خانومی از یکی، دو سال پیش به یکی از برندهای مطرح حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی تبدیل شده است و توانسته خودش را به عنوان مرجعی معتبر برای خرید دیجیتالی جابیاندازد.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) برند خانومی که به تازگی 10 سالگیاش را جشن گرفت ابتدا چندان شناخته شده نبود اما با اسپانسرینگ کارهای هنری از جمله موسیقیهای نوجوان پسند، تلاش کرد نامش را بر سر زبانها بیاندازد که البته به لطف حاشیهها به این هدفش رسید و همچنین تلاش کرد نوجوانان امروز را تبدیل به مشتریان فردای خود کند که احتمالا در این کار نیز موفق بوده است. زیرا قریب به اتفاق نوجوانان در دو، سه سال اخیر ترانههای خانومی را زمزمه کردند و نام برندش را به عنوان برندی پویا، جذاب، جسور، هیجانانگیز و البته آنچنانی یاد گرفتند.
یک گزارش تاخیری
حالا اما خانومی در رویداد ده سالگیاش، رویدادی برگزار کرده و گزارشی درباره این رویداد نیز منتشر کرده است که در ادامه مرور خواهیم کرد.
این رویداد از 21 خرداد تا 6 تیر ماه به مدت دو هفته برگزار شد و گزارشش امروز در صفحه لینکدین خانومی قرار گرفت. خب البته این پرسش به ذهن میآید چرا انقدر دیر؟ امروز 15 مرداد ماه است و خانومی یک ماه 9 روز پس از پایان این رویداد، تازه گزارش و آمار و ارقامش را اعلام کرده است. همیشه دیر منتشر کردن اطلاعات، میزان اعتماد عمومی به جزئیات این اطلاعات را کاهش میدهد.
45 میلیارد تومان تخفیف
این برند در گزارش اعلام کرده که در این رویداد سه هفتهای جمعا 601 هزار کالا فروخته و البته 45 میلیارد و 600 میلیون تومان به کاربرانش تخفیف داده است. یعنی میانگین به هر کالایی 75 هزار و 873 تومان تخفیف خورده!
تعداد کل کاربران یکتای خانومی سه میلیون و تعداد مشتریان یکیتایش 1.5 میلیون نفر است اما آماری اعلام نشده که در رویدادش چند نفر خرید کردهاند. صفحه اینستاگرام خانومی هم طبق اعلام خود برند، 5.6 میلیون فالوور دارد که این جمع از فالورها در مدت برگزاری جشن توانستهاند 36 میلیون بازدید از پستهای خانومی داشته باشند.
خانومی همچنین اعلام کرده که بیش از 20 هزار نوع کالا در فروشگاهش وجود دارد که همه این محصولات از 800 برند مختلف هستند.
ماجرای تبلیغات خانومی
بازار تبلیغات خانومی کجاست؟ علی القاعده یک فروشگاه اینترنتی در همه جا بازار دارد اما خود خانومی دوست دارد محصولاتش را در تهران، مازندان و گیلان، بیشتر تبلیغ کند؟ چرا؟ چون این شهرها مقاصد اصلی سفرهای کاری و تفریحی هستند. مخصوصا در تابستان! خانومی در این سه استان، بیش از 100 بیلبورد اجاره کرده و سه برند معروف از محصولاتش را تبلیغ کرده است.
در سالهای اخیر دو استان مازندران و گیلان به علت افزایش بیش از حد مسافران در همه تعطیلات تقویمی، تبدیل به بازارهای بزرگ خرید پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین ساعت و اکسسوار شده است.
اما تبلیغات بیلبوردی خانومی در این شهر، هدفگذاری درستی داشته؟ به نظر میرسد که زیاد نه! زیرا قبل و بعد جشن خانومی تعطیلات تقویمی زیاد بوده است. یعنی مسافران در تعطیلات نیمه خرداد یا تعطیلات اواخر تیر سفر رفتهاند و درست در روزهای برگزاری کمپین خانومی، در شهرهای خودشان بودهاند. این یعنی تبلیغات محیطی در مازندران و گیلان احتمالا کمترین بازدهی ممکن را داشته است.
اما تبلیغات دیجیتالی خانومی هم در پلتفرمهای مختلف 374 میلیون بار دیده شده است. یعنی به طور میانگین هر کاربر ایرانی اینترنت، هفت، هشت بار تبلیغات خانومی را دیده! بدیهی است که مشتریان و مخاطبان هدف این برند، زنان و دختران هستند! یعنی اگر هدفگذاری و نقطهزنی درستی در تبلیغات انجام شده باشد، رقم 374 میلیون بار ارتباط با مخاطبان در طول دو هفته، آمار بسیار خوبی است.
حذف تدریجی رقبا؟
پیش از این خانومی اعلام کرده بود که سهم 60 درصدی از بازار خرید انلاین لوازم آرایشی بهداشتی را در اختیار دارد. بیشترین سهم از فروش محصولات فروشگاه خانومی یعنی ۶۶ درصد مربوط به دسته کالاهای مراقبت از پوست و مو است. محصولات آرایشی با ۲۴ درصد و عطر و ادکلن و بهداشت شخصی هر کدام با ۵ درصد با اختلاف معناداری نسبت به محصولات مراقبت از پوست در رتبههای بعدی بیشترین سهم از فروش قرار دارند.
با این حساب، رقبای خانومی همه با هم 40 درصد بازار را تامین میکنند. این عدد کمی دور از ذهن است اما باورنکردنی نیست. مهم این است که اطلاعات بازار را در اختیار داشته باشیم.
روژاشاپ، دیجیکالا، مدیاژ، کاج شاپ، شاواز، عسل بانو، دیجی استایل و … تنها برخی از رقبای خانومی در بازار هستند که به نظر میرسد اگر همه اینها با هم تنها 40 درصد سهم از بازار داشته باشند، خانومی همه را شکست داده است.