بعد از فیلمنت، نماوا و فیلیمو حالا یک شبکه جدید نمایش خانگی به نام «شیدا» هم پا به عرصه فعالیت گذاشته است.
به گزارش ایدنا شنیدهها حاکی از آن است که این پلتفرم متعلق به شرکت کارت گردشگری پارس و زیر مجموعه هلدینگ نگین گردشگری ایرانیان بانک گردشگری است. در حال حاضر مدیریت پلتفرم شیدا بر عهده محمد جهانبخش است.
گویا «حال استمراری» برنامهای مشابه «کتاب باز» و به کارگردانی سروش صحت اولین فعالیت این پلتفرم خواهد بود.
در گزارشی که آژانس تحقیقات بازار نکسلوکس از بازار VODها که درباره “شبکه نمایش خانگی مبتنی بر پرداخت اشتراک” یا SVOD است، سه بازیگر اصلی در حوزه SVOD حضور دارند که شامل فیلیمو، فیلم نت و نماوا است.
بررسی سهم بازار این سه شبکه نمایش خانگی توسط نکسلوکس نشان میدهد که فیلیمو، با اختلاف به عنوان برند برتر در این حوزه شناخته میشود و بیشتر از 62 درصد از کاربران، آن را به عنوان برند اصلی در حوزه شبکه نمایش خانگی معرفی کرده اند. پس از آن فیلمنت با 21.6 درصد و نماوا با 11.3 درصد، در رتبهی دوم و سوم قرار دارند.
VOD چیست؟
VOD مخفف عبارت Video on Demand، به معنای “ویدئو هنگام درخواست” است، که روشی جدید و متفاوت را برای دسترسی به محتوای ویدئویی ارائه میدهد.
در روشهای غیر از VOD، مخاطبان مجبورند که ویدئو را درست در زمانی که توسط ارائهدهندگان ویدئو برنامهریزی شده، ببینند؛ مانند پخش زنده، برنامههای تلویزیونی و کلاسهای آموزشی آنلاین. اما در روش VOD، ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانهای ذخیره میشود. سپس، ویدئو مطابق با خواست مخاطب، در هر زمان و هر مکانی که بخواهد پخش میشود؛ یعنی هر زمان که مخاطب بخواهد ویدئو را ببیند، میتواند به آن دسترسی پیدا کرده و هر قسمتی از ویدئو را که بخواهد، تماشا کند.