مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا در ایران یک حاشیه جالب داشت و آن تبلیغات در دایره وسط زمین بود که واکنشهای انتقادی بسیاری برانگیخت و این در حالی بود که برخی کارشناسان نیز از توسعه تکنولوژی تبلیغاتی و استفاده از چنین تکنیکی تمجید کردند.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) روز گذشته حساب کاربری هلدینگ تبلیغات و بازاریابی مات در شبکه اجتماعی لینکدین، رسما اعلام کرد که تبلیغات وسط زمین در مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا از سوی این برند تبلیغاتی انجام شده است. البته در بیش از یک سال گذشته برخی پلتفرمها از جمله آپارات از این تکنیک استفاده کردهاند و در صداوسیما هم در نمایش برخی مسابقات باشگاهی، دایره میانی میدان، تابلو تبلیغاتی برندها شده بود. جالب آنکه تبلیغات رنگی لوگو برندها در مسابقات باشگاهی این بار در مسابقات جام ملتها یک رنگ و خاکستری روشن شده بود تا دست کم تنوع رنگها، موجب آزار چشم مخاطبان در تماشای فوتبال نشود.
به هر روی حالا هلدینگ مات متنی نوشته و این شیوه تبلیغاتی را به اصطلاح گردن گرفته است. در متن منتشر شده از سوی این هلدینگ آمده: «هلدینگ تبلیغات و بازاریابی مات با بهره گیری از دانش روز و با همکاری صدا و سیما و یک شرکت بین المللی در بازی فینال جام ملت های اروپا رخدادی نوین در حوزه تبلیغات تلویزیونی را رقم زد …این رخداد که با استفاده از تکنولوژی روز و مورد تایید فیفاست توانست پنجره جدیدی به گستره وسیع تبلیغات به ویژه در حین پخش زنده مسابقات ورزشی بگشاید»
این هلدینگ همچنین نوشته: «شایان ذکر است که تبلیغات مجازی (virtual advertising) روشی بر مبنای تکنولوژی دیجیتال جهت جاگذاری تصاویر در برنامه تلویزیونی زنده یا ضبط شده است که عمدتاً در مورد مسابقات ورزشی کاربردی ویژه دارد. به کمک تکنولوژی نوین تحلیل تصویر و دنبالهروی دوربین (image analysis camera tracking technology)، برخی شرکتهای تبلیغاتی و رسانهای قادرند چنین خدماتی را ارائه داده و تبلیغات مجازی را به صورت زمان حقیقی (realtime) در مسابقات ورزشی جای دهند. به کمک الگوریتم دنبالهروی اختراع شده، این تکنولوژی قادر است تبلیغات جدیدی را در تصویر جایگزین کرده، به طوری که این تبلیغات جاگذاری شده همواره در جای مشخص خود باقی بمانند و با حرکت دوربین یا کات خوردن بین دوربینها به هم نریزند.»
واکنشها به تبلیغات فوتبالی
اما این شیوه جدید تبلیغاتی چندان به مذاق فعالان حوزه تبلیغات و همچنین دوستداران فوتبال خوش نیامده است. در ادامه واکنش برخی از کاربران شبکههای اجتماعی مختلف را در این باره مرور خواهیم کرد.
امین کاظمی؛ پژوهشگر توسعه سازمان و کسب و کار
دایره وسط زمین خالی کنید سر درد گرفتیم. دوستانم در یک آزمایشگاه مدرن نئوروساینس لطف کردند پیشنهاد من رو در خصوص بررسی اثرات عصبی تبلیغات صدا سیما در دایره میانی میدان مسابقات فوتبال رو پذیرفتند.
خیلی ساده بخوام بگم تا این لحظه نتایج اولیه نشون میده واکنش های عصبی مغز، هنگام دیدن این تبلیغات، تصویر منعکس شده برند هارو به عنوان پارازیت پیشرونده نوع گاما تشخیص میده و واکنش بسیار منفی وجود داره.
آزمایشات با تکمیل نمونه آماری ادامه داره و تحلیل گر این پروژه پس از تکمیل نمونه آماری نتایج تست ها رو تحلیل مفصل انجام میده و میتونه در ارتباط با اثرگذاری این تبلیغات بر روی شاخص های برند پیشگویی هایی بصورت کیفی انجام بده.
در هر میدانی برند رو وارد بازی نکنید؛ چون ممکنه با برندتون بازی بشه.
فرشید غفاری؛ جنرال آرتیست
دوست عزیز این شگفتی نیست و قطعا هم ما پیشرو این تکنولوژی نیستیم که تفکر ساخت و شعور پشتش رو با افتخار از آن خودمون اعلام کنیم. ولی دلیل اینکه در کشورهای غربی (حداقل تا بحال به عنوان کسی که علاقه مند به فوتبال هستش) این نوع تبلیغات رو ندیدم، احترام به چشمان مخاطب و شعور آن هاست. به عنوان یک کانون تبلیغاتی قطعا بر اصول و قواعد بصری آگاه هستید و میدانید که هدایت چشم و اهمیت تمرکز بر سوژه موردنظر از اصلی ترین وظایف یک طراح و هنرمند هستش. اینکه چشمان مخاطب فوتبال بجای دیدن مسابقه، به رنگ سفید تبلیغ وسط زمین در حال جلب شدن است، نشان از بی اهمیتی خود فوتبال و تماشاگر تلویزیون و ارجعیت پول و سودهای کلان پشت پرده است. باز جای شکرش باقی ست که همچون مسابقات قبلی صدا و سیما با نهایت غلظت رنگ در وسط زمین انداخته نشده. وگرنه که باید با ذره بین توپ رو وسط زمین پیدا میکردیم!
یاسمن اکبرپور؛ متخصص محتوا و کپیرایتر
خیلی کار شگفتانگیزی انجام دادید. باعث شدید من اسم همهی برندهایی که اون وسط دیدم رو به خاطر بسپارم تا هیچوقت سمتشون نرم.
مهیار بخشنده؛ مدیر و متخصص دیجیتال مارکتینگ
ایناز اون مواردی بود که نباید باهاش شواف میکردید 🙂
فرخ نیکنامی؛ مدیرعامل اریکه مهر آریا
این کار در دنیا مرسومه ؟ از لحاظ مالکیت معنوی یا کپی رایت ایرادی نداره ؟ یعنی در اسپانیا و ایتالیا و فرانسه اگر لیگ انگلستان و نشون بدن وسط زمین یا کناره ها با ( بهره گیری از دانش روز ) از تبلیغات کشور خودشون استفاده میکنن ؟
محمد نادری افشار؛ مدیر فروش در اسنپ گروسری
این تکنولوژی شاید برای ما جدید باشه، اما در فوتبال روز دنیا (خصوصا ایتالیا و اسپانیا) سالهاست از این تکنولوژی برای نمایش «نتیجه بازی، همراه با لوگوی دو باشگاه» بصورت خیلی لحظهای و کوتاه استفاده میشه و البته نه بمنظور بمباران تبلیغاتی! گرچه تحلیل شما تخصصی و جهت معرفی تکنولوژی بود، لیکن معتقدم استفاده نابجا و نمایش بی وقفه و پشت سر هم لوگوی شرکتهای مختلف (که بعضا کج و ناموزون هم به تصویر کشیده میشد) با بی احترامی به حقوق بیننده، ایجاد حواس پرتی و قطع ارتباط با جریان مسابقه، حتما موجب خدشه به «وجهه برند» هم شده. بر صداوسیما که حرجی نیست، عقاید بیننده رو بیاهمیت میدونه و همین باعث شده که سالهاست در جستجوی مخاطبه! در عجبم از سفارشدهنگان این نوع تبلیغات که فقط گوشه نظر و توجهی به احساس بیننده کافی بود برای پی بردن به اثر مخرب این نوع مارکتینگ…
در متن قوانین فیفا صراحتاً نوشته شده است که هیچ شکلی از تبلیغات تجاری، اعم از واقعی یا مجازی، در زمین بازی، در محوطه محصور شده توسط تور دروازه، محوطه فنی یا محوطه بازبینی داور یا در زمین تا فاصله ۱ متری مجاز نمیباشد.