گزارش جامع دیتاک 1402 درباره رفتار ایرانیان در شبکههای اجتماعی منتشر شده و اطلاعات جالبی درباره کاربران ایرانی اینستاگرام، تلگرام و فروشندگان و فعالان اقتصادی این پلتفرمها و … ارائه کرده است؛ از جمله این که گردش مالی مبتنی بر شبکه های اجتماعی در ایران بیش از 130 هزار میلیارد تومان در سال است؛ رقمی که اگرچه در ابعاد ملی چندان بزرگ نیست اما گویا به تامین زندگی بیش از 3.7 میلیون کاربر کمک کرده است.
به گزارش ایدنا (رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران) طبق آمار ارائه شده از سوی دیتاک، اینستاگرام در سال 1401 فیلتر شد اما به فاصله یک سال از فیلترینگ، کاربران اینستاگرام به این پلتفرم برگشتند. حالا 46 میلیون ایرانی در اینستاگرام حساب کاربری دارند و 31 میلیون نفر از آنان در این شبکه اجتماعی فعال هستند. جالب آن که هر ایرانی فعال در اینستاگرام هم به طور میانگین روزانه 220 محتوا میبیند که احتمالا بخش قابل توجهی از این محتوا تبلیغاتی است.
چند درصد محتوای اینستاگرام تبلیغاتی است؟
بنا به گزارش دیتاک، 31 درصد محتوای اینستاگرام به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تبلیغاتی است. با این حساب، هر کاربر در روز به طور میانگین حدود 70 محتوای تبلیغاتی در اینستاگرام میبیند! به بیان دیگر محتواهای تبلیغاتی اینستاگرام فارسی هر روز نزدیک به دو میلیارد بار دیده میشود که رقم قابل توجهی است.
پرکاربردترین هشتگهای تبلیغاتی اینستاگرام
اگرچه کاربران اینستاگرام در سال 1402 در مقایسه با سال قبلش 26 درصد کمتر از هشتگها استفاده کردهاند، اما همچنان هشتگها در این شبکه اجتماعی پرکاربرد هستند. موضوع هشتگها هم جالب است، پرکاربردترین هشتگهای تبلیغاتی در اینستاگرام را در زیر میبینید!
روزانه چند محتوا در شبکههای اجتماعی ایران تولید میشود؟
هر روز تقریبا 8 میلیون محتوا در رسانههای ایران تولید میشود؛ یعنی معادل 1600 شاهنامه فردوسی!
از این رقم 88 درصد در اختیار سه پلتفرم اینستاگرام، تلگرام و ایکس است. اینستاگرام 61 درصد، تلگرام، 17 درصد و ایکس یا همان توئیتر سابق هم 11 درصد.
همچنین روزنامهها و سایتهای خبری با هم کمتر از یک درصد تولید محتوا دارند.
باقی هرچه هست به تولید محتوا در باقی شبکههای اجتماعی مانند ایتا، بله، سروش، روبیکا و … مربوط است.
البته گزارش دیتاک اطلاعاتی درباره تولید محتوا در یوتیوب، آپارات و ویسگون و … منتشر نکرده است.
تاریخ مصرف محتوا در ایران
نکته قابل توجه این است که تاریخ مصرف محتوا در ایران کاهش چشمگیری پیدا کرده است. نسبت تولید محتوا در اینستاگرام به نفع استوری است و کاربران 5 برابر بیشتر از پست هایشان، استوری تولید و نشر میکنند. استوریها تنها 24 ساعت فعال هستند و از دسترس خارج میشود. این یعنی مصرف محتوا تاریخمند و کوتاه مدت شده است.
بازاریابان نتیجه خواهند گرفت که برای تداوم برندینگ و بازاریابی، نیازمند تبلیغات کوتاه مدت و حضور پررنگ تر در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند. این امر، تبلیغات موجی و یادآور را به دنبال خواهد داشت. کمپینهای کوتاه مدت اما دورهای و تکرار شونده.
محبوب ترین برندهای سال 1402 در شبکههای اجتماعی
اپراتورهای تلفن همراه و خودروسازها در صدر قرار دارند. دلیلش هم واضح است. همه یا دارند با سیمکارتشان کار میکنند یا به دنبال خرید و فروش خودرو و سود هستند! تنها دو برند هستند که در میان هفت برند محبوب سال 1402 غیرخودرویی و غیرسیمکارتی هستند، اسنپ و فیلمیو است. بقیه به ترتیب ایرانسل، همراه اول، ایرانخودرو، اسنپ، رایتل، سایپا و فیلیمو هستند. محتوای تولیدی این برندها بیشتر از دیگر برندها دیده شده است.
اما اگر تعداد فالوور را در نظر بگیریرم، قضیه کمی متفاوت است. در میان برندهای پرفالوور، افق کوروش با 2 میلیون فالوور در صدر قرار دارد، در ادامه فیلیمو و دیجیکالا به ترتیب با 1.87 و 1.48 میلیون کاربر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.