بازارها دارند آنلاین میشوند. دیگر کمتر کسی سراغ راسته الکتریکیها، لباسفروشها یا … میگردد. امروزه و به ویژه نسل زد، با گوشیهایشان خرید میکنند. اما چه چیزهایی بیشتر در بازارهای انلاین خریداری میشود.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) خرده فروشی اینترنتی یا آنلاین در پنج سال اخیر، بخش قابل توجهی از تجارت الکترونیکی ایران را به خود اختصاص داده است. پدیدهای که در بازارهای جهانی سالهای طولانیتری سابقه دارد.
به نظر میرسد که الگوی توسعه بازارهای انلاین در ایران، تقریبا به طور کامل مشابه به الگوی توسعه این بازارهای در گستره جهانی است.
به تازگی گزارشهای متنوعی از چند و چون بازارهای آنلاین در رسانههای مختلف منتشر شده و در نمونه اخیر سایت معروف استاتیستا امارهای جالبی را در این باره منتشر کرده است.
چنان که این سایت خبر داده ، لوازم الکترونیک مصرفی بیش از ۴۴ درصد رشد فروش آنلاین داشته است.
محصولاتی که به طور سنتی با تجارت الکترونیک در ارتباط هستند، همچنان در سطح جهانی سریعترین رشد در فروش آنلاین را دارند. با این وجود دستهبندیهای محصولات دیگر نیز با سرعتی چشمگیر به سمت آنلاین شدن حرکت میکنند.
بر اساس آمار Statista Market Insights، فروش آنلاین لوازم الکترونیکی مصرفی و پوشاک به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است. علاوه بر اینها دستهبندیهای دیگری مانند سختافزار و مبلمان – به خاطر سهولت در تحویل – نیز به عنوان کالاهایی که به صورت آنلاین خرید و فروش میشوند، جایگاه قابل توجهی پیدا کردهاند.
بهترین رشد فروش آنلاین
بر طبق آمار، تقریباً یک چهارم لوازم خانگی در حال حاضر به صورت آنلاین خریداری میشود. انتظار میرود این میزان تا سال ۲۰۲۷ به ۳۴ درصد برسد.
پیشبینی میشود کالاهای لوکس، که در حال حاضر سهم کمی از فروش آنلاین دارند، تا سال ۲۰۲۷ یکی از سریعترین رشدها را داشته باشند. یکی دیگر از گروههایی که در بازار تجارت الکترونیک و فروش آنلاین رشد قابل توجهی داشته محصولات زیبایی و مراقبت شخصی است.
انتظار میرود این بازار تا سال ۲۰۲۷ به پیشرفت خود ادامه داده و سهم فروش آنلاین در این حوزه به حدود یک چهارم افزایش پیدا کند.
غذا، که به نوعی آخرین مرز برای تجارت الکترونیک است، هنوز مسیر طولانی برای رشد فروش آنلاین در سطح جهانی دارد. در برخی کشورها حدود یک پنجم خرید خواربار و غذا به صورت آنلاین انجام میشود. اما پیش بینی میشود رشد سهم جهانی فروش مواد غذایی از طریق آنلاین و تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۷ تنها ۶ درصد از کل فروش جهانی مواد غذایی باشد.