیت آمیز بوده است. این میزان ارسال موفق، نشان دهنده لجستیک مناسب و مدیریت اثربخش ارسالهاست.
در اکالا بر اساس این گزارش بیش از 1852 سوپرمارکت در بیش از 220 شهر فعالیت دارند.
رکورد ثبت سفارش
گزارش همچنین اعلام کرده که روز چهارم اسفندماه سال گذشته تعداد سفارشها در یک روز به بش از 127 هزار مورد رسیده و رکورد سفارش اینترنتی خرید کالای سوپرمارکتی را شکسته است. این رکورد چنان که گفته شد در روزهای برگزاری کمپین تبلیغاتی اکالا انجام شد. همچنین در این روز بیش از 750 هزار کالا از طریق اکالا به فروش رسیده است.
هر سال یک روز صرفهجویی در زمان
اکالا در شاخص جالبی اعلام کرده که مشتریانش به طور میانگین در سال گذشته با خرید از این اپلیکیشن توانستهاند 23 ساعت از زمان خود را صرفهجویی کنند. این شاخص، شاخص مهمی است و اگر به صورت کامل تشریح میشد که چگونه محاسبه شده است، میتوانست اثربخشی بشتری داشته باشد. با این حال به نظر میرسد زمان صرف شده میان ثبت سفارش تا تحویل کالا مدنظر باشد که احتمالا به تنهایی گویای امر نیست.
اما این صرفه جویی تنها زمانی نبوده بلکه اقتصادی هم بوده است. در سال گذشته هر یک از مشتریان اکالا بیش از 291 هزار تومان تخفیف گرفتهاند که به نظر میرسد آمار نسبتا مناسبی باشد. گرچه مشتریان معمولا انتشار تخفیفهای بالاتری دارند. اما علاوه بر این در نیمه دوم سال گذشته با راه اندازی سرویس ارسال رایگان در اسنپ، هر مشتری به طور میانگین 187 هزار تومان پول پس انداز کرده است. در واقع سال گذشته هر یک از مشتریان بیش از 470 هزار تومان پول پس انداز کردهند.
کوکاکولا در صدر
احتمالا دوست داران سلامتی از شنیدن این خبر ناراحت بشوند که سال 1402 رکورد بیشترین فروش سوپرمارکتی در اکالا متعلق به نوشابه خانواده کوکاکولا است. در تصویر زیر باقی رکوردداران مسفر را می بینید.
متن کامل گزارش در لینک زیر در دسترس و قابل دانلود است
گزارش سال 1402 اکالا
گزارش سال 1402 دیجیکالا منتشر شد/ سلام به حراجیها + گزارش کامل
3 دیدگاه
یعنی اون زمانی که ما ری معطل میذارن تا خریدا برسه رو به پای خودمون حساب کردن؟ ماشالا به همتشون
منظور اینه که اگر خرید حضوری میکردید، اون 23 ساعت زمان بیشتری ازتون گرفته می شد. البته نحوه محاسبش هم مهمه. این که دقیقا منظورشون چی بوده
19 میلیون نفر؟ اسنپ در تهران 7 میلیون کاربر سوپرمارکت داره. تازه 80 درصد بازار رو داره.