ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » اهمیت و کاربرد نوستالژی در تبلیغات/ خاطره‌ها چگونه بازار می‌سازند؟

اهمیت و کاربرد نوستالژی در تبلیغات/ خاطره‌ها چگونه بازار می‌سازند؟

توسط EADNA ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
515

نوستالژی همیشه ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب دارد؛ به ویژه در حوزه تبلیغات! به این معنی که استفاده از عناصر و المان‌های نوستالژیک می‌تواند توجه و همدلی مخاطب تبلیغ را برانگیزد.

به گزارش ایدنا (رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران) با گسترش ابزارهای دیجیتالی در سال‌های اخیر و توجه عمومی به ابزارهای متنوع هوش مصنوعی، بسیاری از برندها تلاش می‌کنند تا بر روی آینده و جهان ناشناخته پیش رو تمرکز کنند. نگاهی به اسلوگان و تگ لاین برندهای مختلف نشان می‌دهد که تقریبا همه کسب و کارهای حوزه تکنولوژی، بانکداری، لوازم خانگی و حتی پوشاک و … از مفهوم «آینده» برای معرفی خود و جلب نظر مخاطب استفاده کرده‌اند.

در ایران عمدتا برندهای حوزه بانکداری و دیجیتالی در برندینگ خود چشم به آینده دارند. هلدینگ فناپ «سکوی خلق آینده» را برای خود انتخاب کرده، بانک تجارت عبارت «بانک فردا» را برگزیده، بانک پاسارگاد اسلوگان «بانک هزاره سوم» را دارد و بانک آینده هم «آینده روشن است» و …

خوراکی‌های ایرانی هم بر اساس الگوی معمول، شعارهایی را انتخاب کرده‌اند که معطوف به حال و لحظه است. نمونه‌های زیر را بخوانید.

برفود: میزبان لحظه‌های خوش

چای شهرزاد: همراه لحظه‌های ناب

مکنزی: لحظه ها را باید زیست

چی توز: طعم خوش لحظه‎‌ها

عمده تبلیغات این برندها چه در حوزه تبلیغات دیجیتال و چه در حوزه تبلیغات محیطی و تبلیغات رادیو و تلویزیون نیز برپایه اسلوگان آنها شکل گرفته است. این یعنی کمتر برند ایرانی هست که بتواند استفاده درست و دقیقی از عنصر نوستالژی داشته باشد.

اما آیا می‌توان در تبلیغات در دنیای امروز از نوستالژی به درستی استفاده برد؟ یا اصولا استفاده از عناصر نوستالژیک در دنیای امروز اثربخش است؟ بدون تردید در چنین فضایی اشاره به خاطرات خوش گذشته مشتریان در قالب نوستالژی جسارت بسیار زیادی نیاز دارد. پیش فرض اغلب بازاریاب ها در زمینه تاکید بر روی آینده عدم اهمیت گذشته در دنیای به شدت در حال تغییر امروزی است. به این ترتیب دستاوردهای دوران مدرن و پیشرفت های فناوری به سرعت خاطرات گذشته افراد را پاک خواهد کرد. این امر در الگوی بازاریابی نوستالژیک به طور کامل محل تردید است. به همین خاطر در طول سال های اخیر برخی از کمپین های مرتبط با نوستالژی های گوناگون مشتریان موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها شده است.

 

نوستالژی هنوز خریدار دارد

همه ما نسبت به اهمیت نوستالژی و احساس خوشایندش برای افراد گوناگون آگاهی داریم. به این ترتیب برندها با استفاده مناسب از المان های خاطره انگیز امکان افزایش درآمدشان را خواهند داشت. چندی پیش مطالعه ای از سوی ژورنال پژوهشی مشتریان (Journal Of Consumer Research)  اهمیت تاکید بر روی نکات نوستالژیک برای تاثیرگذاری بیشتر محتوای تبلیغاتی را ثابت کرده است. بر این اساس مشتریان در صورت مشاهده المان های خاطره انگیز در محتوای تبلیغاتی تمایل بیشتری برای خرید محصولات خواهند داشت. این امر تقریبا در تمام کسب و کارها صحت دارد. به همین خاطر کاربرد الگوی بازاریابی نوستالژیک دامنه وسیعی از کسب و کارها را پوشش می دهد.

یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی نوستالژیک تاکید بیش از حد بازاریاب ها بر روی نسل میانسال است. گویی سایر نسل ها خاطرات شیرینی برای یادآوری ندارند. این امر موجب تمرکز صرف بر روی گروه خاصی از مشتریان و بی توجهی به سایر مشتریان احتمالی، به ویژه مشتریان نسل جوان، شده است. یکی ضرورت های فعالیت در عرصه بازاریابی نوستالژیک توجه متعادل به سایر نسل ها و تلاش برای تولید محتوای جذاب برای آنهاست. در غیر این صورت ما بخش قابل توجهی از مشتریان بالقوه مان را از دست خواهیم داد.

اگرچه نسل جوان تازه در ابتدای مسیر زندگی قرار دارد، اما خاطرات بسیار زیادی از دوره نوجوانی و کودکی دارد. همین امر امکانات بسیار زیادی به برندها در زمینه بازاریابی تاثیرگذار به آنها می دهد. کاساندرا مک اینستوش، کارشناس ارشد مطالعات بازار در موسسه دیگی دی، درباره بازاریابی نوستالژی محور اینگونه اظهارنظر کرده است: «مردم همیشه از یادآوری نکات خاطره انگیز لذت می برند. در این میان برندها برای جلب توجه بیشتر مشتریان و فروش بهتر باید از این عامل به خوبی استفاده کنند.»

بدون تردید استفاده از هر الگوی بازاریابی در عمل دشواری‌های خاص خود را دارد. امروزه بسیاری از برندها علی رغم آگاهی از تاثیرگذاری برخی الگوهای بازاریابی به دلیل عدم آشنایی با آنها قید استفاده شان را می زنند. به همین خاطر در این مقاله  کمپین‌های برتر در زمینه بازاریابی نوستالژیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به این ترتیب توانایی برندها برای استفاده از این الگوی کاربردی بازاریابی بیشتر خواهد شد.

اما برای استفاده از عناصر نوستالژیک چند نکته را باید رعایت کنید:

  1. محصول شما برای کدام گروه سنی از مخاطبان است، نوستالژی باید برای آن گروه به لحاظ سنی، جنسی و فرهنگی معنا داشته باشد.
  2. ارتباط میان نوستالژی و محصول شما چیست؟ اگر رقبای شما کمپین‌های موفقی با رویکرد آینده محور برگزار کرده‌اند، استفاده از نوستالژی می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد.
  3. نگاه امروزی به نوستالژی داشته باشید. دربند گذشته نباشید، روایت امروزی از نوستالژی را ارائه کنید.
  4. سعی کنید کار را مینیمال پیش ببرید. یعنی تمامی جزئیات مربوط به عنصر نوستالژیک را دوباره ارائه نکنید یا زمان بازنمایی گذشته را طولانی نکنید. یک اشاره مناسب کافی است.

 

در ادامه برخی از مهمترین نمونه‌های جهانی استفاده از نوستالژی در تبلیغات را مرور خواهیم کرد:

موتورولا: گوشی های خاطره انگیز Razr

 

 نینتندو: خاطرات 2 برادر

”

مرکز گردشگری استرالیا: الگوی نوین جذب گردشگر

“

اسپاتیفای: داستان بی پایان

ادوبی: لذت نقاشی با باب راس

مایکروسافت

ممکن است علاقه مند باشید
  • لوئیس فیگو برای تبلیغ لبنیات وارد تهران شد
  • ترب‌گلد؛ حاصل همکاری کاریزما و ترب/ چگونه طلای با پشتوانه بخریم؟
  • آیا حرف‌های ما برای تبلیغات هدفمند شنود می‌شود؟
  • راهنمای استخدام سفیر برند + نمونه‌های موفق و ناموفق ایرانی
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
چرا زنان مارکتر دستمزد کمتری از مردان می‌گیرند؟
نوشته بعدی
زنان محجبه در تبلیغ گوشی همراه گوگل/ پای غزه در میان است؟

نوشته‌های مرتبط

بهترین نمک ایران کدام است؟ معرفی نمک‌های تصفیه شده طبیعی...

۲۲ شهریور ۱۴۰۴

فروشنده بزرگ در سبد خرید همراه اول/ ارزش دیجیکالا چقدر...

۲۱ مرداد ۱۴۰۳

یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۴

درآمد تبلیغات سوپر لیگ اروپا؛ 3 میلیارد یورو

۴ دی ۱۴۰۲

تبلیغ کالاهای ممنوعه در صداوسیما ؟

۹ بهمن ۱۴۰۲

نقدی بر تبلیغات تلویزیونی مواد آرایشی بهداشتی

۸ بهمن ۱۴۰۲

اطلاعات نمایشگاه لوازم التحریر مصلی / ساعات بازدید + جزئیات...

۲۳ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل بازار جهانی تبلیغات پس از جنگ تحمیلی 12 روزه

۴ مرداد ۱۴۰۴

پایان مزاحم‌های بدصدای بی‌موقع / تماس‌های تبلیغاتی ممنوع شد

۱۵ مهر ۱۴۰۳

در سال 1404 چه مهارت‌های شغلی اهمیت پیدا می‌کنند؟ چه...

۱۷ فروردین ۱۴۰۴

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 66,1K مشاهدات
  • 2

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 18,5K مشاهدات
  • 3

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,6K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,6K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 13,K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (275)
  • برندها (129)
  • برندینگ (87)
  • تجربه دیگران (47)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (100)
  • زندگی-بازار (10)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • واکنش‌ها به تبلیغات جدید رامک / گله‌ گاوهای بامزه در...

    ۱۲ مهر ۱۴۰۴
  • نمک بازار برندینگ / بهترین نمک‌های ایرانی در رقابت جهانی

    ۷ مهر ۱۴۰۴
  • واکنش‌ها به تبلیغات جدید اسنپ مارکت/ از جات تکون نمی‌خوری؟

    ۶ مهر ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (275)
  • برندها (129)
  • برندینگ (87)
  • تجربه دیگران (47)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (100)
  • زندگی-بازار (10)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (36)
  • محیطی (46)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

سریال هفت چگونه تبلیغاتش را مدیریت...

۵ دی ۱۴۰۲

دانلود اپلیکیشن تپسی فود / غذا...

۲۸ مهر ۱۴۰۳

چگونه یک بیلبورد اجاره کنیم؟ /...

۲۰ خرداد ۱۴۰۳