آژانس تبلیغات دیجیتالی تپسل به مناسبت روز خبرنگار در حضور جمع گستردهای از فعالان و مدیران رسانه گزارش سال 1402 این مجموعه را ارائه کرد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) تپسل شامگاه نیمه تابستان با دعوت از خبرنگاران، فعالان و مدیران رسانهها و همچنین کارشناسان این حوزه در مجموعه رایزن در تهران، گزارشی جامع از فعالیت خود در سال 1402 را در دسترس رسانهها قرار داد و اعلام کرد در این بازه زمانی بیش از 617 میلیارد بازدید از تبلیغات دیجیتالیاش گرفته است.
گزارش سال 1402 تپسل
در ابتدای مراسم، احمد عطارزاده مدیر ارشد بازاریابی تپسل به عوان نماینده این برند، جزئیاتی از گزارش یاد شده را ارائه کرد.
در ادامه بخش کوتاهی از مهمترین اطلاعات این گزارش تپسل را که بخش مهمی زا بازار تبلیغات دیجیتال را در ایران به نمایش میگذارد، مرور میکنیم.
617+ میلیارد بار بازدید
براساس این گزارش، تبلیغات تپسل سالانه ۶۱۷ میلیارد بار دیده میشود. به عبارتی، بهطور میانگین هر روز نزدیک به دو میلیارد بازدید و این یعنی به طور میانگین هر ایرانی روزی ۲۳ بار تبلیغات این آژانس را در سایتهای مختلف اینترنتی و یا اپلیکیشنها و پلتفرمهای مختلف میبیند.
بازار تبلیغات دیجیتال در ایران بازار جوان اما بسیار در حال رشدی است. با احتساب بازدیدهای دیگر فعالان بازر تبلیغاتی دیجیتالی همچون یکتانت، صبا ویژن و … میتوان احتمال داد که هماکنون نیز شمار بازدیدهای تبلیغات دیجیتالی در وب و اپلیکیشن ایران از مرز هزار میلیارد بازدید هم عبور کرده است.
146+ هزار ناشر
تپسل توانسته در سالهای فعالیتش، با بیش از ۱۴۶ هزار ناشر در حوزههای وب و اپلیکیشن برای انتشار تبلیغات همکاری کند. از مهمترین رسانهها در این بخش میتوان به روزنامه دنیای اقتصاد، خبر ورزشی، خبرگزاری رکنا، برترینها، نی نی سایت و … اشاره کرد.
همچنین همکاری با تپسل باعث شده اپلیکیشنهای اسنپ و دیوار مدل درآمدی تبلیغات دروناپلیکیشن را اجرا کنند. از آنسو، ۸۲ هزار تبلیغدهنده با تپسل همکاری میکنند تا تبلیغاتشان را به ناشران بسپارند.
بیشترین نمایش برای یک تبلیغدهنده از طریق تپسل ۵۲ میلیارد نمایش بوده است. بیشترین کلیک برای یک تبلیغدهنده هم، ۱۰۱ میلیون کلیک بوده است. رکورد دیگری که تپسل ثبت کرده ۵ میلیون نصب برای یک تبلیغدهنده بوده است. بیشترین محتوای تبلیغاتی که این آژانس تبلیغات دیجیتال برای یک تبلیغدهنده منتشر کرده، ۳ هزار و ۲۰۰ محتوا بوده است.
کاهش تقلب تبلیغاتی
آمار تقلب (Fraud) در تبلیغات تپسل در مقایسه با سال ۱۴۰۱، کاهش یکونیم درصدی داشته و از ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲.۵ درصد در ۱۴۰۲ رسیده است. تپسل میگوید استفاده از روشهای جدید و توسعه زیرساختهای فنی و هوش مصنوعی به بهبود آمار تقلب کمک کرده است.
گزارش تپسل نشان میدهد تبلیغات ویدئویی نرخ تعامل بالایی دارند و تبلیغدهندگان نیز از آن استقبال کردهاند؛ چنانکه پس از رشد ۳۰۰ درصدی نمایش کمپینهای ویدئویی در سال ۱۴۰۱ (در مقایسه با سال ۱۴۰۰)، سال ۱۴۰۲ نیز شاهد رشد ۵۰۰ درصد نمایش این کمپینها بودهایم.
صنعت مالی و بانکی در صدر نمایش تبلیغات
در میان صنایع مختلفی که تبلیغ خود را در سال ۱۴۰۲ به تپسل سپردهاند، صنعت مالی و بانکی بیشترین تعداد نمایش را به خودش اختصاص داده است. پسازآن، حوزههای حملونقل و فروشگاههای اینترنتی بهترتیب در ردههای دوم و سوم قرار میگیرند. حوزههای پوشاک و مد، ورزش و تأمینکنندگان اینترنتی نیز کمترین نمایش تبلیغ را از طریق تپسل داشتهاند.
استان تهران بیشترین ترافیک تبلیغاتی تپسل را تصاحب کرده و استانهای خراسان رضوی و فارس، با ترافیکی نصف استان تهران، رتبههای بعدی را به دست آوردهاند.
هشدار هوش مصنوعی برای رسانهها
در ادامه این مراسم دکتر علی شاکر، روزنامهنگار و پژوهشگر هوش مصنوعی در ایران، مهمترین چالشهای روزنامهنگاری در عصر هوش مصنوعی را برشمرد.
شاکر در این ارائه گفت: متاسفانه شاخصها حاکی از این است که در کشور ما توجه و اهمیت چندانی نسبت به هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف آن وجود ندارد و در مقایسه با کشورهای همسایه نیز، فاصله معناداری داریم.
او ادامه داد: هوش مصنوعی یک دستیار است و قرار نیست که شغل روزنامهنگاری را از میان بردارد اما بایدی توجه داشته باشیم که این هوش مصنوعی نیست که تهدیدی برای شغلهای موجود است، این کاربران متخصص هوش مصنوعی هستند که شغل شما را میگیرند. پس لازم است که تا دیر نشده، استانداردهای ارتباط با ابزارهای هوش مصنوعی را بیاموزیم.