گرم شدن و سرد شدن هوا در روزهای اوج تابستان و زمستان، هر دو میتواند فرصتها و البته چالشهای جدی در تبلیغات محیطی ایجاد کند.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) تاثیر تغییرات آب و هوایی بر تبلیغات محیطی کمتر مورد توجه رسانهها و بنیادهای پژوهشی شده است. این در حالی است که به وضوح گرما و سرمای شدید در طول برخی روزهای سال، از اثرگذار تبلیغات محیطی میکاهد.
مشاهدات میدانی نشان داده است که گرما بیشتر از سرما اثرگذاری کمپینهای تبلیغاتی محیطی را میکاهد.
گرم شدن شدید هوا در سالهای اخیر به ویژه در روزهای پایانی فصل بهار و روزهای نخست تابستان که هنوز شهروندان به آن عادت نکردهاند، میتواند چالش های جدی برای تبلیغات محیطی ایجاد کند که در ادامه به ان میپردازیم.
چالشهای گرما در تبلیغات محیطی
کاهش تردد شهری
در روزهای گرم، معمولا تردد شهروندان در سطج شهر کاهش مییابد. این موضوع به ویژه در ساعات میانی روز بیشتر به چشم میآید. بنابراین تبلیغات محیطی در طول روز کمتر دیده میشود و عمده تبلیغات محیطی بر شبها متمرکز است.
افزایش UV
در طول روزهای گرم معمولا سطح UV نور خورشید بیش از همیشه است. در این مواقع بسیاری از شهروندان از تماشا کردن تبلیغات پرهیز میکنند یا از عینک دودی استفاده میکنند، طراحان حرفهای تبلیغات محیطی معمولا به این نکات بسیار توجه میکنند. تبلیغات محیطی در این شرایط بهتر است که بسیار گویا، کوتاه و اصطلاحا مینی مال باشد. همچنین برخی بازیهای گرافیکی که با عینکهای آفتابی قابل انجام است در تبلیغات روزهای گرم پیشنهاد میشود.
وضعیت ذهنی-روانی شهروندان
شهروندان در طول رورهای گرم بیش از همیشه کلافه خواهند بود. ترافیکهای سنگین، کاهش سطح آب بدن، کاهش امکان تحرک پذیری و … از دلایلی است که تاب آوری شهروندان را کاهش میدهد. در چنین شرایطی تبلیغات محیطی باید بتواند ضمن درک این وضعیت، بر او در چنین شرایطی تاثیر گذار باشد. استفاده از رنگهای آرامشبخش، مینیمال بودن طرحها و… از تکنیکهایی است که میتواند بر مخاطبان کلافه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
زمانبندی و مکاننمایی کمپینها در فصل گرم
استراتژیستهای حوزه تبلیغات تاکید دارند که زمانبندی اجرای کمپینهاب تبلیغاتی مهمترین شاخص در این کمپینهاست. چه تبلیغی؟ در چه زمانی؟ برای چه کسی؟ برای مثال تبلیغ چیپس تند و آتشین چی توز در روزهای گرم تابستان خطا است. چون حس و حال مناسبی در مخاطب ایجاد نخواهد کرد. اما همه مثالها این اندازه واضح و آشکار نیست. در ادامه برخی از این موضوعات را مرور میکنیم.
خوراکی
تبلیغات صنایع خوراکی همیشه در بیلبوردهای شهری وجود دارد. اصولا غذا، از مهمترین واکنش انگیزان تبلیغات است. اما آیا تبلیغات غذای گرم در تابستان مجاز است؟ پاسخ بله است. اما بله مشروط. برای مثال اگر بیلبوردی که یک غذای گرم مثلا چلو کباب را در ظهر تابستان تبلیغ میکند، در میانه بیلبوردها و تابلوهایی قرار گرفته باشد که ابزارهای صنعتی، ابزارهای ورزشی، پوشاک و … را تبلیغ میکنند، تبلیغ اثربخشی نخواهد بود. تبلیغات اسنپ فود برای کاربرانش در سطج شهر تهران در روزهای اخیر مثال مناسبی برای این خطاست.
تبلیغ غذای گرم باید در مجاورت تبلیغات نوشیدنی یا دیگر انواع خوراکیها باشد. به خاطر همین است که برخی از طراحان در کنار تصویر غذای گرم در بنرها از تصویر نوشیدنی خنک نیز استفاده میکنند.
برنامههای تلویزیونی و سرگرمی
اخیرا تبلیغات محیطی رئالیتی شو جوکر 2 با حضور تعدادی از بازیگران روی بیلبوردها مثال خوبی برای این موضوع است. اگرچه این بیلبورد در رنگ بندی میتواند تناسب داشته باشد اما کنار هم قرار گرفتن کاراکترهای در کنار هم، حس گرما را تشدید میکند.
به طور کلی تجمع در تبلیغات محیطی خوب نیست به ویژه اگر این تجمع رو روزهای گرم بتواند حس گرما را تشدید کند.
اصولا تبلیغات برنامههای تلویزیونی باید ضمن رعایت اصول مینی مال بودن و استفاده از رنگهای سرد، شهروندان را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار ندهد. اصولا اشاره به شهروندان و مخاطب قرار دادن آنها به صورت مستقیم، با توجه به وضعیت ذهنی-روانی آنان در روزهای بسیار گرم، تاثیر وارونه دارد.
صنایع ظریف
بیراه نیست اگر در طول روزهای گرم، کمتر شاهد تبلیغات ساعت مچی، زیورآلات و … هستیم. در مقابل ادکلنها و خنک کنندهها فرصت بیشتری برای تبلیغات دارند. به طور کلی تبلیغ هرچیزی که نیازمند دقت و ریزبینی شهروندان باشد در روزهای گرم ریسک بزرگی به شمار میآید. طبیعی است که ادکلن و خنک کننده های بدن و … نیز بیشتر جلب توجه میکند. اما مهمتر از آن صنایع بهداشتی و آرایشی است. زیبایی همیشه برای مشتریان جذاب است، مخصوصا اگر وجهه سلامت هم داشته باشد. مانند مراقب پوست در برابر آفتاب و …
نمونه زیر تبلیغ کرمهای مراقبت از پوست الارو با یک شعار متمایز است.
پوشاک
تبلیغات پوشاک هم از جمله تبلیغات پرریسک در روزهای گرم تابستانی است. شهروندان معمولا لباسهای تبلیغ شده را به عنوان لباسی اضافه بر تن خود مجسم میکنند. به همین خاطر است که برخی برندهای پوشاک در برخی کمپینهای خود به جای بازنمایی لباسها و محصولاتشان، از نمادها استفاده میکنند و یا شماری از برندها نیز ضمن تاکید بر رنگ بندی طرحها، از عناصر طبیعی که بازنمایانگر خنکی هواست در تبلیغات خود استفاده میکنند.
نمونههای زیر از تبلیغات پوشاک ساکسس Success menswear در فصل گرم است.