ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » همه واکنش‌ها به حواشی اخراج کارکنان فلایتیو / بحران Pr-Hr

همه واکنش‌ها به حواشی اخراج کارکنان فلایتیو / بحران Pr-Hr

توسط EADNA ۸ خرداد ۱۴۰۳
۸ خرداد ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
274

اخراج نزدیک به نیمی از کارکنان و نیروهای انسانی فلایتیو در روزهای اخیر سر و صدا و حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده و اکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) در ابتدای هفته جاری خبر رسید که فلایتیو از برندهای مطرح اکوسیستم استارتاپی ایران که در حوزه رزرو و خرید بلیط هواپیما فعال است، حدود نیمی از کارکنان از جمله مدیرعاملش را اخراج کرده است.

این خبر در زمان کوتاهی تبدیل به یکی از پربازدیدترین خبرهای حوزه استارتاپی ایران شد و واکنش‌های بسیار زیادی برانگیخت.

گفته شد که نیروهای احراجی فلایتیو در ساعات نیمه شب از اخراج خود مطلع شده‌اند و به همین دلیل بسیاری از آنان با انتشار پست‌هایی در شبکه اجتماعی لینکدین، اینستاگرام و توئیتر یا همان ایکس نسبت به اتفاق رخ داده انتقادهایی نوشتند.

زمان کوتاهی نیاز بود تا واکنش‌ها به این اتفاق تبدیل به یک موج شود. در نخستین نمونه کمپینی خلق الساعه شکل گرفت و بسیاری از کسب و کارها تلاش کردند تا برنامه‌ای برای جذب نیروهای اخراجی ترتیب دهند.

تبادل رزومه در فضای لینکدین از سوی کارکنان سابق فلایتیو اوج گرفت و همین امر اعتراض بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی را به دنبال داشت؛ قصه این بود که بسیاری از این کاربران مدت‌ها بود که در انتظار پیدا کردن شغل بودند و بیم ان می رفت که موج استخدام نیروهای سابق فلایتیو به صورت همزمان و فوق العاده، زمان انتظار دیگران را برای یافتن شغل طولانی تر کند.

همچنین بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که موج استخدام شکل گرفته با توجه به وضعیت موجود، واقع بینانه نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و احتمالا آینده مطلوبی برای استخدام شده‌ها نخواهد داشت.

 

بیانیه فلایتیو درباره اخراج‌ها

اما این همه ماجرا نبود. فلایتیو بلافاصله با شکل گرفتن موج انتقادها و اعتراض‌ها بیانیه‌ منتشر کرد و در آن به صورتی آشکار و کوتاه، جزئیاتی را درباره اخراج‌ها اطلاع رسانی کرد.

فلایتیو در بیانیه‌‍‌اش که در سایت دیجیاتو بازتاب یافته، رشد ۱۰۰ درصدی فروش را تأییدی بر درستی اخراج این نفرات عنوان کرده است: «حقانیت و صحت اجراى این تصمیم سخت ولى مهم، با برآیند افزایش رشد فروش چشمگیر ۱۰۰ درصدی شرکت فقط در طى چند روز از خروج و تغییر سیاست‌هاى اجرایى این نفرات بود که همین عدد به‌خودی‌خود بیانگر دلیل این تصمیم است.»

در بخش دیگری از این بیانه آمده است:‌ «شایان ذکر است فلایتیو در تمام سال‌های اخیر، حتى در سخت‌ترین روزهای اقتصادى کشور در زمان کرونا برخلاف دیگر شرکت‌ها از تعدیل جلوگیری نمود و وظایف خود را با قدرت پیش برد و متحمل هزینه‌های فراوان شد تا از فرهنگ تعدیل ناصحیح جلوگیری نماید، اما این تصمیم استراتژیک سخت، لازمه رشد پویا و انقلابی فلایتیو بوده چراکه این شرکت در شرف تجربه رشدهای چشمگیر و ورود به بازارهای جهانی و همین‌طور IPO است.»

فلایتیو اعلام کرد با این تغییرات از «افراد قدرتمند و همسو» برای پوست‌اندازی و تغییر نگرش در جهت توسعه بیشتر استفاده می‌کند.

در ادامه این بیانه ذکر شده است: «این دست تحریکات در این‌گونه تصمیمات قابل درک و پیش‌بینی است و فلایتیو زمان خود را معطوف به اهداف قلبی خود به کلیه اعضای متشکلش داده و در راستای رشد گام برمی‌دارد و از ورود به هرگونه حاشیه خودداری نموده تا به‌‌جای تمرکززدایی از اهداف خود، به امورات توسعه‌ای بپردازد.»

فلایتیو در انتها گفته است تعهدات مالی‌اش را بدون کوچک‌ترین تأخیر انجام می‌دهد: «فلایتیو در فرهنگ عمیق سازمانی خود انجام تعهدات مالی به پرسنل شریف خود را در تمام سال‌های اخیر بدون کوچک‌ترین تأخیر انجام داده و همین رفتار در ارائه خدمات شفاف و صادقانه را با همکاران و شرکاى تجارى خود و بالاخص مسافران خود داشته و این فرهنگ و وظیفه عمیقاً در فلایتیو نهادینه بوده و ماندگار است.»

 

بحران همزمان پی آر و اچ آر

متن بیانیه فلایتیو مشخصا متنی شتابزده بود. از این رو انتقادهای بسیاری را برانگیخت. برخی نوشتند که اخراج نیروهای پی آر یا همان روابط عمومی پنین تبعاتی را هم دارد. به عقیده منتقدان، بیانیه  فلایتیو در موضع گیری و شیوه نوشتاری نتوانسته بود که اقناع ایجاد کند.

اما نکته مهم در این باره شکل گیری بحران پی آر اچ آر یا بحران همزمان در روابط عمومی و منابع انسانی بود. رخدادی که می‌تواند وجهه داخلی و خارجی سازمان را همزمان هدف قرار بدهد. مواجهه با چنین بحرانی نیازمند درک درست از شرایط و تصمیم گیری به موقع است. شاید بحران فلایتیو بعدها در ایران به عنوان یک نمونه کامل از بحران همزمان PR و HR معرفی شود.

درو اقع برندها تلاش می‌کنند تصویری مناسب از هویت خود در بیرون از سازمان خلق و ارائه کنند و همزمان نیز با تاسی از الگوهای برندکارفرمایی تصویری بهتر از خود برای کارکنانشان بسازند. بحران همزمان این دو، سازمان را در یک وضعیت معلق قرار می‌دهد.

 

 

واکنش‌ها

الهه صالحی متخصص روابط عمومی در این باره در صفحه لینکدینش نوشت: حالا ‌که با این ماجرای فلایتیو، یک بار دیگه اهمیت پی‌آر بر همگان روشن شده و یک افتضاح رسانه‌ای و یک بیانیه فاجعه روی دست این برند مونده، من بی حد و اندازه مشتاقم که نظر اساتید و صاحب‌نظرانی که پادکست‌های خوبی در حوزه پی‌آر دارند رو به زودی بشنوم. کاش به شیوه تحلیل و بررسی خودتون درباره این موضوع صحبت کنید.

مرتضی قجر از فعالان حوزه استارتاپ هم نوشت: اتفاق‌هایی از این دست فضای اکو سیستم را بیشتر برای آن دسته از استارتاپ‌هایی که سهام خود را به غول‌های مالی واگذار کردند یا در شرف واگذاری هستند (واژه واگذاری حق مطلب را بیشتر از فروش ادا خواهد کرد) ناامن‌تر خواهد کرد.
ما البته به عنوان ناظری بیرونی نمی‌دانیم چه دخالت‌هایی سبب‌ساز استعفاهای دسته جمعی مدیریت شده، اما این تلنگر را به استارتاپ‌ها خواهد زد که واگذاری سهام چنین پیامدهایی نیز دارد، حداقل در واگذاری باید حد و حدود خریدار سهام مشخص باشد. پیامی که از استعفا و خصوصا تعدیل نیرو به بیرون مخابره می‌شود ناپایداری، ناامنی وریزش سرمایه اجتماعی برند است، که کار مدیران جدید را برای جذب نیرو و ریبرندیگ سخت‌تر خواهد کرد

محمدمهدی سیلسپور از کارشناسان منابع انسانی در اسنپ نیز نوشت: قطعا تعدیل شدن همگانی در ساعت ۰۳:۰۰ صبح هر شنونده ای رو ناراحت میکنه و وظیفه اجتماعی ما در این اکوسیستمه که به این افراد برای راحت تر و سریعتر کار پیدا کردن کمک کنیم ولی بقیه افرادی که تعدیل شدن و ماه هاست اوپن تو ورکن مهم نیستن؟ حقیقتا اعلام استخدام همزمان ۳۰ نفر منطقیه؟

لیلا دارابی متخصص منابع انسانی نیز نوشته: من سال نود و هفت ناخواسته مجری تعدیل ۸۰ تا ۱۲۰ نفر در یک شرکت خودرو سازی شدم …. اونجا که تولیدی است و داستان تجارتش با فلایتیو فرق داره…. تعدیل تصمیمی بسیار مهم و استراتژیک هست نقش تک تک افراد رو نمی تونید در سازمان منکر بشید این ۱۲۰ نفر طی سه سال اتوبوسی و فامیلی به شرکت اضافه شده بودند و در اوج تحریم و بحران همه رو ارزیابی کردیم و طی ۶ ماه ۱۲۰ نفر رفتند بیرون !!!! می دونم کار سختی است اما از این داستان تفسیر درستی نمیشه داد سوالات بسیاری وجود داره صورت مسأله و بیانیه باز هم قانع کننده نیست در یک شرکت دیجیتالی که مراتب تعدیل بسیار پیچیده تر هست چون با برند کارفرمایی هم دست و پنجه نرم می کنه ! خطاب به دوستان غیر اچ آری بگم تا به حال چند موقعیت رو مدیریت کردید و مجبور شدید حتی همزمان دو نفر رو بیرون بگذارید ؟ موضوع فلایتیو بایستی چیزی به مراتب پیچیده تر از این باشه که داستانش در لینک دین پیچیده.

مهدی آل پناه از کارکنان سابق فلایتیو هم نوشت: فلایتیو برای ما مثل همین خونه مادربزرگه ست، گرم، صمیمی، پر از امید و تلاش … ما خونه‌ای رو ساختیم و تیمی رو تشکیل دادیم که همیشه آرزوی همکاری با اون رو داشتیم، ما تیمی رو ساختیم که از هر چالش به راحتی عبور می‌کرد و کارش فتح قله‌های موفقیت بود. با این حال توانایی ما محدود به چالش‌هایی بود که با منطق و پشت‌کار رفع می‌شن. با این حال همکاری با هلدینگ مربوطه راه‌کار منطقی نمی‌شناخت و نمی‌شناسه.
از چند ماه پیش، دخالت‌های بی‌جای هلدینگ سرمایه‌گذار شدت گرفت.
به نظر می‌رسید طوفان در راهه…
طوفانی که فقط طی چند روز، مدیرعامل و همه مدیران ارشد دپارتمان‌های فلایتیو رو به تصمیم استعفا رسوند و مجبور به ترک این خونه کرد.
با این استعفاهای ناگهانی، اول سکوت سنگینی بر فضای فلایتیو حاکم شد و بعد صدای اعتراض‌ها شنیده شد و درست در “ساعت ۳” نیمه‌‌شبی غم‌بار، خبر تلخ تعدیل مثل یک زلزله مهیب، این خونه شاد رو برای ما ویران کرد.
دقیقا دو روز مونده به تولد ۸ سالگی فلایتیو؛ الان ما باید غرق در تدارکات برگزاری جشن بودیم، اما با قلبی پر از غم، مجبور به ترک این خونه شدیم و “اپن تو ورک” تنها راه باقی‌مونده برای ماست، راهی که هیچ‌کدوم دوستش نداریم. قصه “فلایتیو” برای ما به غم‌انگیزترین شکل ممکن به پایان رسید اما خاطرات خوش تلاش، خلاقیت، همدلی و عشقی که در این خونه جریان داشت؛ برای همیشه در قلب و ذهن ما باقی می‌مونه. ما به دستاوردهای خودمون افتخار می‌کنیم و باور داریم که از بهترین فصل‌های فعالیت فلایتیو رو رقم زدیم. ما باور داریم که در یک فضای سالم، فعالیت‌های ما می‌تونست شروع یک فصل جدید از رقابت در صنعت گردشگری باشه اما ناچاریم که واقعیت‌های ایجاد شده رو بپذیریم و این خونه رو ترک کنیم. به امید روزی که فلایتیو روزی به صاحبان اصلی خودش، یعنی تمام همکاران ما در تمامی تیم‌ها برگرده.

در ادامه نیز ساسان نایب موسس فلایتیو در لینکدین این مجموعه نوشت: اگر رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی دوستان عزیز در اکوسیستم برای جذب های موقت و نا آگاهانه فارغ از اطلاع از آگاهی و شناخت از تخصص و توانایی افراد تعدیل یا خارج شده hashtag#فلایتیو تمام شده، بفرمایید تا برای جذب های واقعی و متعهدانه مذاکره با افراد جدید رو آغاز کنیم.
بر خلاف باقی اچ آر های هیجان زده شده آنچنان عجله ای در تصمیم گیری غیر محاسبه شده نداریم، چون نظم فلایتیو آنچنان بالاست که مارو در شرایط ویژه هم شگفت زده و عجول نمیکنه،
ضمن اینکه، گذشته اخلاقی فلایتیو بیانگر جنس تصمیم گیری های متعهدانه اون هست.
اختلاف نظرها جزو لاینفک بیزنس هاست و قرار نیست اینگونه اتفاقات مارو از واقعیات حال حاضر دور کنه.
به هر حال ما آماده جذب و توسعه همیشگی خودمون هستیم و حال خوبمون رو در رشد های جدید، جاری و آتی با شما به اشتراک میذاریم‌.‌.
جای عزیزانی که خارج شدند خالیست ولی اطمینان دارم در اکوسیستم، همیشه برای همه موقعیت های خوب باقیست..
این پیام رو از طرف شخص مستقیم خودم مینویسم و قصد دارم حاشیه هارو کنار بذاریم و آرزوی موفقیت برای دوستان خارج شده دارم و اطمینان دارم توانایی ویژه ای برای رشد فردی و سازمانی دارند،و از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز میکنیم و آرزوی آرامش و موفقیت برای یکایک همکارانم دارم.

 

معرفی فلایتیو

فلایتیو از استارتاپ‌های حوزه رزرو بلیت در ایران است که فعالیت خود را خردادماه سال ۱۳۹۵ به عنوان یک آژانس مسافرتی آنلاین آغاز کرد،

این مجموعه در معرفی خودش نوشته: از همان ابتدا تلاش کردیم تا نگاه متفاوتی داشته باشیم. ما تصمیم گرفتیم پیش از هر چیزی، اول به خواسته‌ها و رضایت مشتری‌هایمان توجه کنیم. آن زمان را به سرعت سپری کردیم، و حالا با همراهی شما، از یک آژانس مسافرتی، به یک «شرکت گردشگری آنلاین» و یکی از رهبران این بازار تبدیل شده‌ایم. ما مفتخریم که هر ماه بیش از صدها هزار نفر برای انجام سفرهای داخلی و خارجی خود از خدمات فلایتیو بهره می‌برند. اما این پایان راه و ماموریت ما نیست!

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • بیلبوردهای تهران قربانی گرفت/ برکناری رضا صیادی!
  • جنگ تبلیغاتی روابط عمومی‌ها بالا گرفت/ حمله آماری اسنپ به گلرنگ
  • واکنش پلیس راهور به تبلیغات فروش خودروهای گذرموقت
  • انتقاد مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد از افزایش اجاره بیلبوردها
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
گزارش جامع دیتاک 1402 منتشر شد/ اندرونی بازار 130 هزار میلیاردی اینستاگرام و تلگرام
نوشته بعدی
چگونه یک کمپین تبلیغاتی حرفه‌ای بنویسیم ؟

نوشته‌های مرتبط

سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری گلرنگ‌‌ ونچرز در استارتاپ شب

۲۸ آذر ۱۴۰۲

اینترنت بدون فیلتر در پارک فناوری پردیس/ یک تبعیض یا...

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

حاشیه‌های ثبت نام تجاری «فین‌تک» برای یک شرکت سرمایه‌گذاری

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نمایشگر کش‌سان ال‌جی رونمایی شد + جزئیات تازه‌ترین نمایشگر جهان

۲۱ آبان ۱۴۰۳

مدیر تبلیغات وزارت ارشاد: متولی تبلیغ در VODها ماییم

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترب‌گلد؛ حاصل همکاری کاریزما و ترب/ چگونه طلای با پشتوانه...

۷ اسفند ۱۴۰۳

برند سیگار شهاب حسینی چیست ؟ جستجوی مخاطبان ایرانی

۲۹ بهمن ۱۴۰۲

فرزانه صادق وزیر راه خواهد شد؟ معرفی اولین وزیر زن...

۲۱ مرداد ۱۴۰۳

محمد رضا گلزار سفیر برند اکستریم VX شد

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

کاهش 30 تا 40 درصدی فروش سوپرمارکت‌ها در روزهای تعطیلی

۳ دی ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 62,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,3K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • مسدود شدن صفحه اینستاگرام “خانومی” پس از ویدیوی رپ خوانی...

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
  • یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
  • نقد و تحلیل بیلبورد “همشهری ببین”

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

واکنش‌ها به تغییر لوگو سایپا

۱۹ آذر ۱۴۰۳

1000 شعبه جدید مک دونالد در...

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در...

۱۹ شهریور ۱۴۰۳