ساخت ویدیو جذاب برای بازاریابی ویدیوی ، در حال حاضر یکی از روشهای محبوب و پرطرفدار برای جذب مخاطبان برند است و خوشبختانه ایجاد محتوای باکیفیت و تاثیرگذار برای مخاطبان نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد؛ در این مطلب با ما همراه شوید تا در مورد ساخت ویدیو موفق با هم بیشتر بدانیم.
اگر به موفقیتهای خالقان یوتیوب مانند جیمی دونالدسون (مشهور به آقای بیست با بیش از ۱۵۳ میلیون دنبالکننده) و فلیکس کیلبرگ (معروف به پیودیپای با بیش از ۱۱۱ میلیون دنبالکننده) نگاه کنیم، به راحتی متوجه خواهیم شد که ویدیو به تنهایی یک ابزار قدرتمند و کارآمد در زمینه بازاریابی و دستیابی به مخاطبان است. به همین دلیل، ویدیو به یکی از محبوبترین نوع رسانهای برای بازاریابان تبدیل شده است.
ساخت ویدیو جذاب برای بازاریابی ویدیوی ، در حال حاضر یکی از روشهای محبوب و پرطرفدار برای جذب مخاطبان برند است و خوشبختانه ایجاد محتوای باکیفیت و تاثیرگذار برای مخاطبان نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد؛ در این مطلب با ما همراه شوید تا در مورد ساخت ویدیو موفق با هم بیشتر بدانیم.
یک ویدیو جذاب چه امکاناتی به شما ارائه میدهد؟
ساخت ویدیو به راحتی با تلفنهای هوشمند و سایر دستگاههای موبایل تولید میشود و از مزایای فراوانی مانند به یاد ماندن ویدیو در ذهن مخاطبان و ایجاد قصد خرید برخوردار است. به دلیل جذابیت بیشتر نسبت به مقالات و انواع محتوای متنی، ویدیو معمولاً مدت زمان بیشتری را که مخاطبان در وبسایت شما صرف میکنند، به دنبال دارد.
هرچه مخاطبان بیشتر در وبسایت شما بمانند، احتمال خرید یا بررسی سایر پیشنهادات و محصولات شما بیشتر میشود. “و به این معنی است که بین محتوای ویدیویی و توانایی شما در فروش و بازاریابی محصولات یک ارتباط مستقیم وجود دارد.“
با اینکه شاید فکر کنید که بازار از ویدیو جذاب به واسطه شبکههای اجتماعی و سایر پلتفرمها اشباع شده است، اما همچنان تقاضای مخاطبان برای محتوای ویدیویی بسیار بالا است؛ به همین دلیل، محتوای ویدیویی شما باید بسیار برتر و متمایزتر از رقبا باشد تا بتوانید جلب توجه و استقبال مخاطبان خود را فراهم آورید.
در غیر این صورت، احتمال جذب مخاطبان به سمت وبسایت یا کانال یوتیوب شما به حداقل میرسد. از تخصص خود بهره ببرید و اطمینان حاصل کنید که کیفیت هر ویدیویی که تولید میکنید، بسیار بالا باشد.
ویدیو مستقل ، چندکاناله و یکپارچه
آیا موفقیت ویدیو به این معناست که نباید مقالات، گزارشهای فنی، اینفوگرافیکها یا سایر رسانهها مثل پادکستها تولید شوند؟ در پاسخ باید گفت این نظریه کاملاً اشتباه است.
همواره بخشی از مشتریان یا مخاطبان علاقهمند به گزینههای مختلف رسانهای هستند و استفاده مجدد از محتوا به صورت فرمتهای متفاوت، امکان بهرهبرداری از استراتژی چندکاناله را به شما میدهد تا به افراد بیشتری دسترسی یابید. در تجربیات بدست آمده، ویدیوها نسبت به سایر انواع محتوا، تعامل بیشتری را به دنبال دارند.
پیش از شروع، در نظر بگیرید که آیا ویدیوی شما به عنوان یک محتوای مستقل عمل خواهد کرد یا جزء یک کمپین بزرگ چند کاناله خواهد بود؟
ممکن است موارد خاصی وجود داشته باشد که تولید یک ویدیو به شکل مستقل منطقی باشد، بسته به اهداف و بازاری که در آن فعالیت میکنید. اما به طور کلی، ما ویدیو را به عنوان یک گزینه دیگر برای جلب تعامل مشتریان توسعه میدهیم، به جای اینکه آن را به صورت جداگانه یا جدا از دیگر رسانهها قرار دهیم.
هنگامی که تصمیم میگیرید که ویدیوی شما مستقل باشد یا جزء یک کمپین بزرگتر باشد، به خاطر داشته باشید که انواع گزینهها برای یک ویدئو جذاب وجود دارد:
میتوانید خلاقیت خود را به کار ببرید و از ویژگیهایی مانند صداگذاری، انیمیشن دیجیتال یا یکپارچهسازی هوش مصنوعی استفاده کنید یا اگر بودجهتان اجازه میدهد، از ویدیوهای لایو (زنده) به عنوان یک تغییر در شیوه اجرا استفاده کنید.
برخی از ویدیوها هزینه کمتری نسبت به دیگران دارند. اگر قصد دارید ویدیوهای لایو (زنده) تولید کنید، استفاده از یک استودیو و تیم اختصاصی به شما کمک میکند تا کار به شیوه متمرکزتر و با کیفیتتری انجام شود. این گزینه گرانترین گزینه خواهد بود و تیمهای بازاریابی کوچکتر میتوانند به جای آن از انیمیشن دیجیتال به عنوان یک جایگزین عالی استفاده کنند.
ارزیابی موفقیت ویدیو
محتوای ویدیویی، مانند هر نوع رسانه دیگری، دارای معیارهایی است که نشان میدهد عملکرد شما چقدر خوب است، مانند نرخ کلیک و زمان حضور کاربران در سایت. مهمترین معیاری که باید اندازهگیری کنیم تعداد بازدیدهای ویدیو است.
عواملی مانند کیفیت تصویر کاور (تصویر کوچک معرف ویدیو) یا قرارگیری ویدیو در وبسایت شما میتواند به طرز چشمگیری بر نتایج شما تأثیر بگذارد.
معیار مهم دیگر، مدت زمانی است که بینندگان ویدیو شما را تماشا میکنند. طبق مطالعات، مشخص شده است که پس از ۹۰ تا ۱۲۰ ثانیه، مردم تماشای ویدیو را متوقف میکنند.
با توجه به این موضوع، در نظر داشته باشید که ویدیو خود را کوتاه تولید کنید. و با طراحی اسکریپت، اطلاعات جذاب یا تغییرات تصویر را به گونهای طراحی کنید که بازدیدکنندگان درگیر بمانند.
در نهایت، تحقیق کنید که آیا مردم ویدیو را به اشتراک میگذارند یا خیر؟ اگر این اتفاق میافتد، به این معناست که محتوا ویدیو جذاب برند شما با مخاطبان ارتباط برقرار کردهاست. مردم آنچه که با آن ارتباط برقرار نمیکنند را به اشتراک نمیگذارند.
فقط به خاطر داشته باشید که عواملی مانند الگوریتم پلتفرم میتوانند به طرز قابل توجهی بر اولین نظراتی که دریافت میکنید، تأثیر بگذارند. دریافت نظرات بیشتر به این معنی است که تعداد افراد زیادی وجود دارند که ویدئو جذاب برند شما را تماشا کرده اند؛ و سپس آنها را به اشتراک گذاشتهاند.
برنامه ریزی برای تولید محتوا
ممکن است بخواهید در شرکت خود، پروتکلهای ایجاد ویدیو مشخصی را توسعه دهید تا هماهنگی و مسئولیتپذیری بیشتری را فراهم کنید. در ادامه، چند مرحله اساسی برای پیگیری این پروتکلها آورده شده است:
۱- تصمیم بگیرید که برای ساخت یک ویدیو جذاب چقدر میتوانید هزینه کنید
آیا قادر به استخدام نیروهای حرفهای هستید؟ آیا به هزینه اضافی برای آرایش یا ویرایش در ساخت یک ویدیو جذاب نیاز دارید؟
باید بدانید که حتی با بودجههای حداقل، نیز میتوان یک محتوای عالی برای برند خود تولید کرد. در مورد مقدار پولی که میتوانید برای ویدیو هزینه کنید، واقعبین باشید تا انتخابهای فروشنده و ابزارها را محدود کنید. همچنین باید روند تعیین معیارهای بودجه تولید ویدئو جذاب برند خودتان، کاملا واضح باشد.
۲- انتخاب طول مدت زمان ویدیو
همانطور که پیشتر توضیح داده شد، توصیه کلی این است که طول مدت زمان ویدیو حداکثر دو دقیقه باشد. اما طول مورد نظر ممکن است به کانال یا هدف شما بستگی داشته باشد.
به عنوان مثال، ویدیویی که مستقیماً در توییتر قرار میگیرد نمیتواند بیش از دو دقیقه و بیست ثانیه باشد. در حالی که در اینستاگرام میتوانید تا ۶۰ دقیقه طول داشته باشد.
در صورتی که رویکرد چندکاناله دارید، احتمالاً نیاز به تولید محتوای کوتاهتر خواهید داشت تا محدودیتهای مختلف را رعایت کنید. مگر اینکه قصد داشته باشید نسخههای مختلفی از ویدیو جذاب برند خود را ایجاد کنید.
۳- نوشتن اسکریپت و کپشن ویدیو
نگارش یک اسکریپت جذاب ممکن است چالشبرانگیز باشد. در این قسمت یک سوال اساسی برای تصمیم گیری نوشتن اسکپریت به وجود می آید. آیا قصد استخدام یک نویسنده حرفهای را دارید؟ یا آیا میخواهید خودتان این کار را انجام دهید؟ به هر حال، تناسب اسکریپت با هویت برند شما و پیشبینی مقدار و بودجهای که تعیین کردهاید، بسیار مهم است.
۴- برنامهریزی اشتراک ویدیو های جذاب
آیا ویدیو را فقط روی وبسایت خود منتشر میکنید یا از شبکههای اجتماعی هم استفاده میکنید؟ افزایش اشتراک ویدیو در کانالهای مختلف احتمالاً هزینههای تبلیغات را افزایش خواهد داد.
اگر اکثر مشتریان یا مخاطبان شما از یک کانال خاص استفاده میکنند، بهتر است روی آن کانال تمرکز کنید و سعی نکنید همه جا را پوشش دهید.
۵- آمادهسازی زیرنویس و متن.
اضافه کردن متنها و زیرنویسها به ویدیو خود، باعث افزایش چشمیگری از بازدیدکنندگان می شود. این عملکرد یک روش بسیار کاربردی در کمک به افراد کمتوان در حوزه شنوایی است؛ و به همین دلیل بدون در نظر گرفتن اینکه ویدیو را کجا منتشر میکنید، میتواند محدودهی دسترسی جستجوی بهینهسازی شده (SEO) و تعداد بازدیدها را افزایش دهد.
هنگام قراردادن زیرنویسها، مواظب باشید تا عناصر مهم ویدیو را مسدود نکنید. به عبارتی ویدیو بدون هیچ کم و کاستی بطور کامل قابل نمایش باشد.
سخن پایانی: به اهداف بلندتر فکر کنید و از آن لذت ببرید!
تولید ویدیو جذاب برای برند یکی از پراستفادهترین رسانهها برای بازاریابی است و دلیل آن نیز کاملا روشن است: افراد به احتمال ۵۲٪ بیشتر از هر نوع محتوای دیگر، علاقهمند به اشتراکگذاری ویدیو هستند. اگر هنوز ویدیو را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود در نظر نگرفتهاید، همین الان فرصت مناسبی است.
ایجاد ویدیوها نیاز به هزینه زیادی ندارد، اما برای اطمینان از اینکه ویدیوهای شما بیشترین تأثیر و بازدهی را دارند، برای آنها سطح کیفیت بالایی را تعیین کنید.
سپس، در چارچوبهای برند خود، از تولید محتوا ویدیویی نهایت لذت را ببرید. قطعاً هر چه شما از تولید محتوا لذت ببرید، احتمالاً تماشاکنندگان نیز از تماشای آن لذت خواهند برد.