تبلیغات محیطی از گرانترین انواع تبلیغات است. بیلبوردها همیشه گران بوده و هنوز هم گران هستند و جالب این که با مزایدههای اخیر سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید منتظر باشیم که قیمت تابلوهای تبلیغاتی در تهران دو، سه برابر هم بشود.
به گزارش ایدنا در میان انواع تبلیغات محیطی، تبلیغات در مترو قیمت پایین تری دارد. تابلوهای کوچک و بزرگ ایتسگاههای مترو، دستگیرههای داخل واگنها، کتیبههای داخل واگن و … از انواع ابزارهای تبلیغاتی در مترو است که در سال 1397 توسعه پیدا کرد و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. با ظهور کرونا، تبلیغات مترو به محاق رفت و ظرفیت تجهیزات مدرن و روزآمد تبلیغاتی در این ناوگان در سالهای ابتدایی کار، خالی ماند و خسارت بزرگی به شرکت بهرهبردارش وارد کرد.اما با عبور از کرونا، این ظرفیت مدرن، با استقبال قابل توجه برندها روبرو شد.
سفرهای پرشمار شهروندان تهرانی با مترو و فضای بصری محدود مترو در زیر زمین، امکان برجسته کردن تبلیغات و تابلوهای تبلیغاتی را بسیار بیشتر کرده است. اما قیمت تابلوها و ابزارهای تبلیغاتی مترو چقدر است؟
چنان که دی ام برد در گزارشی اعلام کرده متوسط هزینه اجاره ماهانه هر یک از کتیبههای داخلی مترو، در واگنهای عمومی ۸۰۰ هزار تومان است. البته جالب است بدانید که این هزینه برای واگن بانوان ۱۰۰ هزار تومان گرانتر است.
هزینه تبلیغ روی بدنه قطارهای مترو
همچنین اجاره ماهانه بدنه دوطرف قطار ۶۰ میلیون تومان است. گفتنی است قرارداد این اجاره باید یکجا و به مدت ۶ ماه خریداری شود و این یعنی مبلغ آن به ۲۷۰ میلیون تومان میرسد. اجاره ماهانه دستگیرههای مترو نیز ماهانه ۴۰۰ هزار تومان است. البته باید این را بدانید که هر واگن ۳۰ عدد دستگیره و هر قطار ۲۱۰ عدد دستگیره دارد که این تعداد به طور کامل واگذار می شود. قیمت تمامشده برای این تعداد نیز ۸۵ میلیون تومان است.
لایتباکسهای سکوها
اجاره ماهانه هر عدد لایتباکس زیر سکو (حریم ریلی) ۱۵میلیون تومان و اجاره ماهانه تابلوهای بنری روی سکو، برای هر متر مربع بین ۲ الی ۳ میلیون تومان متغیر است.
فضای تبلیغاتی پله برقی و راهپله
اجاره ماهانه بدنه استیل پلههای برقی بین ۶ الی ۱۰ میلیون تومان است. اجاره ماهانه پیشانی راهپلههای ثابت نیز از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. اجاره ماهانه لایتباکس کنار پلهبرقیها نیز از ۸ الی ۱۰ میلیون تومان است. جالب است بدانید هر ۱۰۰ ساعت «لوگوپرژکتور» (نورپردازی) نیز مبلغ ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد.
گفتنی است این اختلاف قیمت در ایستگاههای مختلف مترو به میزان تردد افراد در این محیط وابسته است. درواقع سه نوع دستهبندی A+، A، B برای تعیین تعرفه تبلیغات در ایستگاههای مترو وجود دارد که ایستگاههای A+ گرانترین و ایستگاههای B ارزانترین تعرفهها را دارند. برای مثال ایستگاههای پرتردد تئاترشهر، میدان انقلاب، کرج، گلشهر و… جزو مناطق A+ به شمار میروند. ایستگاههای بیمه، سبلان، برج میلاد، قائم و… در دسته A و ایستگاههای رودکی، محمدشهر، چیتگر و… در دسته B قرار دارند.