طراحی، تدوین و بودجه بندی کمپینهای تبلیغاتی از جمله مهمترین کارهایی است که تیمهای تبلیغات و برندینگ در سازمانها انچام میدهند.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) هنوز بسیاری از سازمانها درک دقیقی از پیش نیازهای تبلیغات در فضای باز یا فضای مجازی ندارند و به همین دلیل بدون در نظر گرفتن زمینه ها و زیرساختها لازم تلاش میکنند تا محتوای تبلیغاتی بسازند.
مدرسه سایت خبری تبلیغات؛ ایدنا
ایدنا به عنوان سایت خبری تبلیغات که به طور اختصاصی در این زمینه اطلاع رسانی میکند، تلاش خواهد کرد تا جستارهای متخصصان این حوزه را بازنشر کرده و در به اشتراک گذاشتن تجربههای فردی و گروهی بکوشد.
تجربههای فردی
در ادامه بخشی از جستار و تجربه محمد جواد مهآبادی از کارشناسان تبلیغات را مرور میکنیم که در صفحه شخصی خود در لینکدین این متن را منتشر کرده است.
من 7 سال تجربه کار برای شرکت هایی دارم که بر روی توسعه راه حل های بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهداف تبلیغ کننده تمرکز دارند. من 2 سال اول را صرف توسعه کمپین های جستجوی پولی (نرم افزار آموزش کودک) در بستر آموزشی آرش و آنا کرده ام. حدود 3 سال است که بازاریابی عملکرد (اکتساب) را به صورت حرفه ای انجام می دهم. علاوه بر این، من روی پروژه های مختلف دست به دست هم با بخش های تبلیغات، RTB، اجتماعی پولی، وابسته یا تجزیه و تحلیل، برندسازی CO، CRO، و ASO کار کرده ام.
نقل قول از لینکدین مهآبادی
برای اینکه کمپین تبلیغاتی موفق دیزاین کنی باید مراحل زیر رو پیاده سازی کنی.
1. بریف (Brief):
– مشخص کردن هدف
– زمان اجرا
– مخاطب هدف
-اسم کمپین
-پیام و اسلوگان کمپین
– توضیح مختصر کمپین
-نیازمندی های کمپین از تیم های مختلف
2. تحقیقات بازار (Market Research):
– تجزیه و تحلیل دادههای بازار و مشتریان.
– شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا.
– تعیین نقاط قوت محصول یا خدمات
3. استراتژی (Strategy):
– تعیین پلن بودجه
– انتخاب روشهای ارتباطی با مشتریان.
-تعیین فریم ورک
– تعیین پیام اصلی و مزایای محصول یا خدمات شما.
– تعیین مدیا پلن: رسانههای اجتماعی، ایمیل، تبلیغات تلویزیونی و …
– تعیین پلن پروموشن
– سگمنت بندی کاربران
– هماهنگی با تیم های مرتبط
4. محتوا و خلاقیت (Content & Creativity):
– تولید محتوای مناسب برای هر کانال.
– انتخاب و تهیه تصاویر و ویدیوهای جذاب.
5. اجرا (Execution):
– اجرای کمپین در کانالهای مختلف با توجه به استراتژی انتخابی.
– مانیتورینگ و بهروزرسانی مستمر.
6. ارزیابی و بهبود (Evaluation & Improvement):
– مانیتورینگ و اندازهگیری عملکرد کمپین بر اساس KPIها
– تحلیل دادهها و بازخوردهای مشتریان.
– انطباق استراتژی با نتایج و اصلاح آن در صورت نیاز.
با این مراحل میتوانید یک کمپین موثر و کارآمد طراحی و اجرا کنید.