تبلیغات به عنوان یک حوزه مهم در بازارسازی، توسعه فرهنگی و ترویج امور سیاسی به عنوان یکی از مهترین حوزههای حرفهای در ارتباطات و مدیریت شناخته میشود، میتوان گفت که امروزه مرزهای میان سه گونه تبلیغات تجاری، فرهنگی و سیاسی از میان رفته است و هر یک از این سه گونه، میتواند رگههایی از دیگر گونهها را نیز در خود داشته باشد.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تبلیغات تجاری در خدمت گسترش ارزشهای فرهنگی و سیاسی آنهاست و تبلیغات سیاسی و فرهنگی نیز در راستان تقویت بازارها انجام میشود.
همآهنگی و همراستایی این سه گونه تبلیغاتی، شیوههای مدیریت آن را نیز دستخوش تحولات بزرگی کرده است. اما در این میان همچنان اهمیت تبلیغات تجاری بیش از دو گونه دیگر است. به این دلیل که تبلیغات تجاری حساسیت کمتری برمیانگیزد و عمق اثرگذاری بیشتری دارد. در واقع تبلیغات تجاریف میتواند با بازارسازی برای کالاها و خدمات مختلف، زمینههای تغییر سبک زندگی را فراهم کند و امکان اقرگذاری تبلیغات سیای و فرهنگی را بیشتر کند.
بسیاری از کشورهای جهان که اقتصاد قدرتمندی دارند با تکیه بر همین الگو، توسعه تبلیغات تجاری را در دستور کار قرار دادهاند. اما تبلیغات تجاری دقیقا چه کاری انجام میدهد؟ در ادامه تبلیغات تجاری را بر اساس تازهترین متدها تععریف و بررسی خواهیم کرد و پس از ان به مرور در مطالبت دیگر، ارتباط و هم سویی و تفاوتهای ان با تبلیغات سیاسی و فرهنگی را از نظر خواهیم گذراند.
تبلیغ چیست؟
تعریف تبلیغات وسیله ارتباطی است که در آن یک محصول، برند یا خدمات به بیننده ارتقا می یابد تا علاقه، تعامل و فروش را جلب کند. تبلیغات (اغلب به تبلیغات یا تبلیغات خلاصه می شود) به اشکال مختلف، از کپی گرفته تا ویدیوی تعاملی، و تبدیل به یکی از ویژگی های مهم بازار برنامه ها شده اند.
چرا تبلیغات مهم است؟
تبلیغات یک روش تضمینی برای دستیابی به مخاطب است. با ایجاد یک تبلیغ جذاب و صرف هزینه کافی برای دستیابی به کاربران هدف، تبلیغات می توانند تأثیر فوری بر تجارت داشته باشند. این اثر را می توان در بهبود تجارت یا افزایش شناخت برند، در میان بسیاری از معیارهای مختلف مشاهده کرد. یک استراتژی تبلیغاتی معمولاً شامل یک KPI برای اندازه گیری این تأثیر است.
تبلیغات درونبرنامهای چگونه است؟
تبلیغات درون برنامهای میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله متن، بنر، اعلانهای فشاری و تبلیغات ویدیویی قبل یا بعد از پخش. چنین تبلیغات ویدیویی معمولاً حدود 10 تا 15 ثانیه طول می کشد (اگرچه می توانند متفاوت باشند) و معمولاً محصول را در این مدت به نمایش می گذارند. تبلیغات به طور فزاینده ای تعاملی می شود و تعامل بیشتری را برای کاربران در عصر اسکرول فراهم می کند. یکی از این نمونهها استفاده از پیوند عمیق است، ویژگی که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا کاربران را مستقیماً به صفحه نصب با یک کلیک بفرستند. همانطور که CTV همچنان در فضای تبلیغاتی برجسته می شود، روش های تعاملی خلاقانه ای ظهور می کند، از جمله استفاده از کدهای QR برای هدایت کاربران از تلویزیون خود به منبع تبلیغ در تلفن همراه.
از کدام قالب تبلیغاتی استفاده کنم؟
انتخاب قالب مناسب می تواند یک تصمیم قطعی در تبلیغات باشد. بیایید نگاهی به برخی از رایجترین قالبهای تبلیغاتی در تبلیغات موبایلی بیندازیم و اینکه چه زمانی میتوانند موثر باشند.
تبلیغات بنری
با تبلیغات بنری، هدف نمایش یک تصویر و منتظر ماندن کاربران برای مشاهده، کلیک و تبدیل است – ایجاد گرافیک با کیفیت و اجزای ضروری فراخوان برای اقدام (CTA).
تبلیغات بینابینی
تبلیغات بینابینی یک تجربه تمام صفحه را ارائه می دهند. زمانی که کاربران آنقدر به دیدن تبلیغات بنری عادت میکنند که دیگر متوجه آن نمیشوند، از این موارد میتوان برای جلوگیری از کوری بنر استفاده کرد. تبلیغات بینابینی همچنین می توانند قابل گسترش باشند (معروف به تبلیغات قابل گسترش) که قبل از اینکه کل صفحه را اشغال کنند به عنوان تبلیغات بنری معمولی شروع می شوند.
تبلیغات بومی
تبلیغات بومی زمانی است که تبلیغات متناسب با محیطی که در آن قرار می گیرد طراحی می شود. به عنوان مثال، وقتی یک برچسب «حمایتشده» را میبینید که به یک ویدیوی YouTube متصل شده است، این یک تبلیغات بومی در آن پلتفرم خاص است.
تبلیغات ویدیویی
همانطور که از نام آنها پیداست، تبلیغات ویدئویی تبلیغاتی در قالب ویدئو هستند. طبق ماهیت خود، تبلیغات ویدیویی یک روش تبلیغاتی محبوب هستند زیرا می توانند بسیار جذاب باشند و CTR (نرخ کلیک) عالی را ارائه دهند.
بازیهای تبلیغاتی
با دادن دسترسی کاربران به گیم پلی تعاملی، تبلیغات قابل پخش به شما امکان می دهد قبل از خرید امتحان کنید. این به کاربران نگاه محدودی به یک برنامه می دهد و نکات برجسته ای را ارائه می دهد که باید کاربران را مجبور به نصب کند. از آنجایی که کاربران می توانند قبل از خرید برنامه، علاقه خود را بسنجند، می توان از تبلیغات قابل پخش برای کاهش نرخ حذف نصب برنامه استفاده کرد.